• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 13 تیر 1397
کد مطلب : 21966
+
-

«منطقه ویژه» روی هوا

محدوده فعالیت منطقه ویژه اقتصادی بروجرد باید در مسیر 3 استان لرستان، همدان و مرکزی باشد

اقتصادی
«منطقه ویژه» روی هوا

نسرین صفربیرانوند|‌بروجرد – خبرنگار:

یکی از ظرفیت‌هایی که به دلیل کارکردهای اقتصادی، فرصت‌های شغلی متعددی به صورت مستقیم وغیرمستقیم ایجاد می‌کند، مناطق ویژه اقتصادی هستند.بنابراین مسئولان و نمایندگان هراستان به دنبال مصوبه احداث منطقه ویژه در استان خود هستند.

منطقه ویژه اقتصادی بروجرد که سال 89 از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شد، در صورت بهره برداری نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا می‌کند. این درحالی است که با وجود گذشت 7 سال از مصوبه منطقه ویژه اقتصادی، این طرح نه تنها به بهره برداری نرسیده، بلکه عملیات اجرایی آن هم آغاز نشده است. این در حالی است که دی ماه 96 هیات‌ وزیران به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی تعیین موضوع فعالیت و محدوده منطقه ویژه اقتصادی بروجرد را تصویب کرد.


حمایت از ایجاد منطقه ویژه  اقتصادی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به اینکه در افق ابتدایی قرار بود منطقه ویژه اقتصادی بروجرد در مساحتی حدود 6 هزار هکتار و در 6 فاز ساخته شود، می‌گوید: ساخت فرودگاه در فاز اول این طرح بود و پس از آن قرار شد بخش صنعتی این مجموعه شکل بگیرد، اما در حال حاضر فاز اول آن در مساحتی 60 هکتاری با سرمایه گذاری 30 میلیارد تومان در صورت واگذاری زمین از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی ساخته می‌شود.
«محمد رضا صفی خانی» با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بروجرد براساس تفاهم ‌نامه‌ای با شرکت آباد راهان به این شرکت واگذار شده است، تاکید می‌کند: سرمایه گذاری که پای کار آمده یکی از شرکت های توان و قوی است که متولی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد است و در صورت حمایت همه جانبه می‌تواند در پیشبرد اهداف خود 
موفق باشد.
وی ادامه می‌دهد: شرکت آباد راهان در حال حاضر مصوبه مقدمات، نقشه، برنامه‌ها و طرح های منطقه ویژه اقتصادی را از شورای عالی مناطق آزاد دریافت کرده  است.


آغاز ساخت در انتظار واگذاری زمین

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بحث اصلی واگذاری زمین شهرک صنعتی مطرح است، می‌گوید: رایزنی های لازم در خصوص واگذاری زمین در حال انجام است که در صورت موفقیت سرمایه گذار رسما عملیات اجرایی و برنامه های خود را 
آغاز می‌کند. صفی خانی اضافه می‌کند: شرکت آباد راهان اعلام آمادگی کرده است که احداث کارخانه را به عنوان اولین طرح خودشان آغاز می‌کند.  این مسئول با اشاره به اینکه اکنون رویکرد اصلی دولت در خصوص مناطق ویژه اقتصادی، ایجاد این مناطق با سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی است، تاکید می‌کند: بهره‌ برداری از این پروژه می‌‌تواند کمک زیادی به توسعه اقتصادی شهرستان بروجرد و اشتغال برای شرق استان کند. به گفته صفی خانی، برخورداری از برخی مزایا برای تولیدکنندگان با استقرار منطقه ویژه اقتصادی، موجب تقویت تولید و به تبع آن فراهم کردن زمینه مناسب برای توسعه پایدار بروجرد می‌شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در پایان صحبت های خود تاکید می‌کند: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی یکی از مطالبات مردم بروجرد است که همه دستگاهها برای محقق شدن آن باید پای کاربیایند.


رونق تولید با ساخت منطقه ویژه 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان هم با اشاره به اهداف اصلی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد می‌گوید: از اهداف اصلی احداث منطقه ویژه اقتصادی بروجرد توسعه صنعت،رونق تولید، واردات تکنولوژی . صادرات محصولات و ایجاد اشتغال زایی برای جوانان این شهرستان است. «بختیار رازانی» در گفت‌و‌گو با همشهری عنوان می‌کند: نقش شرکت شهرک های استان در منطقه ویژه اقتصادی بروجرد تنها تامین زمین مورد نیاز بوده و دیگر مباحث به این شهرک مرتبط نیست. برخلاف برخی تصورات و اظهار نظرها، متولی ایجاد منطقه شرکت شهرک‌ها نیست؛ بلکه متولی خود سرمایه گذار یعنی شرکت آبادراهان پارس است. وی ادامه می‌دهد: اما با توجه به اینکه سرمایه‌گذار برای تامین زمین مورد نیاز با مشکل مواجه شده طی پیشنهادی مقررشد، شرکت شهرک‌های استان حدود60 هکتار که متعلق به شهرک صنعتی اشترینان بود به سرمایه گذارواگذار شود که فرآیند واگذاری زمین از طریق شرکت شهرک‌ها در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان عنوان می‌کند:هر چند برخی زیرساخت‌ها مانند آب و برق در60 هکتار زمین فراهم است اما ایجاد مابقی زیرساخت‌ها برعهده خود سرمایه‌گذار است.


جانمایی در مسیر3 استان 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان با اشاره به جانمایی مناسب منطقه ویژه اقتصادی بروجرد بیان می‌کند: قرار گرفتن منطقه درمسیر 3 استان لرستان، همدان و مرکزی به عنوان یک ظرفیت محسوب می‌شود، از طرفی درصورت احداث فرودگاه بروجرد درمنطقه ویژه اقتصادی این شهرستان شاهد تحول مثبتی درحوزه اقتصادی آن خواهیم بود.
«بختیار رازانی» تاکید می‌کند: با توجه به اهمیت حمایت ازصنعت و ورود سرمایه گذار شرکت شهرک های صنعتی استان هم در واگذاری زمین سعی کرده تا جایی که قوانین اجازه می‌دهد،هزینه های زمین را بالا نبرد؛ زیرا ایجاد منطقه ویژه اقتصادی به نفع استان است.
وی می‌گوید: مناطق ویژه اقتصادی کمک زیادی به توسعه اقتصادی هر منطقه می‌کنند، چرا که امتیازات و مشوق‌های ویژه‌ای به سرمایه‌گذاران دراین مناطق اعطا می‌شود.
رازانی اعطای معافیت‌های مالیاتی، رفع همه موانع صادراتی و وارداتی کالاها، معافیت ارزش افزوده و وجود همه زیرساخت‌های مورد نیاز بخش تولید همچون گمرک را از مهم‌ترین مزایای مناطق ویژه اقتصادی عنوان می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید