• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 4 دی 1396
کد مطلب : 2206
+
-

رئیس اتاق بازرگانی تهران‌در نشست با اعضای شورای شهر پیشنهاد داد

جذب سرمایه‌گذاری‌خارجی برای تکمیل پروژه‌های تهران

شورا
جذب سرمایه‌گذاری‌خارجی برای تکمیل پروژه‌های تهران

رئیس اتاق بازرگانی تهران که دیروز مهمان شورای شهر تهران بود از وجود توان لازم برای انتقال نمایشگاه دائمی تهران در بزرگراه چمران به مجموعه شهرآفتاب خبر داد.

مسعود خوانساری که به‌عنوان دومین مسئول مهمان شورا در زمینه فعالیت تجاری بخش خصوصی به پارلمان شهر آمده بود، تأکید کرد که چنانچه شورای شهر تهران در قالب مصوبه‌ای شهرداری تهران را ملزم به جذب سرمایه‌گذار خارجی کند، اتاق بازرگانی با توجه به ارتباطات خوبی که با سرمایه‌گذاران خارجی در زمینه رتبه‌بندی و فاینانس دارد می‌تواند برای تأمین اعتبار وارد عمل شود. وی همچنین در بحث نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب هم گفت: گرچه اقدام شهرداری تهران در ساخت این نمایشگاه خوب بود اما بهره‌برداری از آن نیازمند تخصص دیگری است؛ به همین دلیل اتاق بازرگانی آمادگی دارد در زمینه تکمیل و بهره‌برداری از نمایشگاه شهر آفتاب با استفاده از توانمندی‌های مشاورین و برگزارکنندگان خارجی ظرفیت‌های این نمایشگاه را شکوفا سازد. وی درباره توان لازم برای انتقال نمایشگاه دائمی تهران نیز اظهار داشت: حتی می‌توان زمینه انتقال دائم نمایشگاه سئول را به این نقطه فراهم ساخت و از معضل ترافیک هنگام برگزاری نمایشگاه در داخل شهر تهران کاست.

خوانساری در ادامه با اشاره به مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی تهران در حوزه‌هایی مانند کودکان کار گفت: در این‌باره موافقتنامه‌ای با کمیته امداد امضا کردیم. بر این اساس درصدی از فروش محصولات خود را به کودکان کار اختصاص خواهیم داد؛ البته شورا و شهرداری هم می‌توانند ضلع سوم این توافقنامه باشند. رئیس اتاق بازرگانی تهران به اهمیت استارت‌آپ‌ها در پایتخت هم اشاره کرد و گفت: جوانان فعال در این عرصه کارآفرینان عرصه اقتصادی کشور هستند که در یکی، دو مورد موفق به تحول بزرگی در حوزه حمل‌ونقل شهری شده‌اند و البته غیر از حمل‌ونقل ما در زمینه‌های مختلف استارت‌آپ داریم و می‌توانیم با شهرداری مشترکا از آنها استفاده کنیم.   یکی دیگر از پیشنهادهای مطرح شده از سوی خوانساری نوسازی ناوگان اتوبوسرانی استان تهران از سوی بخش خصوصی بود. وی در انتها خواستار کاهش زمان صدور پروانه ساخت‌وساز در شهرداری تهران شد که بعضا 9ماه به طول می‌انجامد؛ ضمن اینکه به‌منظور تغییر کاربری از مسکونی به تجاری شهرداری به جای دریافت پول به‌صورت یکجا اجاره ماهانه داشته باشد که می‌تواند به اعتباری مستمر برای شهرداری تبدیل شود.

تأکید بر نقش فعال‌تر اتاق بازرگانی

در واکنش به سخنان رئیس اتاق بازرگانی شهر تهران محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از آمادگی شورای شهر برای حضور اتاق بازرگانی در بخش‌های مختلف مدیریت شهری خبر داد و گفت: توقع شورا از اتاق بازرگانی این است که نقش خود را در جذب سرمایه‌گذار برای پروژه‌های شهر ایفا کند. محسن هاشمی به‌عنوان مثال گفت: یک میلیون پارکینگ حاشیه‌ای در تهران داریم که درآمدی از آن نصیب ما نمی‌شود. لازم است بخش خصوصی به کمک بیاید و با سرمایه‌گذاری در بخش هوشمندسازی زمینه را ایجاد کند تا از پارکینگ‌ها سود بیشتری ببریم یا وضعیت تردد در خیابان‌ها می‌تواند منظم‌تر شود؛ به‌گونه‌ای که برنامه‌ریزی ساعتی داشته باشیم و حتی برای ساعات شلوغ عوارض بگیریم. وی درمورد برخی پروژه‌های سودده برای بخش خصوصی به اتوبان‌های پردیس و تهران - ساوه اشاره کرد.

افشین حبیب‌زاده نیز در واکنش به درخواست اتاق بازرگانی برای پرداخت اجاره مستمر به جای پرداخت یکجا در تغییر کاربری‌ها گفت: این تغییر کاربری‌ها براساس ضوابط طرح تفصیلی صورت می‌گیرد، طرح تفصیلی نیز بخشی از حقوق شهروندی است و نمی‌توان به بهانه افزایش درآمد، آن را رعایت نکرد. ناهید خداکرمی هم پیشنهاد کرد تا بخش خصوصی در زمینه مسئولیت اجتماعی خود به‌منظور کاهش آلودگی هوا پیشقدم شده و همه 18هزار عضو اتاق بازرگانی موتورسیکلت‌های خود را به موتور برقی تبدیل کرده و زمینه کاهش آلودگی هوا را فراهم سازند. احمد مسجدجامعی نیز طی سخنانی با اشاره به اهمیت خانه تاریخی امین‌الضرب در تهران، تصریح کرد: این خانه تاریخی بسیار ارزشمندی است که کتابخانه فوق‌العاده‌ای به همراه نسخ خطی در آن قرار دارد. اتاق بازرگانی با احیای این خانه یک کار بزرگ شهری و ملی درباره مشروطیت، تجارت، شهر، علم، فلسفه و سیاست انجام خواهد داد. ما در سند برنامه تکلیفی را پیش‌بینی کردیم که برنامه جامع مسئولیت‌پذیری اجتماعی با رویکرد مشارکت‌پذیری، حل مشکلات شهری، اخلاق و فرهنگ زیست‌محیطی دنبال شود. در این زمینه پایه‌هایی برای حضور جدی بخش بازرگانی در حوزه مسائل شهری و مقابله با آسیب‌ها و آلودگی هوا تنظیم شده است. مرتضی الویری هم طی سخنانی با بیان اینکه منابع شهرداری تکافوی لازم برای تکمیل شهر آفتاب را ندارد، بهترین راه را استفاده از سرمایه خارجی یا داخلی برای تکمیل این مجموعه دانست. الویری همچنین خواستار معضل توزیع محصولات سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ در شهر تهران از سوی کامیون‌های حمل کالا آن هم در ساعات پیک ترافیک شد.

نظر مجید فراهانی نیز این بود که چون در شورای پنجم، تهران به‌عنوان شهر دانش‌پایه براساس مباحث هوشمند‌سازی‌ و شهر جهانی تعریف شده، برندسازی شهری برای افزایش گردشگری مهم خواهد بود. وی همچنین پیشنهاد کرد که کارگروه مشخصی بین مدیریت شهری و اتاق بازرگانی تشکیل شود تا به جذب سرمایه‌گذاری خارجی بپردازد. علی اعطا هم از لزوم بهره‌گیری از فرصت اکسپو ٢٠٢٠ با همکاری اتاق بازرگانی، دولت و مدیریت شهری سخن گفت و افزود: در قانون اتاق بازرگانی یکی از موارد مطرح شده، همکاری در برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در داخل و خارج با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط است که البته یکی از مهم‌ترین مصادیق آن نمایشگاه اکسپوست.

نظر الهام فخاری هم این بود که می‌توان مرکز نوآوری شهر تهران را با همکاری اتاق بازرگانی در قالب استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها فعال‌تر کرد. وی اتاق بازرگانی را به همخوانی در ایفای نقش در کاهش شدت آلودگی هوا دعوت کرد و گفت: باید مدل مشخصی در حوزه اجتماعی و به‌طور خاص در حوزه‌های شهری تدوین شود.

محمود میرلوحی هم با بیان اینکه ایران در حوزه‌های خصوصی‌سازی‌، برند اختصاصی و نهضت فناوری بی‌بهره یا کم‌بهره است بر ضرورت توجه جدی به آنها تأکید کرد و از لزوم انسجام و نهادینه‌سازی ارتباط میان بخش خصوصی و مدیریت شهری سخن گفت. میرلوحی افزود: رکود کنونی، شهرداری را نیز برای تأمین منابع با مشکل مواجه کرده؛ به‌طوری که شهرداری مجبور است با استقراض کار کند؛ بنابراین پیشنهاد من هم فعال‌سازی‌ بخش خصوصی و استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی است.

محمدجواد حق‌شناس نیز با تأکید بر اینکه شهری سوخته تحویل مدیریت جدید تهران شده است، گفت: خطابم به اتاق بازرگانی است که اگر این کشتی به صخره بخورد نخستین کسانی که آسیب می‌بینند شما هستید چون سهم بزرگ‌تری از شهر دارید. وی از اتاق بازرگانی خواست تا به نقش خود در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی توجه بیشتر کنند. آرش میلانی هم گفت:‌ قطعا مشکلات زیست‌محیطی شهر تهران در کسب و کار و روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی تأثیر منفی خواهد داشت؛ یکی از راهکارها این است که مدیریت شهری عوارض آلایندگی را از صنایع آلوده‌کننده دریافت کند.

تشکیل کمیته ارتقای ایمنی

طرح الزام شورای شهر تهران مبنی بر تشکیل کمیته ارتقای ایمنی ساختمان‌های شهر تهران برای پیگیری تحقق خروجی‌ها و پیشنهادات گزارش‌های تهیه شده در کارگروه‌های دولت، مجلس و شورای شهر و سایر نهادها و سازمان‌ها پیرامون بررسی حادثه پلاسکو در جلسه امروز شورای شهر تهران رأی آورد. محمد سالاری در جریان سی و دومین جلسه شورای شهر تهران در توضیح این طرح گفت: یک فوریت این طرح در جلسات گذشته رأی آورده و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده است. وی ادامه داد: بعد از حادثه پلاسکو مجموعه‌ای از کمیته‌های تخصصی درخصوص مسائل ایمنی ساختمان پلاسکو و همچنین دیگر ساختمان‌های ناایمن، هم در سطح شهر و هم در سطح ملی تشکیل شد و در نهایت مجموعه‌ای از مطالعات، گردآوری و حتی یک کتاب به‌عنوان خروجی کمیته‌های شورا تهیه شد و پیشنهادهای مختلفی در سطوح مختلف برای تغییر قوانین و تدوین دستورالعمل‌های جدید ارائه شد. وی افزود: با توجه به اینکه مدیریت یکپارچه شهری در کشور ما شکل نگرفته، ممکن است حوادث مشابهی در سطح شهر اتفاق بیفتد؛ از همین رو ما به این نتیجه رسیدیم که مناسب است کارگروهی در سطوح مختلف با محوریت شورا و با حضور تمامی نهادها و سازمان‌های مربوطه تشکیل شود تا با انجام اقدامات لازم، دیگر شاهد بروز چنین حوادثی نباشیم یا اگر خدای نکرده رخ داد مسئول آن حادثه مشخص باشد. در حادثه پلاسکو در نهایت مشخص نشد که مقصر این حادثه چه‌کسی یا کدام نهاد و سازمان بود. وی درباره تشکیل کارگروه پیشنهادی گفت: چنین کارگروهی قاعدتا باید تعداد مشخصی عضو داشته باشد و از آنجایی که مجموعه‌ای از نهادها و سازمان‌ها در اینجا ذی مدخل هستند و وظایف و اختیارات دارند، پیشنهاد ما این است که کمیسیون نظارت شورا که در این دوره نمایندگان تمام کمیسیون‌های شورا در آن عضو هستند، از طرف شورا در این کمیته مسئولیت داشته باشد و جلسات با محوریت کمیسیون نظارت شورا برگزار شود؛ از طرفی هم نمایندگانی از شهرداری، وزارت راه، وزارت تعاون، وزارت بهداشت و یکی از نمایندگان تهران در مجلس، نماینده استانداری، نماینده نظام مهندسی و یک نماینده از اصناف و یک نماینده از آتش‌نشانی نیز عضو این کمیته باشند. دیروز همچنین 2پرونده باغ در مناطق یک و 5 در شورای شهر بررسی شد که با رأی اعضای شورا تخلفات این املاک شناسایی و رأی کمیسیون بدوی  به تصویب رسید.

 

   نهادهای مسئول نیازها را ارائه کنند

 

رئیس شورای اسلامی تهران، ری و تجریش در جلسه دیروز شورای شهر از 14دستگاه متولی در مدیریت بحران شهر تهران خواست که مشکلات خود را به‌صورت مکتوب ارائه کنند تا پس از طرح در ستاد مدیریت بحران این مشکلات و اعتبار مورد نیاز آنها از سران نظام نیز پیگیری شود. مخاطب محسن هاشمی، شهرداری، ‌هلال احمر، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، آب، برق، گاز، دستگاه‌های راه و شهرسازی، فرودگاه‌ها، راه‌آهن، پایانه‌ها، سپاه، بسیج و ارتش بودند تا با حل کمبودهایشان مسئله امداد و نجات در هنگام بروز وقوع حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله در شهر تهران سرو سامان بگیرد. هاشمی وضعیت نجات در تهران را مثبت ارزیابی کرد اما گفت:‌ ما در برابر زلزله آمادگی نسبی داریم؛ یعنی اگر خرابی‌ها و شدت حادثه بالا برود ما دچار مشکل خواهیم شد. رئیس شورا همچنین با بیان اینکه 2مناسبت میلاد پیامبر مهربانی، عیسی مسیح و محدث بزرگ تشیع عبدالعظیم حسنی را گرامی می‌داریم، گفت: ویژگی مشترک این دو شخصیت بزرگ، اخلاق نرم و توصیه به مدارای آنهاست.

 

تذکرات احمد مسجدجامعی

فرهنگی و اجتماعی    مسئله امروز مردم شهر تهران زلزله است. ما نماینده مردم هستیم و باید حرف دل آنها را بزنیم، تهران وضعیت بدی دارد و حالش خوب نیست. چراکه زمین آن می‌لرزد و هوای آن هم آلوده است و قیمت‌ها نیز روزبه‌روز افزایش می‌یابد. این اتفاقات سبب اضطراب روحی و روانی مردم شده است، صدها هزار نفر در زلزله 29آذر در پارک‌ها، خیابان‌ها، ماشین‌هایشان و... خوابیدند. این در حالی است که رسانه‌های رسمی نیز به جای آگاه‌سازی‌ تولید وحشت می‌کردند. متأسفانه در شب زلزله برخی بی‌سیم به‌دست که معلوم نبود وابسته به کجا هستند به ایجاد راهبندان دامن می‌زدند، پیشنهاد می‌شود به جای دستورجلسات معمول به بررسی مسئله زلزله تهران بپردازیم. محسن هاشمی  رئیس شورا در پاسخ به تذکر مسجدجامعی: همه مواردی که شما اشاره کردید در جلسه ستاد بحران مطرح شد. بالاخره 84کارگروه در این حوزه فعال هستند و نمی‌شود از همه آنها خواست تا بیایند و شرح وظیفه بدهند، خیلی زمانبر است. البته خوب است از آقای صادقی که جانشین آقای نجفی به‌عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران است دعوت کنیم تا گزارش‌های لازم دراین باره را به شورای شهر ارائه دهد.

مرتضی الویری

برنامه وبودجه (رئیس)    شورای‌عالی شهرسازی درتاریخ 27/5/95 مصوبه‌ای دارد که شورای شهر را مکلف به تهیه اطلس زیرپهنه‌های زلزله در شهر تهران را تهیه و به تأیید برساند؛ برهمین اساس از شهرداری تهران تقاضا داریم که اطلس زیرپهنه و ضوابط ساخت‌وساز در حریم گسل‌های شهر را به شورای شهر تهران برای تصویب بیاورد.

الهام فخاری

 فرهنگی واجتماعی    درحالی‌که برای خودروهای شخصی محدودیت‌هایی اعلام شده، شهرداری می‌تواند دست‌کم خودروهای دیزلی خود را در شرایط آلودگی هوا بهتر مدیریت کند. چرخه رسیدگی به درخواست‌ها و گزارش شهروندان در 137 کارا نیست؛ به جای اینکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن اختلالات شهری برطرف شود درساعات غیراداری بعضا به 48ساعت آینده موکول می‌شود. بنابراین باید در مورد وضعیت فعلی سامانه137 (به‌ویژه در منطقه یک) بررسی‌هایی صورت بگیرد.

آرش میلانی

 سلامت و محیط‌زیست    ارتباط تعریف شده‌ای بین شورا و کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران وجود ندارد. باید تصمیمات کارگروه اضطراری آلودگی هوای تهران متناسب با اعلام هشدار شرایط پایدار جوی و در زمانبندی مناسب صورت گیرد. آیین‌نامه اجرایی مدیریت شرایط اضطراری (تبصره 3ماده 3قانون هوای پاک) هنوز از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست تدوین نشده است. مناسب است برای تدوین آیین‌نامه تعامل نزدیکی بین شورا و سازمان حفاظت محیط‌زیست وجود داشته باشد.

زهرا نژادبهرام

معماری و شهرسازی    با عنایت به مصوبه دوفوریتی شورا به‌منظور تهیه گزارش وضعیت موجود شهرداری تحت عنوان گزارش 100روزه شهرداری تهران مقرر شد این گزارش در اختیار شورای شهر قرار گیرد که تا‌کنون این اتفاق صورت نگرفته؛ انتظار می‌رود اقدام لازم در این‌باره صورت گیرد.

ناهید خداکرمی

 سلامت و محیط‌زیست    در اول آذرماه امسال تذکری درمورد عدم‌اجرای مفاد برنامه‌های شهری در حوزه مدیریت بحران پایتخت را ارائه کردم. شهردار تهران در 14صفحه به تذکر بنده پاسخ داده و در پایان اعلام کرد که به‌دلیل عدم‌تخصیص اعتبار نتوانستند پروژه‌های زیادی را که در این 14صفحه معرفی کرده اجرایی کنند. البته تذکر بنده مربوط به دوره مدیریت قبلی شهر تهران است که به فروش شهر توجه بیشتری داشته‌اند تا حل مشکلات مردم، اگر انتقادی به نبود مدیریت بحران است به مدیریت 12ساله قبل برمی‌گردد که زلزله برایشان اهمیت کمتری داشته است. لطفا همه دستگاه‌های مسئول در امر مدیریت بحران گزارش عملیاتی خود را در مورد تکالیفی که برعهده داشتند ارائه کنند و بگویند که چرا از برنامه عقب هستند. ضمن اینکه متأسفانه در داخل شهرداری نیز به وظایفشان‌ عمل‌ نمی‌کنند. وقتی سازمان زیباسازی، تکالیف سازمان تبلیغات اسلامی را انجام دهد و وقتی معاونت فرهنگی و اجتماعی تکالیف مابقی حوزه‌ها را انجام دهد باید هم در شب زلزله شاهد رفتار هیجانی مردم باشیم؛ بنابراین درخواست می‌شود ظرف مدت یک‌ماه تمامی برنامه‌های عملیاتی دستگاه‌ها در پوشش حوادث تهران احصا شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید