• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 12 تیر 1397
کد مطلب : 21881
+
-

دشواری مضاعف در تردد اهالی با آغاز به کار ساختمان شیشه‌ای

شاخص ترافیک با بورس بالا می‌رود

شاخص ترافیک با بورس بالا می‌رود

پرنیان سلطانی| خبرنگار:

منطقه 2

برای پیدا کردن ساختمان جدید بورس در محدوده سعادت‌آباد، نیاز به هیچ نشانی ای ندارید. همین که از خیابان سرو غربی وارد بلوار شهرداری شوید، ساختمان بلندمرتبه و تمام شیشه‌ای بورس نخستین چیزی است که توجه‌تان را جلب می‌کند. این ساختمان به قدری بلند و متفاوت است که اجازه نمی‌دهد در وهله اول نگاه‌تان به مراکز دیگر این خیابان از جمله ساختمان شهرداری منطقه 2 و شعبه 25 تأمین اجتماعی بیفتد. اما واقعیت این است که در این بلوار شلوغ و پر تردد، 2 مرکز پرازدحام دیگر هم وجود دارد و به همین دلیل ساکنان محله سعادت‌آباد این روزها مدام از خودشان می‌پرسند که با راه‌اندازی این برج شیشه‌ای و تبدیل آن به محل مراجعه صدها معامله‌گر بورس، چه بلایی بر سر محل سکونت‌شان می‌آید؟ برای یافتن پاسخی برای دغدغه این روزهای ساکنان محله سعادت‌آباد که از جنس افزایش بار ترافیک، نبود جای پارک کافی و شلوغی بیش از اندازه بلواری است که همین حالا هم یکی از شلوغ‌ترین معابر شمال شهر تهران است، گزارشی از آخرین وضعیت این ساختمان غول‌پیکر تمام‌شیشه‌ای تهیه کرده‌ایم که در ادامه خواهید خواند. 

ساختمان بورس که در مرکز بلوار شهرداری و بین خیابان‌های «سیزدهم» و «بهار چهارم» قرار دارد، مانند یک برج بلند، نورگیر تمام خانه‌های پیرامون خود را کور کرده است. اما همسایه‌های این مهمان ناخوانده به قدری با دغدغه‌های جورواجور و نگرانی‌های بزرگ‌تری دست به گریبان‌اند که حتی به این موضوع فکر هم نکرده‌اند! خانم جوانی که ساکن کوچه بهار است، درباره نگرانی این روزهای اهالی بلوار شهرداری، به‌ویژه ساکنان پیرامونی برج شیشه‌ای می‌گوید: «این‌طور که من شنیده‌ام تمام محدوده شمالی شهر تهران به‌ویژه محله سعادت‌آباد روی گسل‌های «نیاوران» و «شمال تهران» قرار دارد. بنابراین‌ واقعاً متوجه نمی‌شوم با چه توجیهی در این محله یک ساختمان بلندمرتبه تمام‌شیشه‌ای ساخته‌اند؟! اگر روزی خدایی نکرده زلزله‌ای در تهران رخ بدهد، تکلیف خانه‌هایی که زیر آوار این ساختمان شیشه‌ای قرار می‌گیرند، چه می‌شود؟‌»او که خودش را «مهسا رحمانی» معرفی می‌کند، ادامه می‌دهد: «نمی‌دانم این ساختمان تا چه اندازه ایمن ساخته شده، اما امیدوارم به گونه‌ای باشد که در صورت بروز حادثه، مشکلی برای همسایه‌های این غول شیشه‌ای پیش نیاید.»


کاربری این زمین، پارکینگ بود! 

کمی که از ساختمان بورس فاصله می‌گیریم، به محدوده ساختمان شهرداری منطقه 2 می‌رسیم؛ جایی که با نرده‌های بلند آهنی از بافت مسکونی و محدوده معابر اصلی و فرعی سعادت‌آباد جدا می‌شود. کنار نرده‌ها مرد میانسالی ایستاده و با دوستانش صحبت می‌کند. او که نامش «محمدرضا آقاجانی» است و سال‌هاست در سعادت‌آباد سکونت دارد، درباره همسایه جدید بلندبالایشان می‌گوید: «از آنجایی که ساختمان شهرداری پارکینگ ندارد، قرار بود این زمین به پارکینگ شهرداری تبدیل شود. اما اینجا پارکینگ که نشد هیچ، در اختیار سازمان بورس قرار گرفت تا یک مجتمع بلندمرتبه شود. جالب اینکه در ابتدا قرار بود 11 طبقه باشد، اما حالا نزدیک 20 واحد ساخته‌اند که 6 طبقه‌اش در تراز منفی قرار دارد و گفته می‌شود از این طبقات به‌عنوان پارکینگ ساختمان استفاده خواهد شد.» او ادامه می‌دهد: «این در حالی است که مشکل همیشگی بلوار شهرداری، ترافیک سرسام‌آور است. همین حالا به واسطه وجود ساختمان شهرداری، بیمه و اداره برق، همیشه شاهد ترافیک سنگینی در این خیابان هستیم. با راه‌اندازی ساختمان بورس و رفت‌وآمد کارگزاران و معامله‌گران بورس به این محله، قطعاً اوضاع از این هم بدتر خواهد شد.»


طی کردن 200‌مترمربع در یک ساعت! 

موضوعی که آقاجانی مطرح می‌کند، دقیقاً درد دل رانندگان تاکسی و مسافربرهای شخصی محدوده بلوار شهرداری است. «رضا احمدی» که یکی از این راننده‌هاست، درباره اوضاع نابسامان این محدوده می‌گوید: «صبح‌ها و بعدازظهرها اینجا جا برای سوزن انداختن نیست. شاید باورتان نشود اما در همین بلوار باریک، 3 ردیف خودرو کنار هم قرار می‌گیرند و گاهی مسافت 200 متری مقابل ساختمان شهرداری تا میدان قیصر امین‌پور را یک ساعت در ترافیک می‌مانیم! برای همین است که امروز همه به‌نوعی نگران ساخته شدن ساختمان بورس هستیم چون حقیقتاً خیابان شهرداری دیگر گنجایش‌ تردد بیش از این را ندارد.»

صحبت‌های احمدی که به اینجا می‌رسد، «مجید ناصری» یکی از کاسبان بلوار شهرداری که متوجه صحبت‌های ما شده، خودش را به ما می‌رساند و می‌گوید: «به هر حال ساختمان بورس ساخته شده و دیگر اینکه بگوییم چه مشکلاتی خواهد داشت، فایده‌ای ندارد. برای همین حالا فقط باید به فکر راه‌حل باشیم.»

ناصری که از 5 سال پیش در ابتدای خیابان شهید «کیان» مغازه میوه‌فروشی دارد، فضای باز روبه‌روی مغازه‌اش را نشان‌مان می‌دهد و می‌گوید: «7، 8 هزار‌مترمربع فضای بدون استفاده در این محدوده وجود دارد که اگر تبدیل به پارکینگ طبقاتی شود، قطعاً بیشتر مشکلات این بلوار از بین خواهد رفت. ضمن اینکه دقیقاً پشت ساختمان بورس هم جا برای ساخت پارکینگ وجود دارد.»


مسئولان به فکر راه چاره باشند

بعد از شنیدن صحبت‌های شهروندان محله سعادت‌آباد، سراغی هم از «مصطفی جمالی» مدیر این محله می‌گیریم تا نظر او را هم در این‌باره جویا شویم. جمالی با بیان این مطلب که دور تا دور میدان شهرداری فضای تجاری است و به همین دلیل شهروندان از محله‌های همجوار و حتی مناطق دیگر هم راهی این محدوده از شهر می‌شوند، ادامه می‌دهد: «اداره بیمه، اداره مخابرات، شهرداری منطقه، بیمارستان عرفان، ورزشگاه‌الزهرا(س) و زمین چمن مصنوعی همه در حوالی میدان شهرداری قرار دارند که باعث  تردد مراجعان مختلف و در نتیجه ترافیک سنگین در این محدوده می‌شود. در چنین شرایطی با راه‌اندازی ساختمان بورس، روزانه صدها مراجعه دیگر هم به مراجعات محله افزوده خواهد شد. این در حالی است که ساختمان بورس تعداد زیادی هم کسری پارکینگ دارد! یعنی نه تنها باعث افزایش بار مراجعات در محله می‌شود، بلکه به دلیل تأمین نکردن فضای پارک کافی، مشکلات ناشی از پارک خودروها در این محدوده را دو چندان خواهد کرد. امیدواریم حالا که این ساختمان ساخته شده و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد، مسئولان شهری منطقه به فکر راه چاره باشند تا مشکلات راه‌اندازی این ساختمان پر تردد به کمترین حد خود برسد.»


تأمین پارکینگ تا شعاع 200 متری

براساس مستنداتی که در دست است، مجوز ساخت ساختمان بورس و حتی مجوز استفاده از نمای شیشه در ساختمان، در دوره قبلی مدیریت شهری و در کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران به تصویب رسیده است. به همین دلیل مسئولان شهرداری منطقه 2 مسئولیتی در این حوزه ندارند و این مسئله باید در بعد کلان حل و فصل شود. اما با این حال با روی کارآمدن مدیران جدید شهرداری‌های مناطق، رسیدگی به موضوع ساختمان بورس در دستور کار مستقیم «رسول کشت‌پور» شهردار منطقه 2 قرار گرفت و حالا نزدیک به یکسال است که مسئولان شهری منطقه 2 برای کم کردن تبعات راه‌اندازی ساختمان بورس در محله سعادت‌آباد، آستین همت بالا زده‌اند.

«جواد قربانی» قائم‌مقام شهردار منطقه2 با بیان این مطلب که در مقطعی کوتاه حتی جلو کار ساخت‌وساز ساختمان بورس گرفته شد، می‌گوید: «قرار بر این شد که مسئولان بورس، با یک مشاور ترافیکی قرارداد بسته و پیوست ترافیکی طرح‌شان را که شامل تعداد پارکینگ مورد نیاز، معابر دسترسی، کنترل بار ترافیک و... است، به شهرداری منطقه ارائه دهند. ضمن اینکه بیشتر از 100 واحد پارکینگ پیش‌بینی شده در پروانه ساخت ساختمان جدید سازمان بورس اوراق بهادار تهران، در جریان ساخت این ساختمان حذف شده که باید هرچه سریع‌تر این کسری پارکینگ تأمین شود. اگرچه مدیران بورس مدعی هستند که به دلیل تجارت الکترونیک، عمده معاملات بورس تهران به‌صورت غیرحضوری و آنلاین انجام می‌شود و در نتیجه بورس دیگر محل‌ تردد و ازدحام نیست، اما تصور ما بر این است که این ساختمان تراکم ترافیک در شریان‌های اصلی یک و 2 و بزرگراه‌های منطقه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. به همین دلیل براساس اختیارات شهرسازی، مقرر شده تا مسئولان بورس هرچه سریع‌تر تا شعاع 200 متری خود نسبت به تأمین پارکینگ لازم اقدام کنند تا پس از آن بتوانند ساختــمان‌شــان را راه‌اندازی کنند.»


شرط و شروط شورای‌شهر برای راه‌اندازی بورس

قائم‌مقام شهردار منطقه 2 در حالی از لزوم تأمین پارکینگ از سوی مسئولان بورس برای راه‌اندازی ساختمان جدید این شرکت صحبت می‌کند که هفته گذشته «محمد سالاری» رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در بازدیدی که از ساختمان جدید بورس داشت گفت: «از شهردار منطقه درخواست کرده‌ایم تا زمانی که مشکلات مربوط به حوزه شهرسازی و معماری این پروژه برطرف نشده، اجازه بهره‌برداری از آن را صادر نکند.»

پس از این بازدید و اظهار نظر رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای‌شهر تهران، سراغی از او می‌گیریم تا بدانیم سرانجام چه آینده‌ای در انتظار این غول شیشه‌ای است.‌سالاری با ارائه تاریخچه‌ای از زمین ساختمان بورس می‌گوید: «متأسفانه در مدیریت شهری گذشته، زمینی که با کاربری پارکینگ عمومی ثبت شده بود، در کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران تغییر کاربری داده و به سازمان بورس واگذار شد تا در این زمین 13 طبقه اداری و تجاری و 6 طبقه پارکینگ ساخته شود. اما در زمان ساخت، یکی از طبقات پارکینگ حذف شد که به این‌ترتیب ما با کسری حدود 160 واحد پارکینگ در این ساختمان مواجه هستیم. ضمن اینکه با بررسی‌هایی که شهرداری منطقه 2 انجام داده، مشخص شده که جدا از این کسری 160 واحدی، ساختمان بورس قطعاً به پارکینگ‌های بیشتری نسبت به پارکینگ‌های پیش بینی شده در پروانه ساختمانی نیاز دارد!‌»

از عضو دوره پنجم شورای‌شهر تهران درباره نمای تمام شیشه‌ای این برج هم سؤال می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: «متأسفانه نمای این ساختمان تمام‌شیشه‌ای است که این نما به هیچ عنوان با چهارچوبی که در کمیته نمای شهرداری برای ساختمان‌های شهر در نظر گرفته شده، همخوانی ندارد. به همین دلیل از شهردار منطقه 2 درخواست کرده‌ایم که در این خصوص هم اقدامات قانونی لازم را انجام داده و تا زمان رفع مشکلات مربوط به حوزه شهرسازی و معماری، اجازه بهره‌برداری از این پروژه را صادر نکند.»


کاهـــش تبعات بهره‌برداری

به هر حال آنچه مسلم است این است که ساختمان شرکت بورس و اوراق بهادار تهران در محدوده سعادت‌آباد ساخته شده و این روزها در حال تکمیل است. به همین دلیل دیگر نمی‌توان از جانمایی و جایگزینی معبر بی‌دردسرتری برای ساخت و راه‌اندازی آن صحبت کرد. اما این‌طور که به نظر می‌رسد با پای کارآمدن شهرداری منطقه 2 و اعضای شورای اسلامی شهر تهران، مسئولان و مدیران بورس باید هرچه سریع‌تر نسبت به تأمین پارکینگ مورد نیاز، ایمن‌سازی نما، انتخاب مسیرهای دسترسی و کنترل بار ترافیک در بلوار شهرداری اقدام کنند تا به این‌ترتیب تبعات بهره‌برداری از این ساختمان به کمترین برسد. حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام درهای این ساختمان غول‌پیکر شیشه‌ای چه زمانی به روی کارگزاران و معامله‌گران بورس باز می‌شود و این بنای 19 طبقه‌ای تا چه اندازه بافت و ترافیک محله سعادت‌آباد را دستخوش تغییر  می کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید