• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 12 تیر 1397
کد مطلب : 21885
+
-

باران کم بارید؛ برق هم کم آورد

رمزگشایی معاون وزیر نیرو از دلایل قطعی پراکنده برق در تهران و برخی شهرهای ایران

گزارش
باران کم بارید؛ برق هم کم آورد

 خوزستان تشنه آب است و ایران این روزها نگران برق در اوج گرمای تابستان.
این روزها در ساختمان شیشه‌ای وزارت نیرو همه به این فکر هستند که چگونه مردمان تشنه سرزمین را نجات دهند و در گرمای کم‌سابقه تابستان امسال از قطع برق جلوگیری کنند. راهی جز صرفه‌جویی و مشارکت تک‌تک 80میلیون شهروند ایرانی نیست و اگر مردم نخواهند اندکی از مصرف‌شان را کم کنند، به ناچار باید با قطع آب و برق کنار بیایند. قطع پراکنده برق در روزهای اخیر از تهران گرفته تا مشهد و اصفهان از یک سو و کمبود شدید آب در برخی شهرهای دارای تنش آبی از خرمشهر و آبادان گرفته تا اصفهان و یزد جدی است و مردان وزارت نیرو به صراحت از مردم می‌خواهند فقط 10درصد کمتر آب و برق مصرف کنند.

معمای نیروگاه‌های تشنه

عمده نیروگاه‌های برقابی ایران در خوزستان واقع شده‌اند و کمبود شدید آب باعث شده وزارت نیرو نتواند برق مورد انتظار از نیروگاه‌های برقابی را به بخش مصرف برساند. دیروز این همایون حایری، معاون وزیر نیرو در امور برق و آب بود که در نشستی با خبرنگاران راز قطع برق در برخی کلانشهرهای ایران را رمزگشایی کرد و گفت: هم‌اکنون ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی ایران به مرز 80هزار مگاوات رسیده اما کاهش شدید بارش‌ها باعث شده که نتوانیم از ظرفیت نیروگاه‌های برقابی استفاده کنیم. به گفته او، سالی که گذشت وزارت نیرو 9600مگاوات برق از نیروگاه‌های برقابی برق گرفته، اما امسال 5هزار مگاوات کمتر برق از این نیروگاه‌ها تولید می‌شود. او تأکید کرد: در روزهای گذشته خاموشی‌های پراکنده‌ای در نقاط مختلف کشور رخ داد اما این به آن معنی نیست که ما خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده داشتیم، بلکه اعلام می‌کنم در هیچ جای کشور تا امروز خاموشی برنامه‌ریزی‌شده اعمال نشده و برنامه‌ای هم برای نوبت‌بندی برق نداریم.

فیدرهای برق کم آوردند

مصرف برق که بیشتر شود، بار وارده بر شبکه انتقال و توزیع برق افزایش می‌یابد و تجهیزات انتقال برق ازجمله فیدرها و ترانس‌ها از مدار خارج می‌شوند. حایری با تأیید این مطلب می‌گوید: هر کدام از این تجهیزات ظرفیت مشخصی دارند و بیش از آن ظرفیت باعث آسیب دیدن آنها و خروج‌شان از مدار خواهد شد. یک مقام آگاه در شرکت توانیر در گفت‌وگو با همشهری، قطع پراکنده برق به‌دلیل کیفیت پایین تجهیزات انتقال برق ازجمله فیدرها و ترانس‌های چینی را تأیید نکرد و گفت: هم‌اکنون بیشتر این تجهیزات ساخت داخل است، اما بار مصرف سنگین شده و این تجهیزات زیر فشار کم آورده‌اند. معاون وزیر نیرو هم تأکید دارد: شدت بار شبکه به‌دلیل مصرف زیاد در زمان پیک آن‌قدر زیاد بوده که فیدرها توان این بار را نداشتند.





مصرف کمتر در اوج گرما

حایری تأکید کرد: اگر هر مشترک 10درصد صرفه‌جویی کند دیگر شاهد خاموشی‌های پراکنده نخواهیم بود و به‌راحتی می‌توانیم تابستان را رد کنیم. به گفته حایری، هر یک درجه افزایش دما موجب افزایش هزار تا 1500مگاواتی مصرف برق می‌شود و هم‌اکنون بخش تولید، توزیع و فوق‌توزیع برق در آمادگی کامل به‌سرمی‌برند و با تمام ظرفیت موجود درحال تولید برق و عرضه آن به مردم هستند.

تعرفه 7درصدی؛ مانع کاهش مصرف

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: افزایش 7درصدی تعرفه روی قبوض برق هیچ‌گونه تأثیری روی مصرف ندارد؛ تلاش کرده‌ایم با شروع از بخش دولتی مدیریت مصرف را با اعمال افزایش تعرفه 20درصدی برای مصرف برق ادارات اعمال کنیم. به گفته او اگر ادارات نسبت به مدیریت مصرف خود دقت لازم را نداشته باشند هم از بودجه آنها کاسته شود و هم با برخوردهای دیگری مواجه خواهند شد. حایری گفت: یکی از برنامه‌های وزارت نیرو این است که قیمت واقعی از پرمصرف‌ها گرفته شود و جزو برنامه‌های اصلی ما این است که بتوانیم در همین امسال این موضوع را پیاده‌سازی کنیم که هر مشترک برق که بیش از الگوی مصرف به مصرف برق اقدام کرد قیمت واقعی برق از او گرفته شود که این طرح هم‌اکنون درحال مطالعه و تهیه است و به‌زودی آن را ارائه خواهیم کرد. وی هشدار داد: اگر روند رشد مصرف برق به همین صورت ادامه یابد و مردم صرفه‌جویی را در سرلوحه کار خود قرار ندهند 3 یا 4سال آینده به خاموشی گسترده می‌رسیم؛ درحالی‌که تا امسال رکورد 16سال بدون خاموشی گسترده را ثبت کرده‌ایم.

ماجرای خاموشی‌ها در مشهد

 مدیر روابط عمومی توزیع برق مشهد گفت: شهر مشهد هیچ‌گونه مشکلی برای تأمین برق ندارد ولی مرکز کنترل شبکه‌های برق کشور اعلام می‌کند که در یک بازه زمانی مصرف خود را کاهش دهیم. علیرضا کاشی با اعلام این خبر که اعمال خاموشی برق در مشهد از اوایل هفته جاری در حال انجام است، افزود: اعمال خاموشی در سطح شهر مشهد از ساعت 12ظهر آغاز شده و تا ساعت 18ادامه خواهد داشت و این به‌آن معنا نیست که مردم در کل این بازه زمانی بی‌برق خواهند بود، بلکه به لحاظ آمار مصرف در یک بازه 30تا 45دقیقه‌ای این قطعی رخ می‌دهد و به همین روال در مناطق دیگر نیز اعمال می‌شود.





   خطر قطع آب و برق در نصف جهان

شهروندان اصفهانی که این روزها نگران جیره‌بندی آب هستند، در روزهای اخیر با مشکل کمبود برق هم مواجه شده‌اند؛ البته هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان تأکید کرد: به هیچ وجه دنبال جیره‌بندی آب در اصفهان نیستیم. به گزارش ایسنا، او افزود: به هیچ عنوان آب نباید در هیچ کجا جیره‌بندی  شود و به هر نحوی که شده تأمین آب در استان‌ صورت گیرد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان با بیان اینکه در بحث توزیع نیز قرار شده به‌نحوی عمل شود که با کمترین میزان افت فشار روبه‌رو شویم، اعلام کرد: در برخی نقاط شاهد افت فشار و قطع آب بوده‌ایم که آن هم در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف شده است. این روزها بحران بی‌آبی و گرمای شدید تابستان در خانه‌های اصفهانی‌ها با خاموشی و قطعی‌های مکرر برق بیشتر احساس می‌شود؛ درحالی‌که بیشتر مسئولان برق استان اعلام کرده بودند با مدیریت و صرفه‌جویی مردم، خاموشی نخواهیم داشت. یکی از شهروندان اصفهانی با بیان اینکه در چند روز اخیر به‌طور مکرر در ساعات بعدازظهر 2 ساعت قطعی برق داریم، می‌گوید: متأسفانه شرایط سخت شده است، از یک سو دائم با افت فشار آب مواجه هستیم و از سوی دیگر روزانه برق قطع می‌شود. متأسفانه برای حل مشکل بی‌آبی در منزل خود به نصب پمپ آب اقدام کرده‌ایم که این وسیله هم با برق کار می‌کند و زمانی که در اوج گرما برق قطع می‌شود، با قطعی آب نیز مواجه می‌شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید