• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 12 تیر 1397
کد مطلب : 21916
+
-

ارسباران شانس جهانی شدن را از دست داد

گزارش2
ارسباران شانس جهانی شدن را از دست داد


تغییر کاربری عرصه‌های طبیعی و تبدیل آن به اراضی کشاورزی و دخالت‌های غیرمسئولانه انسان در طبیعت مانع از جهانی شدن ارسباران شد و صبح دیروز در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در بحرین از مسیر جهانی شدن بازماند. به گزارش همشهری، ارسباران دومین پرونده ثبت جهانی میراث طبیعی ایران در یونسکو پس از ثبت جهانی بیابان لوت بود که به‌دلیل توسعه کشاورزی غیرمسئولانه در این منطقه و به‌رغم تلاش 3ساله سازمان میراث فرهنگی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع نتوانست تأیید نهایی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و رأی مثبت اعضای یونسکو را به‌دست آورد. این درحالی است که جنگل‌های ارسباران یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره در ایران و از مناطق حفاظت شده کشور است که پرونده آن برای ثبت جهانی به یونسکو رفته بود. ارسباران که در استان آذربایجان شرقی و منطقه کلیبر، همچنین تمام کشور  یکی از بی‌نظیرترین و زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی محسوب می‌شود از قابلیت‌های فراوانی برای گردشگری برخوردار است.

آذربایجان شرقی 2هزار و ۴۰۰گونه گیاهی دارد که یکهزار و ۴۰۰گونه از این تعداد تنها در منطقه ارسباران زیست می‌کنند. شناسایی بیش از ۲۵۰گونه قارچ در این منطقه نیز گزارش شده است. این منطقه همچنین دارای قلعه‌های تاریخی و محوطه‌های باستانی است که برخی از آنها برای ثبت در فهرست جهانی مرمت و حتی یکی از آنها به پایگاه میراث ملی و جهانی ارسباران تبدیل شد. اما با وجود تمام این تلاش‌ها یونسکو به جهانی‌شدن ارسباران رأی نداد. محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور پیش از ترک تهران به مقصد منامه گفته بود که احتمال ثبت جهانی ارسباران در یونسکو بسیار ضعیف است. با وجود این، شاید به مدد مذاکره بتوان اعضای یونسکو را به رأی مثبت در این پرونده قانع کرد. به‌رغم این گفته‌ها ولی مذاکرات صورت‌گرفته در منامه از سوی هیأت ایرانی جواب نداد و یونسکو و اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت هر دو به این پرونده رأی منفی دادند.

این رأی منفی اما یک تفاوت داشت. پیش‌تر اعلام شده بود که درصورت رد شدن پرونده ثبت جهانی ارسباران در یونسکو این منطقه برای همیشه شانس جهانی شدن را از دست می‌دهد، ولی  اکنون اعضای یونسکو بار دیگر این شانس را به ایران دادند که با تعیین تکلیف زمین‌های کشاورزی ارسباران و جلوگیری از دخالت‌های غیرمسئولانه در طبیعت شانس دوباره ثبت جهانی شدن ارسباران در فهرست میراث طبیعی جهان را به ایران بدهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید