• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 12 تیر 1397
کد مطلب : 21944
+
-

آشفته بازار گوشی‌های تلفن همراه

گوشی‌های ایرانی در روزهای اخیر از بازار خوبی برخوردار بوده است

بازار
آشفته بازار گوشی‌های تلفن همراه

روح‌الله یارمحمدی|  قم- خبرنگار:


تیغ زهرآگین بازار پرالتهاب و غوغاگونه ارز و طلا، دامن اصناف مختلف از جمله گوشی تلفن همراه را هم که پیشینه و زمینه آن سوی مرزی دارد، گرفته است. نبض بازار تلفن همراه در دستان دیو سیاه ارز کند و محتضر می‌زند. از این رو، با تعدادی از فروشندگان و خریداران مستقر در بازار مرکزی موبایل استان قم، گپ و گفتی انجام دادیم که فقط حاوی نکات تلخ نیست و بلکه خبرهای نویدبخشی را هم به دنبال دارد. 


رکود در بازار موبایل

یکی از فروشندگان تلفن همراه با بیان این که بازار موبایل کاملاً تحت تاثیر اوضاع نا بسامان طلا و ارز است، می‌گوید: در 4 ماهه گذشته با شروع جدی نوسان شرایط رکود عجیبی در بازار موبایل حاکم است. 
 «هادی ذوالفقاری» با بیان این که در این اوضاع استقبال از گوشی‌های کارکرده بیشتر شده است، اظهار می‌کند: نوسان قیمت در بازار تلفن همراه بدتر از بازار طلا و ارز است و بیشتر افرادی که در این پاساژ حضور دارند برای تفریح یا اطلاع از اوضاع هستند و مشتری واقعی نیستند. وی با بیان این که میزان خرید و فروش انواع گوشی تلفن همراه در بازار قم از میانگین روزی 5 عدد به کمتر از 2 عدد رسیده است، بیان می‌کند: حتی عده‌ای که با ارتقای کارکرد و برندهای گوشی مدام در حال تعویض و ارتقا بوده‌اند نیز کاهش داشته‌اند. 
در این هنگام یکی از مراجعه‌کنندگانی که در مغازه حضور دارد به صورت خودجوش صحبت می‌کند و می‌گوید: هیچ‌کس به ما قیمت قطعی و به قصد فروش نمی‌دهد. 

 «جواد علامه‌زاده» با انتقاد از آشفتگی و بلاتکلیفی بازار موبایل قم می‌افزاید: هیچ یک از فروشندگان دوست ندارند جنس به ما بفروشند و فقط به صورت کلی قیمت می‌دهند. وی با بیان این که تنها پل ارتباطی میان فروشنده و خریدار، اعتماد است، می‌گوید: هرج و مرج نرخ و نبود ثبات در بازار جز افزایش سوء‌ظن و بی‌اعتمادی هیچ عایدی ندارد.  «رضا سعادت‌خجسته» نیز با بیان این که بیشتر افرادی که در بازار هستند، برای تفرج و وقت‌گذرانی آمده‌اند، اظهار می‌کند: «خرید نداریم» جمله معروف بازار موبایل شده است. 
وی بیان می‌کند: گوشی تلفن همراه حکم عتیقه را پیدا کرده و قیمت‌ها مظنه‌ای است. «امیر اسکندری»، یکی دیگر از عرضه‌کنندگان تلفن همراه، با بیان این که بعد از دوران اوج‌گیری رکود و نوسان بازار بیش از 60 درصد رکود خرید و فروش داشته‌ایم، می‌گوید: برخلاف تصور ما در مورد گوشی تلفن همراه و لوازم آن درگیر مسائل تحریم نیستیم اما گرانی‌های متوالی و بی‌حساب و کتاب آزاردهنده است. 


طرح رجیستری یکی از عوامل افزایش قیمت

 «سیدرضا بنی‌رضی»، صاحب یکی از مغازه‌های تلفن همراه، با اشاره به این که مردم هنوز متقاضی برندهای خاص هستند، می‌گوید: گرانی و نوسان قیمت بر کیفیت‌مداری و برخورداری از کالای خاص مردم قم تاثیر نداشته است. 
وی برخلاف همکاران خود یکی از علت‌های اصلی افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر را اجرای ناقص طرح «رجیستری» اعلام می‌کند و می‌افزاید: هیچ‌کس منکر ویژگی‌های این طرح که سبب شناسنامه‌دار شدن و جلوگیری از ورود قاچاق گوشی به بازار شد، نیست. 

این فروشنده تلفن همراه ادامه می‌دهد: اجرای طرح رجیستری بیش از 19 درصد به قیمت‌های انواع گوشی‌های وارداتی افزوده است. با توجه به این که ایران جزو 3 کشور اول واردات گوشی همراه است، دولت از اجرای این طرح چیزی حدود 20 هزار میلیارد تومان درآمد 
دارد. 

وی با تاکید بر این که برخی شرکت‌های مجری طرح رجیستری و پشتیبان دست به سوداگری در بازار موبایل زده‌اند، اظهار می‌کند: 38 شرکت در این نوع طرح‌ها داریم که برخی از آن‌ها با ارز 4200 تومانی موبایل وارد می‌کنند اما با قیمت روز در اختیار فروشندگان 
می‌گذارند. 
بنی‌رضی احتمال می‌دهد برخی از شرکت‌های وابسته به سازمان‌های دولتی در آشفتگی بازار و سوء‌استفاده از ارز دولتی نقش داشته باشند. 
وی می‌گوید: در حال حاضر بیشتر صنف موبایل در قم از خرید هر نوع گوشی کارکرده مردم امتناع می‌کنند تا بازار به ثبات و شفافیت برسد. 


همراهی برای رسیدن کالای ایرانی به جایگاه مطلوب

یکی از خریداران این فروشگاه درباره علت خرید کالای داخلی می‌گوید: از همان ابتدا که گوشی ایرانی تولید شد، سراغ آن رفتم و در مجموع راضی هستم.  «سیدمصطفی هدایت» با اشاره به این که قیمت گوشی‌های ایرانی واقعی و نصف قیمت دیگر مارک‌هاست می‌افزاید: شاید برخی برندهای خارجی از تولید داخلی بهتر باشد اما آن‌قدری نیست که در قیمت این همه تفاوت و اجحاف باشد.  «انسیه ضرغامی»، یکی از خریداران گوشی ایرانی، ادامه‌ می‌دهد: همگی وظیفه داریم از کالای ایرانی استفاده کنیم. ما ایرانی‌ها باید کمک کنیم که مارک داخلی به کیفیت و جایگاه مطلوب برسد. تفاوت چندانی میان گوشی‌های ایرانی و خارجی نیست. نوسان در بازار موبایل و خلوت‌شدن مراکز خرید و فروش گوشی‌های تلفن همراه گرچه یک مشکل خارج از استان است، تاثیر منفی بر بازار گذاشته است. 

بازار آرام موبایل ایرانی

مدیر یکی از نمایندگی‌های عرضه گوشی‌های ایرانی که اوضاع خرید و فروش بسیار خوبی داشت و کسانی هم که داخل این فروشگاه بودند به معنای واقعی مشتری بودند، می‌گوید: بسیاری از مشتریان ما به دلیل حمایت از کالای تولید ملی و برخی هم به خاطر قیمت مناسب از خرید گوشی‌های داخلی استقبال می‌کنند. 
 «فرهاد کاشی» با اعلام این نکته که گوشی‌های داخلی در 3 ماهه گذشته افزایش قیمت نداشته است، اظهار می‌کند: شرکت عرضه‌کننده این گوشی تنها شرکتی است که 18 ماه ضمانت تعویض قطعات و اصل گوشی را برعهده می‌گیرد. 
این عرضه‌کننده برند داخلی، مقایسه قطعات گوشی‌های داخلی و خارجی از جمله نمایشگر آن‌ها را درست و منطقی نمی‌داند و می‌افزاید: برخی برای گران‌فروشی و سوء‌استفاده از کم‌اطلاعی مردم مدام میان گوشی‌های داخلی و خارجی مقایسه می‌کنند که اثبات این ادعای غلط کار پیچیده‌ای نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید