• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 12 تیر 1397
کد مطلب : 21826
+
-

فریادهای خادم بر سر آزادکاران

کشتی‌گیران آزادکار برای شرکت در بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی از مدت‌ها پیش در اردو به‌سر می‌برند. رسول خادم، سرمربی تیم‌ملی در این مدت  تمرینات آزادکاران را به دقت زیر نظرگرفته است و برای هرکدام از کشتی‌گیران برنامه تمرینی جداگانه‌ای را در نظر می‌گیرد. بازی‌های آسیایی اواخر مردادماه و مسابقات جهانی اوایل آبان‌ماه برگزار خواهد شد و کادر فنی فرصت زیادی ندارد تا تیم‌های آماده‌ای را روانه این مسابقات کند.
    نسخه جداگانه خادم برای هر کشتی‌گیر
کشتی‌گیران آزادکار برای انجام تمرین وزنه زدن به آکادمی ملی المپیک آمده بودند و در آنجا توسط کادر فنی به چند دسته تقسیم شدند. محمد طلایی به همراه تعدادی از کشتی‌گیران به سالن کشتی آکادمی المپیک رفت و تمرینات کشتی و مرور فن برای علیرضا کریمی،یدالله محبی،عزت اکبری و مهران رضازاده برگزار کرد. خادم در سالن وزنه تمرینات سایر کشتی‌گیران را زیر نظر گرفت. حسن یزدانی، علیرضا گودرزی، پرویز هادی، یونس امامی و مصطفی حسین‌خانی از جمله کشتی‌گیرانی بودند که در سالن وزنه مشغول به تمرین شدند. خادم بارها سر کشتی‌گیران فریاد می‌کشید که باید فشار را تحمل کنند و مدال جهانی و المپیک به‌سادگی به دست نمی‌آید. یکی از حرکاتی که آزادکاران باید در سالن وزنه انجام می‌دانند حرکت «اسکات دمبل» بود. پرویز هادی، کشتی‌گیر 125 کیلوگرم تیم‌ملی حرکت اسکات دمبل را ناقص انجام می‌داد که با برخورد خادم مواجه شد. در حالی که به نظر می‌رسید هادی6 یا هفت حرکت را انجام داده است، خادم فریاد کشید:« پرویز هنوز یک نشده است و باید به‌درستی حرکات را انجام دهی.» پس از انجام چند حرکت ضربان کشتی‌گیران گرفته شد که غالبا بالای 220 ضربان در دقیقه داشتند.
    رحیمی در نقش مربی
 حسن رحیمی، دارنده مدال طلای جهان و برنز المپیک جوان‌ترین مربی کادر فنی محسوب می‌شد که با صلاحدید رسول خادم به اردو تیم‌ملی دعوت شده است. رحیمی پس از المپیک ریو زانوی مصدوم خود را به تیغ جراحان سپرد و مسابقات جهانی 2017 فرانسه را از دست داد. از شرایط فیزیکی رحیمی مشخص است که او اضافه وزن زیادی نسبت به دوران کشتی‌گیری‌اش پیدا کرده است و تصور حضور او در وزن 57 کیلوگرم قدری سخت به‌نظر می‌رسد. شنیده می‌شود او قصد دارد در یک وزن بالاتر کشتی بگیرد. رحیمی در این خصوص به همشهری ورزشی گفت:«از کشتی خداحافظی نکرده‌ام و با تشخیص آقای خادم در حال حاضر به‌عنوان مربی در کنار آزادکاران حضور دارم. در آینده تصمیم‌گیری خواهم کرد که کشتی خواهم گرفت یا خیر. در حال حاضر وظیفه من راهنمایی کشتی‌گیران است و امیدوارم بتوانم  تجربیاتم را به‌خوبی به کشتی‌گیران منتقل کنم.»
    گلایه کشتی‌گیران از مسئولان
بسیاری از کشتی‌گیران حاضر به دریافت پاداش‌های خود نشدند آنها معتقدند پاداش آنها قرار بوده سکه تمام باشد و حالا وزارت ورزش حواله یک میلیون و 800 هزار تومانی برای هر سکه به فدراسیون داده است. علیرضا کریمی، دارنده مدال برنز جهان در این‌باره به همشهری ورزشی گفت:« چرا باید این جوایز را دریافت کنیم؟ سکه الان در بازار نزدیک سه میلیون تومان است و به ما برای هر سکه یک میلیون و 800 هزار تومان داده‌اند. خیلی از فدراسیون‌ ما به‌التفاوت این جوایز را دریافت کرده‌اند و پاداش‌های ورزشکاران را هم داده‌اند ولی برای کشتی انگار اصلا قرار نیست اتفاقی رخ دهد. در مسابقات امیدهای جهان به‌دلیل عدم رویارویی با حریف رژیم اشغالگر با 6  ماه محرومیت مواجه شدم و مسابقات قهرمانی آسیا را هم از دست دادم. حالا این برخوردها با ما می‌شود مسئولان ورزش بدانند که کشتی‌گیران هیچ منبع درآمدی ندارند و تنها با همین جوایز امرار معاش می‌کنند و این درست نیست که حق ما نادیده گرفته شود.» همچنین مصطفی حسین‌خانی، قهرمان آسیا و دارنده مدال برنز جهان درباره جوایز کشتی‌گیران گفت:«‌فقط زورشان به ما می‌رسد تمرینات کشتی وحشتناک است ما تمام این فشارها را به عشق افتخارآفرینی برای ایران تحمل می‌کنیم  و توقع جایزه هم نداریم ولی حداقل  این برخوردها را نکنند.  حواله  سکه یک میلیون و 800 هزار تومانی به فدراسیون کشتی داده‌اند ولی همه می‌دانند که قیمت سکه خیلی بالاتر از این حرف‌هاست .» این انتقادها در شرایطی است که گفته می‌شود زمانی که قیمت سکه 2 میلیون و پانصد هزارتومان بوده، مدیران ورزش به رسول خادم پیشنهاد داده‌اند حواله دو میلیون تومانی دریافت کند، رسول اما این پیشنهاد را نپذیرفته است. 
تامین بودجه برای تهیه سکه‌های 3 میلیون تومانی، با توجه به سهم بالای فدراسیون کشتی از جوایز وعده داده شده، غیرممکن به نظر می‌رسد. طبق محاسبات، وزارت ورزش اگر بخواهد سکه را به نرخ روز بخرد و به کشتی‌گیران بدهد، برای 3330 سکه‌ای که سهم قهرمانان این رشته است، بیش از 30 میلیارد تومان باید بودجه مازاد اختصاص بدهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :