• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 12 تیر 1397
کد مطلب : 21851
+
-

مذاکرات برای آتش بس در جنوب سوریه

مذاکرات مستقیم معارضین جنوبی و نمایندگان روسیه طی 2روز گذشته با میانجیگری اردن آغاز شده است

رویداد
مذاکرات برای آتش بس در جنوب سوریه


ماجرای درعا، مهد بحران سوریه، همچنان با پیچیدگی‌های منحصر به فرد خود ادامه دارد.

درحالی‌که طی بیش از 10روز گذشته ارتش سوریه به همراه متحدان خود پیشروی سریعی به سوی مناطق جنوبی درعا و مرز اردن داشت، این نبردها طی 48ساعت گذشته با میانجیگری اردن برای مذاکره میان روس‌ها و معارضین تقریبا متوقف شده است. به این ترتیب هیأت روسی روز گذشته برای چندمین‌بار با اسکورت نیروهای مسلح معارضین وارد منطقه بصری‌الشام شد.

 به گفته ابراهیم الجباوی، سخنگوی ائتلاف جنوب، روس‌ها در این مذاکرات هیچ‌گونه آمادگی از خود برای شنیدن مطالبات معارضین نشان نداده و صرفا شروطی را مطرح کرده‌اند که معادل تسلیم کامل در قبال ارتش سوریه بوده است. این شروط عبارت است از تسلیم تسلیحات سنگین و نیروهای تحت پیگرد دولت سوریه به روس‌ها و انتقال نیروهای نظامی مستقر در جنوب سوریه به همراه خانواده‌های آنها به ادلب.

این در حالی است که برخلاف وعده‌های پیشین، آمریکا و اردن هیچ‌گونه حمایتی از نیروهای معارضین جنوبی در برابر حملات ارتش سوریه انجام نداده‌اند. روزنامه الاخبار روز گذشته به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد: دستگاه امنیتی اردن ضمن فراخواندن فرماندهان معارضین به آنها اطلاع داده است که آمادگی ورود به پرونده جنوب را ندارد و توصیه کرده از فرصت مذاکرات با روس‌ها استفاده کنند. به این ترتیب، در جریان مذاکرات روز یکشنبه، گروه شباب السنه به فرماندهی احمدالعوده (یکی از گروه‌های اصلی اتاق عملیات موک) ضمن پذیرش آتش‌بس با تحویل تسلیحات سنگین خود به روسیه موافقت کرده است. روزنامه الاخبار پیش‌بینی کرده درصورت تداوم روند فعلی مذاکرات، مناطق مرزی سوریه و اردن بدون درگیری نظامی چشمگیر و در بازه زمانی کوتاهی به مناطق تحت سیطره دولت مرکزی سوریه باز خواهد گشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید