• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 12 تیر 1397
کد مطلب : 21821
+
-

آن‌قدر پاس بده تا بمیری!

آن‌قدر پاس بده تا بمیری!

طرفداران تیکی‌تاکا کم‌کم باید در سلیقه خود تجدیدنظر کنند. واقعا چیزی اعصاب‌خردکن‌تر از سبک بازی اسپانیا وجود ندارد. بالای هزار پاس با هم‌تیمی‌ها ردوبدل کنی، دریغ از چند موقعیت گل خطرناک. اسپانیایی‌ها همان‌طور که جلوی ایران بازی کردند و پشت دروازه حریف مثل هندبالیست‌ها پاس‌های متعدد به‌هم می‌دادند، در بازی حذفی مقابل میزبان هم به همین شکل بازی کردند و با جام‌جهانی وداع گفتند. آلبا در پاسخ به منتقدان سبک تیم‌ملی اسپانیا گفته بود «آلمان حذف شده و ما در گروه مرگ به‌عنوان تیم اول صعود کرده‌ایم. باز هم از ما انتقاد می‌شود.» چیزی که از آن انتقاد می‌کنند همین سبک تیکی‌تاکای بی‌هدف است؛ انگار به تیمی که بیشتر پاس‌کاری کرده و بیشتر مالکیت توپ را در اختیار داشته، جایزه می‌دهند. یک‌بار همسر نگارنده داشت یکی از بازی‌های این فصل بارسلونا را می‌دید، بعد از چند دقیقه گفت: «اینا چرا دارن وقت‌کشی می‌کنن؟!» وقت‌کشی فقط این نیست که مثل تیم‌های آسیایی بخوابی روی زمین یا بکشی زیر توپ، وقتی شما توپ را در اختیار داری اما تلاشی برای گل زدن نمی‌کنی یعنی داری وقت بازی را می‌کشی. فاربگاس هم از تیکی‌تاکا انتقاد کرد و گفت: «بازیکنان اسپانیا تنها توپ را در اختیار داشتند. من خودم طرفدار شدید تیکی‌تاکا هستم اما غیر از ضربه سر کاستا و شوت خارج از محوطه جریمه ایسکو هیچ‌گونه موقعیتی ندیدیم. به نظرم بیشتر مالکیت توپ و میدان در خط دفاعی بود تا خط حمله، در حالی که باید دقیقا برعکس می‌شد.»
اولین تیم هزار تایی
اسپانیا در نیمه اول بازی با روسیه، 438 پاس به ثبت رساند؛ از سال 1966 هیچ تیمی این تعداد پاس در نیمه اول دیداری در جام‌جهانی نداشته است. اسپانیا نخستین تیمی شد که در تاریخ رقابت‌های جام‌جهانی بیش از هزار پاس در یک مسابقه رد و بدل کرده است. لاروخا دوشنبه در بازی مقابل روسیه، در مجموع 120دقیقه، 1137پاس در عملکرد تیمی خود به‌ثبت رساند. از این تعداد پاس، 1031مورد سالم به مقصد رسید که درصد موفقیت آن عدد91 را نشان می‌دهد. این درحالی است که روس‌ها، در 120دقیقه تنها 284پاس به یکدیگر دادند که 204تای آن سالم بود. درحالی که اسپانیایی‌ها 9ضربه به چارچوب حریف داشتند، روسیه تنها با یک ضربه به چارچوب توانست در پایان مسابقه، برنده شده و راهی مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی2018 شود. 
باز هم بدون باخت
تیم‌ملی اسپانیا برای دومین‌بار در تاریخ حضورش در رقابت‌های جام‌جهانی، بدون باخت از گردونه رقابت‌ها حذف شد. لاروخا در بازی دوشنبه مقابل روسیه در جام‌جهانی2018، پس از تساوی یک بر یک در وقت‌های قانونی و اضافه، در ضربات پنالتی مغلوب میزبان این دوره شد و در پایان مرحله یک‌هشتم نهایی با رقابت‌ها وداع گفت. پیش از این، آنها در مسابقات جام‌جهانی2002 کره و ژاپن نیز بدون باخت حذف شده بودند. اسپانیا در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل کره‌جنوبی در ضربات پنالتی شکست خورد و نتوانست راهش را به نیمه‌نهایی باز کند. این سومین شکست لاروخا در ضیافت پنالتی‌ها در رقابت‌های جام‌جهانی بود. آنها تنها یک‌بار در پنالتی‌ها موفق به کسب برتری شده‌اند.
دخه‌آ دقیقا چه می‌کرد؟
داوید دخه‌آ، دروازه‌بان شماره یک تیم‌ملی اسپانیا را می‌توان ضعیف‌ترین دروازه‌بـان جام‌جهانی 2018 روسیه دانست. او در طول این مسابقات تنها یک مهار داشت که این دست‌کم از سال1966 تاکنون سابقه نداشته است. او در روسیه، 6گل از تیم‌های پرتغال، مراکش و روسیه خورد و تنها مقابل ایران، موفق به ثبت کلین‌شیت شد که آن هم به لطف تیزبینی کمک‌داور و تایید داور ویدیویی بود که گل سعید عزت‌اللهی را مردود اعلام کرد. دخه‌آ در دریافت گل دوم از پرتغال، مقصر بود و در ضربات پنالتی مقابل روسیه، نتوانست مانع از ورود دست‌کم یکی از توپ‌های آنها به دروازه لاروخا شود. به‌این ترتیب، سنگربان منچستریونایتد با خاطره‌ای بسیار تلخ جام بیست‌ویکم را ترک کرد. از 7 ضربه‌ای که در جام‌جهانی به چارچوب دروازه اسپانیا شلیک شد، 6 مورد به گل تبدیل شد. دخه‌آ پیش از بازی دیروز 25درصد پنالتی‌ها را مهار کرده بود و دروازه‌بان روسیه یعنی ایگور آکینیف 26درصد. آکینفیف در ضربات پنالتی دو دفع توپ داشت درحالی‌که دخه‌آ در کل 4 بازی جام‌جهانی این تعداد دفع توپ را ثبت کرده بود.
خوراک تیم‌های میزبان
اسپانیایی‌ها علاقه زیادی به باختن مقابل تیم‌های میزبان دارند. در سال1934 به ایتالیا باختند، 1950 با 6گل له شدند و در 2002 هم البته با ناداوری مقابل کره‌جنوبی میزبان متوقف شدند و در ضربات پنالتی مثل بازی پریروز از دور رقابت‌ها کنار رفتند. حالا قطری‌ها دارند روزشماری می‌کنند دور بعدی بخورند به اسپانیا و چون لاروخا به میزبان نه نمی‌گوید، قطر به‌عنوان میزبان 2022 یک برد مقابل این تیم دشت کند.
اروپا برای لاروخا نحس است
اسپانیا از  سال 1934 تاکنون در مراحل حذفی جام‌جهانی که در خاک اروپا برگزار شده، موفق به کسب پیروزی نشده است و این طلسم برای 12 سال دیگر حداقل ادامه خواهد داشت. اسپانیا 3 مورد از 4 دیدار اخیرش در جام‌جهانی  که به پنالتی‌ها کشیده، واگذار کرده است.
راموس بالاتر از روسیه
سرخیو راموس به رکورد کاسیاس رسید؛ هر دو 17 بار برای اسپانیا در جام‌جهانی به میدان رفته‌اند تا در این زمینه رکورددار باشند. سرخیو راموس تاکنون 177 پاس را به‌نام خود ثبت کرده است، بیشترین تعداد پاس برای یک بازیکن در تاریخ جام‌جهانی (از زمان جمع‌آوری اطلاعات، جام‌جهانی 1966.) سرخیو راموس به‌تنهایی در پایان 90 دقیقه، 141 پاس  به‌ثبت رساند درحالی‌که تعداد کل پاس‌های روسیه 162 عدد بود.
میزبان‌ها موفق در پنالتی‌ها
کشورهای میزبان جام‌جهانی در 5 ضیافت اخیر پنالتی‌ها برنده از زمین خارج شده‌اند؛ فرانسه (1998)، کره‌جنوبی (2002)، آلمان (2006)، برزیل (2014) و حالا روسیه (2018).
همیشه گل می‌زنند
اسپانیا در هر 24بازی اخیرش موفق به گلزنی شده است و این بهترین رکورد گلزنی پیاپی لاروخا در تاریخ است؛ آنها در این 24بازی، 68گل به ثمر رسانده‌اند. اسپانیا در 4بازی اخیرش مقابل روسیه، 11بار دروازه این تیم را باز کرده است.
اینیستا خداحافظی کرد
حذف اسپانیا آخرین بازی ملی اینیستا بود که به‌زودی به لیگ ژاپن می‌پیوندد. آندرس اینیستا برای اولین‌بار از سال 2010، در یک بازی یورو یا جام‌جهانی از ابتدا به میدان نرفت. فرناندو هیه‌رو هم با 4بازی ملی از سرمربیگری تیم‌ملی اسپانیا برکنار می‌شود. 
چند رکورد دیگر
- روسیه اولین تیم پس از بلغارستان (جام‌جهانی 1966) است که در یک جام‌جهانی، دو بار به اشتباه دروازه خودی را باز می‌کند.
- سرگی ایگناشویچ با 38 سال و 352 روز سن، مسن‌ترین بازیکن تاریخ جام‌جهانی است که گل به‌خودی می‌زند.
- پیکه تاکنون در جام‌های جهانی، 2 بار به حریفان پنالتی داده است که این رکوردی در بین بازیکنان اسپانیایی از سال 1966 محسوب می‌شود.
- با قانون جدید فیفا، روسیه اولین تیم تاریخ جام‌جهانی لقب گرفت که 4 تعویض در یک بازی انجام می‌دهد.
- تیم‌ملی روسیه پایین‌ترین رتبه در رنکینگ فیفا در بین تیم‌های حاضر در جام‌جهانی را دارد. آنها در حالی در رتبه هفتادم هستند که ایران رتبه ۳۷ را از آن خود کرده است.
- با حذف اسپانیا از بین 7 تیم باقیمانده در یک طرف جدول، فقط دو تیم انگلیس و سوئد سابقه حضور در فینال را دارند؛ ضمنا انگلیس تنها تیمی است که سابقه قهرمانی در جام‌جهانی را دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :