• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 12 تیر 1397
کد مطلب : 21863
+
-

شهردار تهران در بازدید از مجتمع‌های علم و فناوری بر استفاده از ایده‌های دانش‌بنیان در تهران تأکید کرد

شهر بر بستر دانش نوین

گزارش
شهر بر بستر دانش نوین

محمد سرابی | خبرنگار:

شهردار تهران در بازدید از چند مجتمع علم و فناوری بر اهمیت استفاده از دانش کاربردی نخبگان جوان در حل معضلات شهری تأکید کرد. سید محمدعلی افشانی گفت: یکی از برنامه‌هایی که در شورا ارائه کردم،  شهر هوشمند بود که اساسی‌ترین بخش آن استفاده از دانش و فناوری روز است.

وی افزود: قصد داریم با استفاده از تجربه معاونت فناوری ریاست‌جمهوری در کل شهر تهران از شرکت‌های دانش‌بنیان که با هدف تولید تخصصی و تجاری‌سازی فعالیت می‌کنند،  حمایت کنیم.

شهردار با اشاره به برگزاری جلساتی با سورنا ستاری  معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، اظهار کرد: هدف این است که در نقاط مختلف شهر مخصوصا در محلات کمتر برخوردار امکاناتی فراهم کنیم و سوله‌ها،  زمین‌های رها شده و ساختمان‌های قدیمی مقاوم‌سازی‌شده را در اختیار ایده‌های دانش‌بنیان قرار دهیم. این کار هم به تولید و اشتغال منجر می‌شود و هم باعث رشد و تحرک در این نقاط می‌شود که خود عاملی برای بهبود شرایط زندگی در شهر است.

وی درباره نتایج فعالیت این مؤسسات گفت: یک اختراع تا تجاری‌سازی‌ و ورود به بازار زمان مشخصی دارد،  اما سرمایه‌ اصلی ما جوانان هستند که با این کار در درازمدت در کشور می‌مانند و خود عامل توسعه خواهند بود. همچنین در زمینه عرضه محصولات و خدمات می‌توان به صرفه‌جویی ارزی رسید.

شهردار تهران در پاسخ به سؤالی درباره مزایای ورود به این حوزه برای شهرداری گفت: ما در ابتدا امکاناتی در اختیار این شرکت‌ها و مؤسسات قرار می‌دهیم و در آینده بخشی از درآمد این شرکت‌ها متعلق به شهرداری خواهد بود.



جایی برای تولید دارو

ساختمان تمام شیشه‌ای در کیلومتر 22جاده مخصوص کرج نخستین مقصد بازدید شهردار بود. این مؤسسه مهر‌ماه سال 95با هدف تولید داروهای بیماری‌های خاص مانند سرطان،‌ام اس و همینطور ناباروری تاسیس شده و از ایده‌های مبتنی بر تولید کالاهایی که محدودیت تولید یا واردات داشته باشند،  حمایت می‌کند؛ با این ویژگی که کارکنان آن را تحصیلکرده‌های بومی در سطوح عالی دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

از آنجا که دوره سرمایه‌گذاری برای تولید چنین داروهایی از مرحله طراحی با ورود به بازار حدود 5سال طول می‌کشد،  مؤسسات دانش‌بنیان فعال در آن نیازمند حمایت دولتی یا سرمایه‌گذاری کلان خصوصی هستند،  اما در نهایت می‌توان به دستاوردهایی مانند صادرات نیز رسید؛ چنان که به گفته بهبودی، رئیس این شرکت داروهای تولید شده در آن علاوه بر صرفه‌جویی ارزی زمینه صادرات در آسیا را نیز پیدا کردند.

کارخانه فسفرسوزی

دومین مقصد بازدید شهردار «کارخانه نوآوری هماوا» بود. این ساختمان که در سال‌های جنگ تحمیلی فعال بود و سال‌ها قبل به‌صورت نیمه‌مخروبه رها شده است، پس از نوسازی به استقرار استارتاپ‌ها اختصاص یافت. کارخانه سابق تولید الکترود جوشکاری(آما) با 18هزار مترمربع مساحت،  به گفته رضا کلانتری‌نژاد یکی از مسئولان آن،  امروزه به کارخانه فسفرسوزی شهرت یافته است. جوانان مستقر در بخش‌های مختلف کارخانه هماوا، ایده‌هایی از خرید اینترنتی زعفران کشاورزان تا کنترل آسانسورها با استفاده از اینترنت را پرورش می‌دهند. اما یکی از نقاط تمرکز آن حمایت از استارتاپ‌هایی است که در نهایت معطوف به حل مشکل آلودگی هوای شهر باشد و مسئولان این کارخانه فسفرسوزی امیدوارند تا پیش از موج آلودگی هوا در زمستان امسال بتوانند در این زمینه دستاوردی داشته باشند. سومین مقصد شهردار تهران «زیست‌بوم فناوری و کارآفرینی» دانشگاه شریف بود. دانشگاه شریف در سال‌های اخیر به شکل فزاینده‌ای توسعه یافته و برخی از املاک و ساختمان‌های مجاور آن هم به دانشگاه ملحق‌شده یا در اختیار مؤسسات مرتبط و همکار با آن درآمده است. بخشی از این توسعه ناحیه نوآوری شریف‌ نام دارد و 400شرکت با 3800نیرو در آن مستقر هستند. تغییر بافت این محله به سمت شرکت‌ها و مؤسسه‌های علمی حتی روی ساخت‌وسازهای جدید و قیمت ساختمان‌ها تأثیر گذاشته و دانشگاه نیز قصد تملک تعدادی از بناهای اطراف را دارد.

ماندگاری سرمایه‌های اصلی کشور

سید محمد علی افشانی، شهردار تهران:  توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور ایجاد اشتغال،  حیات و جنبش و تحرک در شهر به‌ویژه در مناطق محروم است. همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد شهر هوشمند موجب می‌شود تا سرمایه اصلی کشور که جوانان هستند ماندگار شوند و با استفاده از دانش خود به عاملی برای توسعه کشور تبدیل شوند؛ ضمن اینکه این امر به صرفه‌جویی در صادرات ارز و افزایش تولیدات داخلی می‌انجامد.

این خبر را به اشتراک بگذارید