• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21714
+
-

با مشارکت تعدادی از جوانان جنوب تهران

نعمت‌آباد رنگ زندگی گرفت

نعمت‌آباد رنگ زندگی گرفت

الناز عباسیان| خبرنگار:

منطقه 19


این روزها اگر گذرتان به محله‌های جنوب غربی شهر افتاده باشد، بی‌شک با صحنه زیبای مشارکت جوانان در نونوارکردن کوچه و خیابان‌ها روبه‌رو شده‌اید. در گریز از ترافیک همیشگی خیابان طالقانی و همهمه دستفروشان محله نعمت‌آباد، حتماً دیدن این صحنه حالتان را خوش می‌کند. جایی که جمعی از دانش‌آموزان بعد از فراغت از تحصیل کمر همت بسته‌اند تا در و دیوار محله‌شان را زیبا کنند. این اقدام با همکاری دفتر خدمات نوسازی ناحیه3 منطقه19 اجرا شده است. سری به این محله زدیم و با نحوه اجرای این طرح آشنا شدیم.
    
مشارکت اقشار مختلف جامعه درتمامی عرصه‌های مربوط به توسعه کشور، هر روز ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. از جمله این اقشار می‌توان به طیف عظیم و پرانرژی نوجوانان و جوانان اشاره کرد. مشارکت این نسل در برنامه‌ریزی‌ها و اداره جامعه باعث حل بهتر مشکلات شهر می‌شود. در بحت نوسازی بافت‌های فرسوده شهر هم، نباید از نقش این قشر غافل شد. کسانی که با انرژی مضاعف و اجرای طرح‌های جدید می‌توانند برای بهبود بافت محله و زیباتر شدن آن وارد عمل شوند.‌کاری که به تازگی در محله نعمت‌آباد، که بافت فرسوده قابل توجهی دارد، شروع شده و قرار است به محله‌های دولتخواه و اطراف آن هم تسری پیدا کند.

«سیما ودودی» مدیر دفتر خدمات نوسازی بافت فرسوده ناحیه3 منطقه19 درباره این اقدام می‌گوید: «افزایش میزان آگاهی اهالی و حساس کردن ساکنان محله نعمت‌آباد نسبت به مسائل و مشکلات محیط سکونتشان دغدغه همیشگی ماست زیرا معتقدیم افزایش مشارکت‌پذیری آنها در رفع مشکلات محله مؤثر است. از این‌رو تصمیم گرفتیم در این محله که نیازمند اقدامات بهسازی و نوسازی محیطی است و همچنین ساکنان آن از سطح مشارکت‌پذیری حداقلی در امور شهری برخوردار‌ند، طرح‌هایی در مدارس، واحدهای تجاری، مذهبی و مسکونی اجرا کنیم. به همین خاطر کارگروهی با عنوان «همیاران بهسازی و نوسازی محله نعمت‌آباد» تشکیل دادیم. در همین راستا برخی اقدامات اجتماعی خاص با همکاری همیاران در خیابان طالقانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خیابان‌های محله در حال انجام است.»

وی ادامه می‌دهد: «پس از حضور در مدارس دوره دوم متوسطه از جمله مدارس میرمیران و روزبهانی و گفت‌وگو با مدیران مدارس، جلساتی با دانش‌آموزان برای آشنایی آنان با کارگروه برگزار شد و تعدادی از دانش‌آموزان داوطلبانه همیار بهسازی شدند. برای این همیاران چند جلسه توجیهی در دفتر نوسازی برپا شد. حتی برای اینکه دانش‌آموزان با الگوهای موفق این طرح در مناطق دیگر آشنا شوند آنها را به اردوهای گردشگری اعزام کردیم و از نزدیک نقاشی دیواری محله‌ها را مشاهده کردند. هم اکنون رنگ‌آمیزی دیوارهای بیرونی مدارس کیهانی و روزبهانی تمام شده و قرار است رنگ‌آمیزی دیوارهای مدارس دیگر محله از روزهای آینده آغاز شود. لوازم و مواد اولیه توسط این دفتر تأمین و ایده و اجرای رنگ‌آمیزی توسط دانش‌آموزان انجام می‌شود.»


توجیه چهره به چهره عاملان سدمعبر 

فعالیت‌های همیاران بهسازی و نوسازی محله نعمت‌آباد فقط به رنگ‌آمیزی دیوارهای محله ختم نمی‌شود و آنها در زمینه اطلاع‌رسانی و گفت‌وگو با کاسبان خیابان طالقانی هم پیشقدم شده‌اند. 

ودودی در این‌باره می‌گوید: «با همکاری کارشناسان اداره مدیریت پسماند منطقه، کارگاه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان برگزارشد تا با تفکیک زباله و نحوه آموزش آن به اهالی آشنا شوند. در ادامه آنها برای رسیدگی به بهداشت پیاده‌روهای محله که با مشکل انباشت زباله روبه‌رو هستند وارد عمل شده و به صورت مستقیم و چهره به چهره با کاسبان و اهالی درباره تفکیک زباله‌هایشان صحبت کردند.»

یکی دیگر از مشکلات محله نعمت‌آباد، وجود سدمعبر و فعالیت دستفروشان در حاشیه خیابان‌هاست که علاوه بر ظاهر نه چندان زیبا، به ترافیک و ازدحام محله افزوده است. جوانان کوشای محله نعمت‌آباد برای این مشکل هم چاره‌اندیشیده‌اند. ودودی در این‌باره می‌گوید: «گرچه بحث آموزش مدیریت پسماند و رفع سدمعبر ارتباط مستقیمی با فعالیت دفتر نوسازی ندارد، اما با توجه به اشتیاق همیاران، این موضوعات هم پیگیری می‌شود تا این محله از همه لحاظ بهتر و زیباتر شود. ما معتقدیم اگر جوان‌های محله با تعامل و صحبت‌های منطقی خودشان سراغ عاملان سدمعبر رفته و آنها را توجیه کنند خیلی بهتر از اقدام ضابطان اجرایی و قضایی می‌توانیم جواب بگیریم.» بعد از پایان بهسازی خیابان طالقانی، طرح تعامل با عاملان سدمعبر در خیابان‌های نور و جانباز که بیشترین مشکل را در این زمینه دارند، توسط جوانان محله اجرایی خواهد شد. 


مشارکت پذیری از هنرمندان محلی 

«فاطمه عابدینی» دانش‌آموز سال یازدهم است و در اجرای طرح همیاران بهسازی و نوسازی محله‌شان نقش مؤثری داشته و می‌گوید: «محله و مدرسه مثل خانه ماست و ما ساعت‌ها در این مکان‌های عمومی حضور داریم. زیبایی محله در روحیه همه ما تأثیر خوبی می‌گذارد. با این وجود متأسفانه محله ما به خاطر بافت فرسوده و خانه‌های ناهمگونش با وجود داشتن اهالی خونگرم و مهربان، ظاهر چندان زیبایی ندارد. ما با این کار تلاش کردیم تا ضمن زیباسازی محله، اهالی را برای نوسازی خانه‌هایشان تشویق کنیم.» 

«امیرمحمد اسدی» هم به‌عنوان نماینده گروه پسران شرکت‌کننده در طرح زیباسازی محله نعمت‌آباد، طرح‌های زیادی در سر دارد. او دوست دارد با کمک هنرمندان محله‌اش دیوارهای منتهی به خیابان طالقانی را طراحی و نقاشی کند. می‌گوید: «سال‌هاست که در محله نعمت‌آباد زندگی می‌کنم و محله‌ام را دوست دارم اما بافت فرسوده و خانه‌های قدیمی و سست این محله نه تنها تهدیدی برای جان اهالی است بلکه محله را نازیبا کرده است. این طرح شروع برنامه‌های ماست و از این پس طرح‌های جالب‌تر و زیباتری اجرا خواهیم کرد. ما حتی دوست داشتیم دیوارهای مدرسه را علاوه بر رنگ‌آمیزی طراحی هم کنیم، اما مسئولان اداره زیباسازی اجرای این طراحی‌ها را مشروط به تصویب طرح‌ها در سازمان نوسازی و گذشت زمان دانستند. به همین خاطر ما فعلاً رنگ‌آمیزی ساده کردیم و تصمیم داریم با کمک هنرمندان محله‌مان، چند طرح خوب و متناسب با محله را اجرا کنیم. حتی می‌خواهیم برای المان‌های شهری هم مثل بلوار کشاورز نقاشی و طراحی جذاب ارائه دهیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید