• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 12 تیر 1397
کد مطلب : 21907
+
-

بانک مرکزی اسامی شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی را اعلام کند

دارو
بانک مرکزی اسامی شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی را اعلام کند


چندروز پیش روزنامه همشهری با توجه به اینکه صنعت دارو با جان و سلامتی مردم سر و کار دارد از وزارت بهداشت درخواست کرد اسامی شرکت‌هایی راکه ارز دولتی برای واردات دارو دریافت کرده‌اند اعلام عمومی کند و در این زمینه شفافیت صورت گیرد.

این روزها بسیاری از بیماران برای دریافت داروهایشان به‌خصوص داروهای خارجی و داروهایی که با مواداولیه خارجی تولید می‌شوند با مشکلات جدی اعم از گرانی و کمیاب و نایاب شدن مواجه شده‌اند و در این بین کسی نیست که پاسخ روشنی به آنها بدهد. از یک سو وزیر بهداشت و مسئولان سازمان غذا و دارو هم اعلام می‌کنند که در تأمین ارز دارو هیچ مشکلی وجود ندارد و ثبت سفارش‌ها در این زمینه صورت گرفته است و از طرف دیگر آنچه در بازار دیده می‌شود، نبود دارو و فعال شدن دلالان است که داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج را با قیمت چندین برابر به فروش می‌رسانند. در این بین اما سؤال اصلی بیماران این است که در نهایت ارزی که به دارو اختصاص داده شده و شرکت‌ها دریافت کرده‌اند چه شده است و چرا با وجود تخصیص ارز با مشکل کمبود دارو و گرانی آن روبه‌رو شده‌ایم؟

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به نحوه نظارت بر شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، می‌گوید: از آنجایی که ما نامه تخصیص را می‌نویسیم و عملا تأمین ارز و گشایش اعتبار با بانک مرکزی است، اسامی را به‌طور خاص اعلام نکردیم و بانک مرکزی می‌تواند اسامی شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی را در این حوزه اعلام کند.
کیانوش جهانپور با اشاره به موضوع شفاف بودن اختصاص ارز به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی برای کنترل بازار دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: کلیه واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی که در هفته‌های اخیر اقدام به واردات کرده‌اند یا در آینده اقدام می‌کنند، از ارز دولتی استفاده می‌کنند. همچنین تا جایی که اطلاع دارم تاکنون ۳۰۰میلیون دلار گشایش اعتبار شده و ۵۰۰‌میلیون دلار ثبت سفارش نیز در حال انجام است. هم‌اکنون اگر به سامانه اطلاعاتی سازمان غذا و دارو به آدرس Irc.fda.gov.ir مراجعه کنید، می‌بینید که شرکت واردکننده تک‌تک داروها و ملزومات پزشکی مشخص است.

جهانپور در ادامه افزود: باید توجه کرد که تولیدکنندگان هم بعضا مواداولیه را از خارج از کشور می‌آورند. بر همین اساس تقریبا قسمت اعظمی از شرکت‌های تولیدکننده و همه شرکت‌های واردکننده ما درگیر دریافت ارز دولتی هستند و هیچ شرکتی هم برخلاف سایر بازارها که رویشان حساسیت وجود دارد، نمی‌تواند با نرخ ارز آزاد، دارو و تجهیزاتش را بفروشد. باید توجه کرد که بازار دارو بازار آزاد نیست و وقتی واردات انجام می‌شود، اقلام به شرکت‌های برچسب‌گذاری و سپس به شرکت‌های پخش تحویل داده شده و در سراسر کشور در داروخانه‌ها توزیع می‌شوند.

وی گفت: داروخانه‌ها هم این دارو را با قیمت مصوب سازمان غذا و دارو می‌‌فروشند که این قیمت هم رسما اعلام شده است. از طرفی داروخانه‌ها موظف به ارائه فاکتور هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند خلاف این فرایند رفتار کند، بنابراین نمی‌‌توان بازار دارو را با بازار موبایل و... مقایسه کرد. در عین حال نهایتا بسیاری از شرکت‌ها ارز دولتی را دریافت خواهند کرد، اما از آنجایی که ما نامه تخصیص را می‌نویسیم و عملا تأمین ارز و گشایش اعتبار با بانک مرکزی است، به همین دلیل اسامی را به‌طور خاص اعلام نکردیم. قطعا بانک مرکزی می‌‌تواند اسامی شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی را در این حوزه اعلام کند.  وی با بیان اینکه به هر حال این موضوع که چه شرکتی ارز دولتی دریافت کرده و چه میزان واردات انجام داده است، قابل بررسی است، گفت: به‌نظر ما منعی ندارد که بانک مرکزی اسامی شرکت‌هایی را که در این حوزه ارز دولتی دریافت کرده‌اند، مانند سایر حوزه‌ها اعلام کند. بعد از واردات هم گمرک و سازمان غذا و دارو باید بررسی کنند که چه میزان دارو وارد شده و همه اینها قابل مقایسه خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید