• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 12 تیر 1397
کد مطلب : 21813
+
-

پرتغال نه، از حذف اسپانیا شوکه شدم

پرتغال نه، از حذف اسپانیا شوکه شدم

محمد زارعی| برای بازیکنی که آقای گل لیگ هلند شده، بازی در تیمی که قرار نیست زیاد حمله کند و بیشتر تمرکزش روی دفاع از دروازه خودی است، ماموریت دشواری به نظر می‌رسد. با این حال علیرضا جهانبخش، یکی از بهترین لژیونرهای تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی بود. بازیکنی که در هر 3 بازی به میدان رفت. دو بار فیکس و یک بار تعویضی. 
جهانبخش این روزها در ایران است و تعطیلات را کنار خانواده‌اش می‌گذراند. گفت‌وگوی ما با او  را در همشهری ورزشی بخوانید.
  بعد از بازگشت تیم‌ملی از روسیه برخی بازیکنان به‌شدت از سوی هواداران مورد استقبال قرار گرفتند خود شما هم جزو همان بازیکنان محسوب می‌شوید می‌خواستیم از این شور و هیجان فوتبالی که به‌دلیل نتایج خوب تیم‌ملی در روسیه به‌دست آمده برایمان بگویید.
بله، واقعا همین‌طور است. از لحظه ورودمان به ایران از خود فرودگاه گرفته تا الان همه‌چیز خیلی مثبت بوده و من خیلی خوشحالم که مردم از نتایج و عملکرد ما در جام‌جهانی راضی بودند. ما در طول مسابقات جام‌جهانی تمام تلاش خود را انجام دادیم که در پایان مسابقات در هر مرحله‌ای که قرار گرفتیم مردم از ما راضی باشند. همین برای ما مهم بود. تمام انرژی خودمان را هم گذاشته بودیم که دل مردم را شاد کنیم. خدا را شکر در این چند روز چه در خیابان چه در هر مراسمی که حاضر می‌شویم استقبال مردم خیلی خوب بوده است. 
  بسیاری از اهالی فوتبال و علاقه‌مندان بعد از برد مراکش در بازی نخست، دیگر این انتظار را داشتند از گروه صعود کنید ،فکر می‌کنم در بین بازیکنان هم این حس به وجود آمده بود، این‌طور نیست؟
بله؛ واقعا این حس وجود داشت. انتظارات بعد از بازی اول بالا رفت. مردم علاقه‌مند به فوتبال هم شرایط را می‌فهمند برای همین درک بالای آنها بود که باوجود اینکه از گروه‌مان صعود نکردیم مردم شرایط مثبتی را برای کاروان تیم‌ملی رقم زدند. 
  در بازگشت تیم‌ملی به ایران چند نفر بودند که بیشتر از بقیه تشویق شدند. یکی از آنها شما بودید. 
 خدا را شکر مردم واقعا من را شرمنده محبت‌های خودشان کردند. مردم خودشان تلاشم را دیدند. سعی کردم هر چه مربی از من خواسته را در زمین پیاده کنم تا در نهایت هم تیم‌ملی موفق باشد. البته تک تک بازیکنان از جان مایه گذاشتند چرا که برای همه اعضای کادرفنی بالا بردن پرچم ایران مهم بود. 
  از جام‌جهانی برای خودت به یادگار چیزی آورده‌ای؟ مثلا لباس یکی از بازیکنانی که جلوی تیم ما بازی کردند.
راستش لباس بازیکنی را نگرفتم. البته در فکر بودم به عنوان یک علاقه‌مند به رونالدو لباسم را آخر بازی با او عوض کنم اما بعد از اتفاقات مسابقه که ما نتوانستیم به مرحله بعدی صعود کنیم فراموش کردم و یادم رفت. البته اصلا ناراحت نیستم که نتوانستم لباس رونالدو را بگیرم همین لباس تیم‌ملی که پرچم ایران روی آن نقش بسته را با خودم همراه دارم و به داشتن آن افتخار می‌کنم. 
  بعداز کسب عنوان آقای گلی لیگ هلند و درخشش در جام‌جهانی، خیلی فکر می‌کنند فصل جدید در یک لیگ معتبر اروپایی بازی خواهی کرد. بیشتر شایعات هم در مورد تیم‌های لیگ ایتالیا و اسپانیاست. این شایعات چقدر جدی هستند؟
به امید خدا این اتفاق به‌زودی خواهد افتاد و مدیربرنامه‌هایم و باشگاه در حال رایزنی‌های لازم در این ارتباط هستند. زمان لازم هم در این ارتباط وجود دارد.تازه از یکشنبه گذشته فصل نقل و انتقلات شروع شده و وضعیت من هم در چند روز آینده و نهایتا تا دو هفته آینده مشخص خواهد شد. 
  از جام‌جهانی دور نشویم. تا اینجای کار برخی تیم‌های مدعی مانند آلمان و حتی تیم‌های قدرتمند هم‌گروه ما، اسپانیا و پرتغال از جام‌جهانی حذف شده‌اند. چقدر این نتایج قابل پیش‌بینی بود؟ 
واقعا از حذف برخی تیم‌های مدعی شوکه شدم! اصلا انتظار نداشتم تمام تیم‌های مدعی حذف شوند، به‌خصوص تیم‌ملی آلمان که من خیلی امیدوار بودم قهرمان شود یا حداقل فینالیست باشد. در کنار آن حذف اسپانیا شوک‌آور بود. حالا پرتغال را من خودم از همان اول مدعی نمی‌دانستم. اما باید قبول کنیم که در جام‌جهانی اسم‌ها کار نمی‌کنند و به تنهایی تاثیرگذار نیستند، در یک تورنمنت یکدل بودن تیم باعث موفقیت می‌شود.
  با حذف تیم‌هایی مانند آلمان، آرژانتین و اسپانیا کدام تیم‌ها را مدعی قهرمانی می‌دانید؟
من فکر می‌کنم، با نبودن آلمان، برزیل شانس زیادی برای قهرمانی دارد.(این گفت‌وگو قبل از بازی دیروز برزیل و مکزیک تنظیم شده است.) در کنار آن بلژیک و فرانسه هم مدعی هستند. البته نباید از تیم‌هایی مانند انگلیس هم غافل شد که یک درجه پایین‌تر قرار دارند.
  بعداز نتایج درخشان تیم‌ملی در جام‌جهانی، هواداران فوتبال انتظار دارند که در جام ملت‌های آسیا تیم‌ملی مدعی اصلی قهرمانی باشد. فکر می‌کنید چقدر شانس قهرمانی داریم؟
به هرحال جام ملت‌های آسیا رویدادی است که به اندازه جام‌جهانی اهمیت ندارد ولی رویداد بزرگی است که برای علاقه‌مندان به فوتبال در ایران مهم و حیاتی است. امیدوارم بتوانیم مانند جام‌جهانی دل مردم را شاد کنیم.با بازی‌هایی که در جام‎جهانی انجام دادیم انتظارات هم از تیم‌ملی بالا رفته است.
  گروهی از تیم‌ملی انتقاد می‌کنند که چرا باید تا این حد دفاعی بازی می‌کرد این انتقاد از تیم‌ملی وجود دارد که چرا در رقابت‌های جام‌جهانی دفاعی بازی کرد و با این سبک بازی در جام ملت‌های آسیا کار سختی را پیش‌رو داریم.
مطمئنا در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا بنا به شرایطی که وجود دارد با همان سبک جام‌جهانی بازی نخواهیم کردو تغییرات تاکتیکی خواهیم داشت. در این بین ابقای کی‌روش در راس کادرفنی سبب موفقیت ما خواهد بود. بعد از 6،7 سال کار کردن کی‌روش با تیم‌ملی باعث شد تیم‌ملی ما جان بگیرد و صاحب جایگاه شود موضوعی که وقتی با دوستانم درهلند، آلمان، بلژیک، نروژ و سایر کشورها صحبت می‌کنم به آن اشاره دارند. می‌شود گفت تمام نگاه‌ها به ایران مثبت شده و همه این‌ها حاصل تلاش خود کی‌روش و بچه‌های تیم‌ملی است، امیدوارم با ایشان ادامه بدهیم. هدفی که در ماه‌های پیش‌رو برای خودم متصور شدم اینکه فصل خوب باشگاهی را داشته باشیم و با قهرمانی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به یکی از بزرگ‌ترین هدف‌های خودم برسم.

این خبر را به اشتراک بگذارید