• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 11 تیر 1397
کد مطلب : 21707
+
-

شهر؛ ایستاده بر دروازه شفافیت

کارشناسان معتقدند اعلام اسامی دریافت‌کنندگان طرح ترافیک، راهی به سوی شفافیت مدیریت شهری تهران است

سید‌محمد فخار | خبر‌نگار:

این روزها شهروندان پایتخت با شرایط جدیدی روبه‌رو هستند. تا چندی پیش اگر به آنها می‌گفتی که شما هم می‌توانید طرح ترافیک بگیرید و شهر سهم شماست، با تعجب سری تکان می‌دادند و می‌گذشتند، اما حالا نه‌تنها این شرایط تحقق یافته که اسامی برخی طرح‌بگیران نیز منتشر شده تا شفافیت، دری به عدالت شهری واقعی باز کند.

طرح ترافیک که مخالفان و سنگ‌اندازان بسیاری داشت، حالا به یکی از نخستین گام‌های مدیریت شهری در مسیر شفافیت اطلاعات تبدیل شده؛ موضوعی که سال‌ها برای تهران‌ رؤیا بود. طی 38سال اجرای طرح ترافیک، بالغ بر 440نهاد عمومی و دولتی با اعمال فشار و چانه‌زنی، سهمیه‌ای برای تردد در شهر می‌گرفتند و هیچ نهادی نمی‌توانست با این روند مقابله کند. در بخش سهمیه خبرنگاری بالغ بر 20هزار سهمیه سالانه به افرادی داده می‌شد که هیچ سنخیتی با امر خبر نداشتند و کسی هم دنبال این نبود که در برابر این رانت آشکار اطلاع‌رسانی کند. حالا و پس از سال‌ها ضایع شدن حق عموم شهروندان، شهرداری اسامی 2240خبرنگار دریافت‌کننده طرح را منتشر کرده تا شفافیت اطلاعات در تهران عملیاتی شود.

شکور پورحسین‌، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این‌باره به همشهری می‌گوید: بحث شفافیت در ارائه مجوز طرح ترافیک از سوی شهرداری تهران یکی از مسائلی است که برای نخستین‌بار در کشور مطرح شده و خوشبختانه بازخورد خوبی از آن در جامعه دریافت شده است.

به گفته این نماینده مجلس، یکی از مؤلفه‌های حکمرانی خوب، ارائه اطلاعات درست به مردم از طریق شفاف‌سازی است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به‌منظور حضور در محدوده مرکزی شهر تهران، مبالغی را از سوی مدیریت مجلس پرداخت کردند اما خوشبختانه انتشار اسامی دریافت‌کنندگان آرم طرح ترافیک از سوی شهرداری برای نخستین‌بار باعث شد تا رانت در این بخش برای همیشه از بین برود.

انتشار اسامی گیرندگان طرح ترافیک97، گرچه گامی شفاف در مسیر عدالت شهری است اما تبعاتی هم داشته و دارد. یکی از نکات در مسیر شفافیت، اعمال نفوذ و کارشکنی احتمالی نهادهایی است که هر سال صدها طرح خود را دریافت می‌کردند و حالا از این سهمیه محروم هستند. این نهادها بی‌شک برای بی‌اثر جلوه دادن طرح و اقدامات مدیریت شهری می‌کوشند.

نخستین گام شهرداری در مسیر شفافیت البته نقاط ضعفی هم داشته و مصوبه شورای شهر در این‌باره به‌طور کامل اجرایی نشده است. براساس بند 7مصوبه شورای شهر درباره شیوه اجرای طرح 97، درج نام هر رسانه برای خبرنگاران یک اقدام ضروری در راستای ایجاد شفافیت بود که لازم است انجام شود. موضوع ضرورت انتشار رسانه‌ خبرنگاران دریافت‌کننده طرح ترافیک، دیروز در شورای شهر تذکر برخی اعضا را در پی داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید