• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 13 تیر 1397
کد مطلب : 21981
+
-

پیاده‌روها در قرق مغازه‌داران

معاون خدمات شهری فردیس: سد معبر به لحاظ قانونی، عملی مجرمانه و مستوجب مجازات است

شهری
پیاده‌روها در قرق مغازه‌داران


زهرا اشرف‌زاده| البرز - خبرنگار:

در فرهنگ لغت، پیاده‌رو جایی برای رفت و آمد اشخاص پیاده تعریف می‌شود اما گویا در شهر این لغت در عمل معنایی دیگر پیدا کرده است. 

در کرج پیاده‌رو ‌جایی است که بیشتر اوقات به محلی برای کسب و کار تبدیل شده، گاهی نقش خیابان دارد و گاهی هم افراد پیاده با ایجاد مزاحمت برای دیگران از آن برای رفت و آمد استفاده می‌کنند. اما شاید بیشترین مشکل تعرض به حریم پیاده‌روها از سوی مغازه‌داران است. طغیان اجناس مغازه‌داران که به بیرون از مغازه‌ها هجوم آورده‌اند، نظم و انضباط شهر را به هم می‌ریزد و عبور و مرورعابران پیاده را مختل می‌کند و در این بین، علاوه بر بی‌نظمی و بر هم خوردن زیبایی شهر، حقوق شهروندان در برخورداری از پیاده‌روها پایمال می‌شود. این حکایت ساکنان شهرک وحدت با مغازه‌دارانی است که هر روز صبح بخشی از پیاده‌رو را ‌به سند ملکی مغازه‌شان اضافه می‌کنند و تا پاسی از شب همچنان در تملک آنها باقی می‌ماند.


نادیده گرفتن بدیهی‌ترین حقوق شهروندی

یکی از شهروندان که خانه‌اش بالای یک میوه‌فروشی در خیابان پریسای شرقی در شهرک وحدت است، می‌گوید: از دست مغازه‌های پایین ساختمان آسایش نداریم. از صبح که مغازه را باز می‌کنند، میوه‌هایشان را در پیاده‌رو می‌ریزند تا ساعت 12 شب. اصلا به فکر آسایش مردم نیستد، حتی از حریم پیاده‌رو ‌هم تجاوز کرده‌اند و نصف وسایلشان در خیابان است.«معصومه رضایی» می‌افزاید: نمی‌دانیم این مشکل را به چه کسی بگوییم. شهرداری هیچ کاری نمی‌کند. به صاحب مغازه هم که اعتراض می‌کنیم در جواب می‌گوید شهرداری به ما کاری ندارد چون هزینه آن را پرداخت می‌کنیم. وی می‌افزاید: با این وضعیت جایی برای پارک ماشین نداریم. مجبوریم در خیابان‌ها و کوچه‌های دیگر ماشین را پارک کنیم. از طرفی، مغازه‌های دیگر هم با دیدن این وضع سوءاستفاده می‌کنند و وسایلشان را بیرون مغازه می‌گذارند.


نقض حقوق شهروندی توسط مغازه‌داران

یکی دیگر از ساکنان خیابان اصلی شهرک وحدت می‌گوید: از دست وسایل مغازه‌ها که در خیابان‌ها می‌چینند، نمی‌دانیم چه کنیم. کارتن وسایل سوپرمارکت‌ها که تمام پیاده‌رو ‌را گرفته، میوه‌فروشی‌ها که نصف وسایلشان بیرون است، فروشندگان لوازم خانگی‌ کاسه و بشقابشان را جلو مغازه می‌گذارند و قصابی‌ها سیرابی و کله‌پاچه را بیرون مغازه در سینی می‌گذارند.
«سعید سلطانی‌فر» می‌افزاید: پیاده‌روهای کم‌عرض استانداردهای لازم را ندارند و وقتی بساط مغازه‌داران در آن پهن می‌شود، دیگر جایی برای رفت و آمد عابر پیاده باقی نمی‌ماند. حالا دیگر پیاده‌روها در تصرف مغازه‌داران است و گاهی آن‌قدر شلوغ می‌شود که رفت و آمد را با مشکل مواجه می‌کند، تا جایی که بعضی اوقات مجبور می‌شویم از کنار خیابان حرکت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: حقیقت این است که شهرداری‌ها در مورد رفع سد معبر مغازه‌داران کوتاهی می‌کنند و حتی اگر ماموران شهرداری به خاطر پیگیری‌های مداوم یک یا چند شهروند مجبور شوند مغازه‌داری را به رعایت قانون ملزم کنند، این رعایت قانون مدت زیادی طول نمی‌کشد و شخص مورد نظر پس از مدت کوتاهی دوباره قانون‌شکنی خود را از سر می‌گیرد.


سلطانی‌فر اضافه می‌کند: امیدواریم شهرداری برای رفع معضل سد معبر فکری اساسی کند، چون با اقدام‌های مقطعی کاری از پیش نمی‌رود. از طرفی، اقدامات شهرداری بیشتر در خیابان‌های اصلی و مراکز شهر است و کاری به شهرک‌ها و خیابان‌های فرعی ندارند، در صورتی که این روزها اکثر صاحب‌خانه‌ها یک مغازه در کنارخانه‌شان ساخته‌اند.یکی از فروشندگان لوازم خانگی که بخشی از وسایل را جلو مغازه گذاشته، درباره اینکه چرا بخشی از وسایل را در پیاده‌رو می‌گذارد می‌گوید: خود ما بهتر از هر کس دیگری می‌دانیم که پیاده‌روهای شهر ما استاندارد لازم را ندارند و فضای پیش‌بینی‌شده برای عبور عابران با حجم تردد آن مناسب نیست، اما مغازه‌های ما مساحت کمی دارند.

«حسین ناصری» می‌افزاید: مردم بیشتر به مغازه‌هایی گرایش دارند که اجناسشان جلو چشم باشد و آنها بتوانند به‌راحتی آن را ببینند و انتخاب کنند. به همین دلیل است که چند متر از مغازه جلوتر آمده‌ایم.
گفتنی است این مورد در همه محله‌های شهر کرج اتفاق می‌افتد و ما به عنوان نمونه گزارشی از شهرک وحدت تهیه کرده‌ایم. مغازه‌داران حتی اجازه پارک کردن خودرو نیز نمی‌دهند. شیئی را در خیابان مقابل پیاده‌رو مغازه می‌گذارند تا رانندگان نتوانند در مقابل مغازه‌شان پارک کنند. این ناهنجاری باید از پایه و اساس مورد بررسی قرار گیرد.


برخورد با اصناف متخلف

معاون خدمات شهری شهرداری فردیس با اشاره به برخورد با اصنافی که به حریم پیاده‌روها تعرض می‌کنند می‌گوید: اشغال و مسدود کردن معابر و آنچه به‌ عنوان سد معبر مطرح می‌شود، به لحاظ قانونی، عملی مجرمانه و مستوجب مجازات است، زیرا معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایط و نامی معابر را انتفاع شخصی و آن را مسدود کند. «علی خوشگرد» می‌افزاید: اینکه می‌گویند ماموران خدمات شهری از مغازه‌داران پول می‌گیرند درست نیست. ماموران این سازمان سخت‌ترین کارهای شهر مانند رفت و روب و جمع‌آوری زباله‌ها را انجام می‌دهند، اما باز هم حرف و حدیث‌های زیادی می‌شنوند. اگر شهروندان اعتراضی در این زمینه دارند، می‌توانند با شهرداری منطقه خود تماس بگیرند.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری ضمن اینکه در زمینه اعمال قانون تلاش می‌کند، باید راه‌های فرهنگی و تبلیغی و تشویقی را نیز مد نظر داشته باشد. سد معبر زشت‌ترین تجاوز به حقوق و آزادی مشروع دیگران است و وجود یک شهر سالم، زیبا و سامان‌یافته به دست نخواهد آمد جز اینکه همه دست به دست هم دهیم تا در شهری بدون دغدغه و باآرامش زندگی کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید