• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21737
+
-

چشم طمع به خرمشهر


خرمشهر شنبه شب به‌دلیل اعتراض جمعی از شهروندانش به بی‌آبی و کیفیت آب این شهرستان ناآرام شد؛ اما در هیاهوی شنبه‌شب خرمشهر، عده‌ای به‌دنبال رؤیایی بودند که صدام حسین 40سال قبل در سر می‌پروراند؛ رؤیای جداسازی خوزستان از ایران.

اینکه در آستانه افتتاح طرح غدیر و شبکه آبرسانی به خرمشهر عده‌ای دست به تهییج احساسات عمومی می‌زنند جای تعجب داشت. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور گفته است: شاهد برخی تحریک‌ها در خرمشهر بودیم.

چرا در 5روز مانده به افتتاح طرح این اعتراضات انجام می‌شود؟ او این ایراد را به مسئولان داخلی کشور می‌گیرد که نتوانسته‌اند مردم این شهر را قانع کنند، اما اتفاقات اخیر خرمشهر را بی‌ارتباط با کلیپ‌هایی که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد نباید دانست.

حدود 2هفته پیش کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که در آن مردم عراق در یکی از برنامه‌های تلویزیون عراق از دولت ایران برای انتقال آب رودخانه کارون به بصره عراق تشکر کرده بودند.

غلامرضا شرفی، نماینده مردم آبادان و عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره این فیلم گفته بود: این فیلم به‌صورت حرفه‌ای میکس شده است، از مسئولان استان موضوع انتقال آب به عراق را پیگیری کردیم که مشخص شد به هیچ وجه استانداری خوزستان در این خصوص اقدامی نکرده است و هیچ آبی به عراق منتقل نمی‌شود.

شرفی گفته بود شبکه‌ای که در داخل اهواز و ضد‌انقلاب است این فیلم را منتشر کرده است؛ بنابراین فیلم انتقال آب به عراق صحت ندارد.

این کلیپ اگر چه به سرعت از سوی مسئولان آب و برق خوزستان و سپس وزیر نیرو تکذیب شد، اما نتوانست افکار جمعی مردم خوزستان را قانع کند زیرا این کلیپ به‌صورت مستمر در فضای مجازی هر روز می‌چرخد. در کنار انتشار این دو کلیپ دو اتفاق ویژه دیگر هم رخ داد.

در کنار اما و اگرهای انتقال آب به خارج از کشور، عکس‌هایی هم از یکی از روستاهای مرزی ایران منتشر شده که تلاش دارند آب را به تانکرهای خود منتقل کنند. این عکس‌ها که به سرعت در فضای مجازی منتشر شد نگرانی مردم آبادان و خرمشهر را در پی داشت؛ تا جایی که برخی از مردم خرمشهر در اعتراض به وضعیت آب روبه‌روی آبفا و نیز فرمانداری این شهر حضور یافته و خواستار توضیح مسئولان در این زمینه شدند.

همزمان شایعه انتقال آب ایران به کویت در راستای تهییج احساسات مردم به این مجموعه شایعات تزریق شد. توضیحات مسئولان کشور درباره این شایعه مبنی بر اینکه این تفاهمنامه انتقال آب ایران به کویت در دهه 80امضا شده و هیچ‌گاه اجرایی نشد کارساز نبود.

هدایت فهمی معاون مدیـرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو با تکذیب موضوع انتقال آب ایران به کویت گفته بود که اولویت وزارت نیرو تأمین آب شرب ایرانی‌هاست و اعتقادی به صادرات آب نداریم.

 توضیحات مسئولان استانی و کشوری برای اقناع افکار عمومی کافی نبود تا آنکه شنبه شب درگیری‌هایی در سطح شهر خرمشهر صورت گرفت. نخستین رسانه‌هایی که این درگیری‌ها را بزرگنمایی کردند بی‌بی‌سی فارسی و رادیو فردا بودند. خبرنگاران این رسانه‌ها به علاوه مجموعه‌ای از اکانت‌های جعلی با بزرگنمایی ماجرا به‌دنبال ادامه‌دار کردن اعتراض‌ها بودند.

نکته جالب ماجرا در شب اعتراض‌های خرمشهر، حرکت عده‌ای به سمت موزه جنگ یا همان موزه دفاع‌مقدس خرمشهر برای تخریب این موزه بود. این موزه 5 تالار شامل سالن شرایط بحران قبل از شروع جنگ و هجوم اولیه ارتش بعث، حماسه ۴۵روزه مقاومت، شرایط اشغال خرمشهر، عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی و همچنین بازگشت مردم قهرمان خرمشهر به این شهر را در خود دارد.

تابلوهای گرافیکی و آثار حجمی امکان انتقال مفاهیم دفاع‌مقدس، ادوات به‌جا مانده از نیروهای بعثی و آثاری از شهدای شاخص و محوری خرمشهر و تصاویر ۴۵روزه مقاومت و ایستادگی در عملیات آزادسازی خرمشهر نیز در معرض دید قرار گرفته‌اند.

کاربری در توئیتر با کنایه به این حرکتی که در شب اعتراض خرمشهر صورت گرفت، نوشت: دشمنی با موزه، جز کینه قدیمی «خلق عرب» وابسته به صدام و سعودی، دلیل دیگری نمی‌تواند داشته باشد. وطن فروشان بعثی، هنوز به‌دنبال گرفتن انتقام از خرمشهر هستند.

کاربر دیگری هم نمادهای خرمشهر را شمرد و با کنایه به خبرسازی‌های تحلیلگران بی‌بی‌سی فارسی و رادیو فردا و سعودی‌ها از اتفاقات خرمشهر نوشت: از این جماعتی که گزارش لحظه به لحظه از درگیری‌های  خرمشهر و آبادان توییت می‌کنند، چند سؤال بپرسید؛ سیک‌لین کجاست؟ ایستگاه ۷ کجاست؟ فرق پل کهنه و پل نو چیست؟ خرمشهر جنوبی یعنی کجا؟ کوی طالقانی کجاست؟ فلکه سرباز کجاست؟ میدان فرمانداری کجاست؟!

کار حتی به شهیدسازی از حوادث هم کشید. عده‌ای نوشتند که شخصی به‌نام محمدعلی انصاری در ماجراهای دیشب خرمشهر کشته شده است. ساعاتی بعد این شخص در ویدئویی اعلام کرد که نه کشته شده و نه ضد‌انقلاب است. صبح دیروز آرامش به خرمشهر بازگشت و وزیر کشور و مسئولان استان اعلام کردند که مشکل آب خرمشهر حل خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید