• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 12 تیر 1397
کد مطلب : 21940
+
-

کارآفرینی با گیاهان دارویی

«تیمور شیرمحمدی» تولیدکننده اسانس گیاهان دارویی: روزگاری بیکار بودم، اما با مهارتی که داشتم برای 10 نفر شغل ایجاد کردم

کار آفرینی
کارآفرینی با گیاهان دارویی




آوا صادق| اراک- خبرنگار:

این روزها که آمار بیکاری در کشور و استان هر روز بالاتر  و اکثر مردم و به خصوص جوانان به فکر شغل‌هایی هستند که در آخر هر ماه به آنها دستمزد بدهد، برخی افراد با دست خالی و فقط با اتکا بر تخصص و ایده خلاقانه‌شان رو به ایجاد کسب و کارهای جدید می‌آورند. بسیاری از این افراد امروزه در قامت یک کارآفرین موفق، هم کسب و کار مناسبی دارند و هم برای عده‌ای از همشهریانشان اشغل ایجاد کرده‌اند. در سال‌های اخیر هر روز بر تعداد این افراد در کشور و استان افزوده می‌شود. یکی از این افراد «تیمور شیرمحمدی» کارآفرین استان است که در زمینه اسانس‌گیری از گیاهان دارویی به روش سنتی در شهر کوچک غرق‌آباد از توابع نوبران ساوه توانسته به موفقیت‌های بسیار چشمگیری دست پیدا کند. او علاوه بر اشتغال برای خود، زمینه‌ساز ایجاد درآمد برای افراد دیگر نیز شده و حالا کسب و کار وسیعی دارد؛ کسب و کاری که تنها از یک ایده آغاز شد. به این بهانه با او به گفت‌و‌گو نشستیم. 


چطور شد که به فکر اسانس‌گیری از گیاهان دارویی به روش سنتی افتادید؟

مدت‌ها بیکار بودم و برای کار به هر جا می‌رفتم با در بسته روبه‌رو می‌شدم. وقتی اقتصاد   خانواده‌تان دچار مشکل می‌شود و هیچ شغلی وجود ندارد که هزینه ماهیانه شما را تأمین کند، آن زمان است که به فکر یک راه برای درآمدزایی می‌افتید و سراغ ایده‌ها و توانایی‌هایتان می‌روید. چند وقت پیش با همه مشکلات مالی که داشتم، تصمیم گرفتم شغل اسانس‌گیری از گیاهان دارویی را که تقریباً در آن مهارت داشتم، انتخاب کنم تا خرج زندگی‌ام از طریق این شغل تامین شود.

این روزها کارآفرینی برای خود و عده‌ای دیگر اصلا کار دشواری نیست و تنها حمایت مسئولان و به ویژه بانک‌ها را می‌خواهد. من به این نتیجه رسیده‌ام که قطعا در صورت نهادینه شدن و توسعه فرهنگ کارآفرینی در جامعه بسیاری از مسائل و مشکلات موجود در حوزه بیکاری برطرف خواهد شد. 

چند سال است که در زمینه اسانس‌گیری از گیاهان دارویی فعالیت می‌کنید؟

حدود 15 سال است که با همسرم در زمینه اسانس‌گیری از گیاهان دارویی و تولید محصولات از این گیاهان به روش سنتی فعالیت می‌کنم و با حمایت همسرم توانسته‌ام اقدامات بسیار خوبی را انجام دهم. البته در صورت توسعه کارگاهی که داریم و ایجاد شرکتی بزرگ‌تر در زمینه  اسانس‌‌گیری از گیاهان دارویی، می‌توان اشتغال بیشتری به وجود آورد و محصولات تولیدی متنوع‌تری را تهیه و روانه بازار کرد.

چند نوع محصول تولید می‌کنید و این محصولات به چه روشی تهیه می‌شوند؟

حدود 25 نوع محصول را توانسته‌ایم تولید کنیم که از مهم‌ترین این محصولات می‌توان به عرق شاتره، کاسنی، خارشتر، عرق یونجه، گزنه، رازیانه و بیدمشک اشاره کرد که تمامی این محصولات در سطح  آن توزیع می‌شوند. البته محصولات تولیدی که در کارگاه اسانس‌گیری تهیه می‌شوند، به دلیل اینکه سنتی هستند، بالاترین کیفیت و مرغوبیت را دارند. 

برای چند نفر اشتغال ایجاد کرده‌اید؟

2 نفر نیروی ثابت در کنار من و همسرم در کارگاه اسانس‌گیری مشغول به فعالیت هستند، همچنین 8 نفر نیروی فصلی برای جمع‌آوری محصول و گونه‌های گیاهی در مزارع فعالیت دارند. در حال حاضر به دنبال ایجاد یک شرکت تولیدی با وسعت بیشتر برای توسعه کارگاه‌ اسانس‌گیری از گونه‌های گیاهی مختلف هستم. در این راستا از سال 90 تقاضای دریافت تسهیلات کرده‌ام، اما تا کنون هیچ همکاری از سوی بانک انجام نشده و هیچ دستگاه دولتی نیز با ما همکاری لازم را نداشته است.

شرکتی که قرار است فعال کنیم، هم‌اکنون در مرحله پایانی اخذ مجوز و مکان است، اما تا زمانی که تسهیلات داده نشود و نتوانم دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی را که سفارش داده‌ام، خریداری کنم، این شرکت نمی‌تواند فعالیتش را آغاز کند. خرید این ماشین‌آلات نیاز به 200- 300 میلیون تومان پول دارد و در صورت دریافت نکردن تسهیلات این شرکت قطعا نمی‌تواند شکل بگیرد.  این در حالی است که با ایجاد این شرکت در زمینه توسعه کارآفرینی در غرق‌آباد نوبران گام‌های بسیار مثبتی برداشته خواهد شد و بسیاری از علاقه‌مندان می‌توانند وارد این عرصه شوند و معضل بیکاری در این منطقه تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

تولید داروهای متنوع از گیاهان و معرفی آن به کشاورزان از کارهای آینده ماست. البته تاکنون توانسته‌ام کشت گل محمدی را در غرق‌آباد نوبران توسعه دهم و تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت آن را به کشاورزان آموزش دهم. منطقه غرق‌آباد نوبران و روستاهای آن جزو مناطق مستعد در زمینه تولید گیاهان دارویی هستند که در صورت حمایت و نگاه ویژه مسئولان می‌تواند یکی از بخش‌های مهم در زمینه ایجاد شغل و درآمدزایی برای این منطقه باشد
تمامی محصولات تولیدی و اسانس‌هایی که تهیه می‌شود مورد تایید اداره بهداشت است و با توجه به اینکه مجوز فعالیت در این بخش را دارم از کد شناسایی روی محصولات تولیدی‌ام استفاده   
می‌کنم.

برنامه برای آینده

«تیمور شیرمحمدی» که در شهر غرق‌آباد اسانس‌گیری از گیاهان دارویی را به روش سنتی انجام می‌دهد، می‌گوید: در صورت حمایت بیشتر مسئولان می‌توانم در توسعه و تولید گیاهان دارویی و اسانس‌گیری از این محصولات با جدیت بیشتری گام بردارم و علاوه بر تولید محصولات مناسب‌تر افراد بیشتری را به اشتغال برسانم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید