• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 12 تیر 1397
کد مطلب : 21945
+
-

عزم فارس در مبارزه با قاچاق کالا

بالغ بر20 هزار و40 پرونده از سال 92 تاکنون در مورد قاچاق کالا در استان تشکیل شده است

قاچاق
عزم فارس در مبارزه با قاچاق کالا

زینب شهریاری| شیراز - خبرنگار:

12 تیر سال 1381 رهبرمعظم انقلاب طی دستوری به دستگاه های اجرایی خواستار ورود جدی به بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز شدند و از آن سال تاکنون این تاریخ به عنوان سالروز صدور فرمان رهبر انقلاب برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز نام گذاری شده است. در این راستا معاون سیاسی- امنیتی استانداری فارس، عصر یکشنبه 10 تیر طی نشست خبری مشترک با مدیرکل انتظامی استانداری، مدیران کل تعزیرات حکومتی، گمرکات و معاون ارزیابی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به تشریح مواضع کلان کشوری و استانی در این خصوص پرداخت.


موضوع قاچاق کالا باید ریشه‌ای حل شود

معاون سیاسی- امنیتی استانداری فارس در این نشست با بیان اینکه این استان از یک قرن پیش تاکنون همواره کریدور کالای قاچاق بوده است، تاکید کرد: موضوع قاچاق کالا باید به صورت ریشه‌ای حل و فصل شود.
«هادی پژوهش جهرمی» با بیان اینکه در مبارزه با قاچاق کالا، شبکه‌ های سازمان یافته و انبارهای بزرگ مد نظر بوده است، افزود: تلاش کرده ‌ایم با استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌‌ها به ویژه نیروی انتظامی و سایر دستگاه ‌های امنیتی، اطلاعاتی و قضایی به شکلی مناسب برخورد کنیم.
وی با تصریح اینکه اقدامات شاخصی براساس آمار موجود در سال ‌های 92 تاکنون برای مبارزه با قاچاق کالا در فارس انجام شده است، این استان را پیشتاز در امر مبارزه با قاچاق کالا دانست و تاکید کرد که این روند با قوت ادامه خواهد داشت.
پژوهش جهرمی آگاهی بخشی به جامعه در خصوص نحوه‌ شناخت کالای قاچاق و تاثیرات این کالاها بر سلامت فردی و اثرات گسترده اقتصادی آن را ضروی توصیف کرد و گفت: با این هدف، نمایشگاهی در شیراز برپا خواهد شد که در آن کالاهای قاچاق که سلامت افراد را با مخاطره مواجه می‌کند به نمایش گذاشته و شیوه شناسایی این کالاها به افراد آموزش داده می‌شود.


کالاهای قاچاق

مدیرکل سیاسی- انتظامی استانداری نیز از امحای بالغ بر 80 تن کالای قاچاق خبر داد و گفت: 90 درصد این کالاها سلامت محور بوده است.
«احمد احمدی زاده» با اشاره به اینکه کالاهایی که برای امحا مشخص شده شامل 800 ردیف کالایی به ارزش 370‌میلیون تومان است، اظهار کرد: در 3‌ماه اول امسال بالغ بر 604 میلیارد ریال کالای قاچاق در فارس کشف شده است که نسبت به سال قبل 35 درصد افزایش را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه در مورد قاچاق کالا در استان 1104 دستگاه خودرو توقیف شده است، اضافه کرد: امسال و بعد از نوسانات بازار ارز، شاهد کاهش قابل توجه قاچاق کالا به خصوص البسه بودیم.
احمدی زاده به جدیت فارس در مبارزه با ارز قاچاق اشاره کرد و افزود: 36 صرافی در فارس فعال است که تعدادی از این صرافی‌ها قبل از نوسانات بازار به دلیل تخلفات صنفی تعطیل شدند.

وی از راه اندازی پاسگاه سیار توسط نیروی انتظامی در فارس خبر داد و گفت: با توجه به اینکه جانمایی پاسگاه‌های انتظامی در فارس با شرایط امروز متناسب نیست، راه اندازی پاسگاه سیار و استقرار آن به شکل دوره‌ای در مسیرهای مختلف، زمینه مواجهه بهتر با قاچاقچیان کالا را فراهم کرده است.


بازداشت تعدادی از دلالان ارز در فارس

مدیرکل تعزیرات حکومتی فارس نیز از وجود 163 فقره پرونده کالای قاچاق در استان خبر داد و گفت: از سال 92 تاکنون بالغ بر20 هزار و40 پرونده در ارتباط با قاچاق کالا در فارس تشکیل شده است.
«علی مبشری» میزان مجازات نقدی پرونده های قاچاق کالا در سال 93را بالغ بر 496 میلیارد ریال، در سال 94 بالغ بر 658 میلیارد ریال، در سال 95 حدود 1223 میلیارد ریال و در سال 96 بالغ بر 796 میلیارد ریال اعلام و به کاهش عدد جرائم قاچاقچیان کالا در سال‌96 اشاره کرد. 

وی با اشاره به اینکه در سال 96 شاهد سنگین شدن جرائم نقدی بودیم و اکنون 126 نفر از قاچاقچیان کالا به دلیل ناتوانی در پرداخت جرائم نقدی در زندان هستند، اضافه کرد: امروز در موضوع شرکت‌هایی که ارز 4200 تومانی را برای واردات کالا دریافت کرده‌اند، یک شرکت فعال در فارس شناسایی شده است که بررسی‌ها در خصوص نحوه عملکرد آن شرکت ادامه دارد.
مبشری ادامه داد: فروش بخشی از کالاهای خریداری شده با ارز 4200 تومانی به قیمت ارز 7800 تومانی توسط این شرکت مشخص شده است، اما باید تا نهایی شدن بررسی‌ها برای میزان تخلف شرکت مذکور منتظر ماند. به گفته مبشری، غیر از بازداشت 15 دلال ارز، 9 فقره پرونده نیز مربوط به افرادی که اقدام به جابه جایی و خرید و فروش ارز به میزان کمتر از 50 هزار دلار کرده بودند، توسط نیروی انتظامی به تعزیرات ارجاع شده که در تمام موارد، حکم و جرائم قانونی مشخص و اعمال شده است.


نگاه کلان به قاچاق کالا

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز از تشکیل 23 پرونده قاچاق کالا در 3 ماهه اول امسال طی 2 هزار و 689 بازدید انجام شده خبر داد و عنوان کرد که ارزش ریالی کالاهای قاچاقی که توسط این سازمان کشف شده هزار و 514 میلیون ریال برآورد شده است. «محمد ابراهیم صداقت» با تاکید بر اینکه باید به مردم آگاهی داده شود که چه کالایی قاچاق و چه کالایی غیرقاچاق است و می‌توانند آن را خریداری کنند، گفت: کالاهای بهداشتی، آرایشی، خوراکی و آشامیدنی جزو کالاهای سلامت محور محسوب می‌شوند که دارای برچسب وزارت بهداشت هستند، اما کالاهای غیرسلامت محور که بخشی از آنها کالای سرمایه‌ای مانند لوازم صوتی است، باید به شرط داشتن کارت خدمات پس از فروش معتبر خریداری شوند. وی اضافه کرد: در حال حاضر سیاست ما ورود به بحث خرده فروشی نیست و به صورت کلان به این موضوع نگاه می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید