• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 14 تیر 1397
کد مطلب : 22123
+
-

چه کسی بیسیم نداد؟

لیلی خرسند
در دعوای کمیته رالی و هیات قزوین، فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی طرف کمیته را گرفت. آخر هفته قبل بود که مسابقات رالی در قزوین آغاز شد ولی به پایان نرسید. روز اول رانندگان باید مسیرهایی را که در شهر تاکستان طراحی شده بود، طی می‌کردند و روز دوم مسابقه هم قرار بود مسابقه در جاده‌های بوئین‌زهرا برگزار شود ولی مسابقات روز دوم لغو شد. 
سینا سعیدی، مسئول کمیته رالی فدراسیون در لغو این مسابقه همه تقصیرها را گردن رئیس هیات قزوین انداخته است، محمد مهرانفر، رئیس هیات هم سعیدی را به مسئولیت‌ناپذیری متهم کرده. مهرانفر به ایرنا گفته است: «همکاری نکردن رئیس کمیته رالی فدراسیون در تامین بیسیم که طبق صورتجلسه وظیفه او بود، موجب لغو مسابقات در روز دوم شد. متاسفانه به‌دلیل ناهماهنگی و مسئولیت‌ناپذیری رئیس کمیته رالی فدراسیون این مسابقه نیمه‌کاره ماند.»  برخلاف ادعای مهرانفر، سعیدی مدعی است که هیات به تعهداتش عمل نکرده است. سعیدی به ایرنا توضیح داده است: «روز مسابقه با کمبودی نیرو مواجه بودیم، چون به‌خاطر مدل رفتاری رئیس هیات، هیچ نیرویی با او کار نمی‌کنند. حتی آفرودکاران استان با او قهر کرده‌اند و موتورسواران هم با او کار نمی‌کنند. طبق صورتجلسه‌ای که با رئیس هیات استان امضا شده بود، تامین نیروی انسانی، خودروهای امدادی  و بیسیم‌های برد بلند بر عهده استان بود و فدراسیون باید بیسیم‌های برد کوتاه را تامین می‌کرد.» 
در این مسابقه علاوه بر کمبود نیروی انسانی، بیسیم‌های برد بلند و خودروهای دو دیفرانسیل و خودروهای امنیتی هم کم بوده. به‌جای خودروهای دودیفرانسیل از  تاکسی‌های زرد رنگ و به‌جای خودروهای امنیتی، از خودروهای سواری استفاده شده بود اما مشکل جدی‌تر؛ نبود بیسیم‌های برد بلند پابرجا بوده. نبود این بیسیم‌ها دلیل اصلی لغو مسابقه اعلام شده است.  شهرام قانعی، مسئول ایمنی مسابقات به ایرنا گفته است: «روز دوم مسابقات چون تنظیمات ایمنی و نیروها به تعداد کافی نبود و حتی از رانندگان تاکسی‌های زردرنگ که اصلا تجربه و آموزش ندیده بودند، به عنوان مسئولان ایمنی مسیرها استفاده شده بود و منطقه نیز پوشش موبایل نداشت مجبور شدیم مسابقات را به دلیل نبود حداقل شرایط ایمنی لغو کنیم. باید حتما بیسیم برد بلند برای ارتباط میان مسئولان ایمنی مسابقات تامین می‌شد که نشده بود و حتی افراد مستقر در مسیرها نیز برای خدمات ایمنی، درمانی و امدادی توجیه نبودند و به همین دلیل عملا مسابقات، تنظیمات ایمنی لازم را نداشت.»
حرف‌‌های سعیدی و قانعی را بیژن بختیاری، دبیر هیات قزوین تایید کرده است:‌ «روز دوم چون منطقه الله‌آباد بوئین زهرا که محل برگزاری مسابقات بود، آنتن دهی نداشت نیاز به بیسیم‌های برد بلند که در اختیار نیروهای انتظامی و سپاه است، بسیار محسوس بود. با اینکه در جلسه با فرمانداری بوئین زهرا تحویل 12 بیسیم برد بلند به مسئول برگزاری مسابقات مصوب شده بود، اما متاسفانه بنا به برخی دلایل، دستگاه‌های مربوط از واگذاری آنها خودداری کردند. یکی دیگر از مشکلات این مسابقات کمبود خودروهای 2 دیفرانسیل برای تامین ایمنی مسابقات بود که از 22 خودروی سواری و تاکسی استفاده شد که اصلا جوابگوی این نیاز نبودند. به‌دلیل این مشکلات و فقدان ارتباط با داخل پیست درنهایت مجبور شدیم مسابقات را برای حفظ جان و امنیت شرکت‌کنندگان لغو کنیم.»
در این دعوا فدراسیون هم طرف رئیس کمیته رالی را گرفته است. علی شاکری، مدیر روابط عمومی فدراسیون به همشهری می‌گوید که طرفین باید گزارش‌هایشان را به فدراسیون ارائه دهند، این حال او عملکرد سعیدی را تایید می‌کند: «سعیدی از نیروهای باتجربه و کارکشته است. خودش قهرمان رالی بوده و سال‌هاست که مسابقه برگزار می‌‌کند. او حتی مسابقات مسیری  از رالی «مرک»، بزرگ‌ترین مسابقه خاورمیانه را که از ایران می‌گذرد، برگزار می‌کند. فدراسیون خبره‌ترین و آگاه‌ترین نفرات را برای کمیته‌ها انتخاب می‌کند و بعید می‌دانیم کار سعیدی ایرادی داشته باشد.» صحبت از اینکه مهرانفر، رئیس هیات قزوین به برکناری از سمتش تهدید شده است. شاکری می‌گوید: «منتظر گزارش‌ها هستیم تا بررسی شود. احتمال توبیخ،‌ تذکر یا هر چیز دیگری هست. به هر حال مسابقه نیمه‌کاره مانده و خسارت‌هایی را به همراه داشته است.»به گفته سعیدی 100 میلیون تومان برای برگزاری این مسابقه هزینه شده بود، که بخشی از این هزینه‌ها را فدراسیون کرده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید