• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21633
+
-

ذره‌بین نظارت روی مدارس غیردولتی

اداره کل آموزش و پرورش استان در حالی از نظارت‌های مستمر خبر می‌دهد که مدارس غیردولتی این استان بیخ گوش مسئولان تخلف می‌کنند

آموزش
ذره‌بین نظارت روی مدارس غیردولتی





آلاء توحیدی‌راد| اصفهان- خبرنگار:

تب تند ورود به مدارس غیردولتی و مشکلات این مدارس هر سال در فصل تابستان به جان مردم این شهر می‌افتد؛ مدارسی که با دریافت شهریه‌های با مبالغ بالا و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی نمک بر زخم نداری مردم می‌پاشند. 
این شهریه‌ها با توجیه این که به منظور برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه اجباری برای دانش‌آموزان هزینه می‌شود، از والدین دریافت می‌شود و هزینه کلاس‌های آمادگی برای کنکور، خدمات آموزشی اجباری مازاد و سفرها و اردوهای تفریحی جدای از نرخ شهریه محاسبه می‌شود. 


بهانه مدرسه برای دریافت شهریه

والدین دانش‌آموزان معمولاً حاضر نیستند نامی از این مدارس در رسانه‌ها منتشر کنند، اما همه دل پری از شهریه‌های هنگفت مدارس غیردولتی دارند. والدین یکی از دانش‌آموزان دوره دوم دبیرستان می‌گوید: شهریه‌ای که در سایت مدرسه منتشر شده 3 میلیون و 800 هزار تومان است، اما تا پایان سال این مدرسه مبلغی حدود 8 میلیون تومان از ما دریافت می‌کند. 
این مادر که نخواست نامش فاش شود، ادامه می‌دهد: ما نمی‌توانیم شکایتی کنیم چون ممکن است مدرسه مناسب دیگری پیدا نکنیم و مدرسه هم مثل سال‌های گذشته یک بهانه قانونی برای میزان اضافه
شهریه‌اش پیدا می کند. 


مناسب‌ترین نرخ شهریه مدارس غیردولتی در اصفهان

رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: طبق ماده 15 قانون مدارس غیردولتی که در سال 95 ابلاغ شد، الگوی تعیین شهریه مدارس و مراکز با توجه به سطح برنامه‌ها، فعالیت‌های فوق‌برنامه، شرایط منطقه‌ای توسط شورای نظارت تعیین می‌شود. 

 «حسن محبی» با بیان این که امسال متفاوت از سال‌های گذشته با کار کارشناسی این فرایند بررسی شده، می‌افزاید: ابتدا این فرصت به مدارس داده شد تا با توجه به اجاره‌بهای محل، میزان حق‌التدریس و فوق‌برنامه درسی که جزو اصل شهریه است نرخ پیشنهادی خود را در سایت اعلام کنند. 

وی ادامه داد: برای این شهریه کمترین و بیشترین حد تعیین شده که ابتدا شورای نظارت ناحیه و منطقه همین حداقل و حداکثرها را با توجه به 20 عامل کیفیت مدارس غیرانتفاعی و نوع شهریه‌شان بررسی می‌کنند. 
به گفته این مسئول، بعد از آن دوباره شورای نظارت اداره کل آموزش و پرورش استان این نرخ را بازنگری می‌کنند، بر اساس 5 عامل کیفیت و گزارش بازرسان این مدارس امتیاز می‌گیرند و نرخ پیشنهادی‌شان به وزارت آموزش و پرورش می‌رود. 

محبی می‌گوید: نرخ پیشنهادی مؤسس مدرسه و شورای نظارت استان در ستاد نرخ شهریه وزارت آموزش و پرورش بررسی می‌شود و بعد از جمع‌بندی دوباره به اصفهان ابلاغ می‌شود. در واقع این نرخ بعد از چند بار جابه‌جایی بین اصفهان و تهران مصوب می‌شود. 
وی با بیان این که بهترین و مناسب‌ترین نرخ شهریه کشور در استان اصفهان بسته می‌شود، اظهار می‌کند: تمام نرخ‌ شهریه مدارس استان در سامانه مشارکت‌ها برای والدین قابل مشاهده است. همچنین آن‌ها می‌توانند اپلیکیشن این سامانه را روی تلفن همراه خود بارگذاری کنند و شهریه مدارس مورد نظر و خدماتش را ببینند. این فرهنگی تصریح می‌کند: مؤسسان در این سامانه درخواست پوستر می‌دهند که نرخ شهریه باید روی آن باشد و موقع ثبت‌نام این پوستر در مدرسه نصب شود. اگر مدرسه‌ای این کار را نکند، تخلف است و باید والدین اطلاع دهند. 

محبی می‌گوید قبلاً قرارداد بین اولیای دانش‌آموز و مدرسه دست‌نویس بود، اما الآن قراردادها در سیستم درج می‌شود که همان را پرینت می‌گیرند و هر دو طرف امضا می‌کنند. 


اصفهان؛ دومین استان از نظر تعداد مدارس غیردولتی

رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی، تعداد بازرسان اداره کل آموزش و پرورش استان برای نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی را 60 نفر عنوان و اظهار می‌کند: این بازرسان در طول سال حداقل 3 بار از هر مدرسه بازدید دارند. همچنین تعداد مدارس غیردولتی استان 2هزار، آموزشگاه‌های غیردولتی 900 و جمعاً با مدارس هیأت امنایی و راه دور 3055 باب مدرسه است که بر این اساس اصفهان دومین استان از نظر تعداد مدارس غیردولتی در کشور محسوب می‌شود. 


مردم تخلفات را گزارش دهند

با شروع فصل ثبت‌نام، سیل عظیمی از اعتراضات در مورد شهریه بعضی از مدارس غیردولتی استان به روزنامه همشهری روانه شد. این اعتراض‌ها درباره مدارسی بود که سال‌هاست به خاطر شرایط خاص و استقبال زیاد مردم از موقعیتشان سوء استفاده و شهریه‌هایی باور نکردنی دریافت می‌کنند.  رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان در پاسخ به سؤال همشهری که چطور بعضی مدارس در بستر کاملاً قانونی شهریه‌های غیرقانونی دریافت می‌کنند و هیچ نظارتی روی آن‌ها نیست، می‌گوید: اول شهریه بر اساس دوره تحصیلی تعیین می‌شود؛ بعد از آن با توجه به فوق‌برنامه غیر‌درسی این شهریه تعیین می‌شود. اگر مدرسه‌ای در مقطع دبیرستان دوره دوم کلاس‌های آمادگی برای کنکور برگزار می‌کند و قرار است شهریه جداگانه‌ای برای این امر دریافت کند باید این شهریه به تصویب اداره منطقه یا ناحیه برسد تا قابلیت دریافت پیدا کند و اگر مدرسه‌ای غیر ‌این عمل کرد مردم باید گزارش دهند. 


برگزاری آزمون ورودی به مدارس

بهمن‌ماه سال گذشته با یک توییت از سوی وزیر آموزش‌وپرورش اعلام شد:  «دانش‌آموزان اسیر آزمون‌های مداوم هستند، از آزمون‌های ورودی مدارس تا کنکور. ما اضطراب را در روح آنان نهادینه کرده‌ایم.» همین اتفاق مقدمه‌ای بود تا همه آزمون‌های ورودی مدارس غیردولتی و خاص دبیرستان دوره اول و پایه هفتم حذف شود، اما انگار این اتفاق در بعضی مدارس استان نیفتاد و به‌رغم گفته وزیر، این مدارس بدون اجازه از اداره کل آموزش و پرورش استان، اقدام به برگزاری آزمون ورودی از دانش‌آموزان پایه هفتم کردند. 
محبی در پاسخ به این اتفاق می‌گوید: بسیاری از مدارس غیردولتی خاصی که متقاضیان زیادی برای ثبت‌نام دارند از روش جایگزین و تخصصی مصاحبه شفاهی با والدین و دانش‌آموز برای ثبت‌نام اقدام کردند، اما بعضی از مدارس با این که اردیبهشت اعلام کردیم آزمون نباید گرفته شود تخلف کردند و آزمون گرفتند. مدیران این مدارس توبیخ شدند و منتظر رأی وزارت‌ آموزش و پروش در مورد آن‌ها هستیم. 

وی در پاسخ به این سؤال که چرا بعضی مدارس دخترانه غیردولتی از دبیر مرد استفاده می‌کنند، می‌گوید: دبیر مرد برای پایه یازدهم و دوازدهم اشکال ندارد و باید برای آن مجوزهای لازم از اداره کل آموزش و پرورش گرفته شود تا این دبیران بعد از گزینش در این مدارس فعالیت کنند. 


راه‌اندازی سامانه شفافیت برای اولین بار در اصفهان

این مسئول با بیان این که سامانه شفافیت و شهریه مدارس غیردولتی از استان کلید خورد، می‌گوید: این سامانه برای اولین بار در استان راه‌اندازی شد و در حال تکمیل است. اکنون وزارت آموزش و پرورش از این تجربه اصفهان استفاده کرده و آن را به کل کشور تعمیم داده است. 
محبی با اشاره به تخلفات امسال مدارس غیردولتی اظهار می‌کند: تاکنون سه مدرسه پلمب و یک مدیر عزل شده‌اند؛ همچنین 6 آموزشگاه حکم تعطیلی گرفته‌اند. تعزیرات حکومتی در تخلفات شهریه‌ای وارد می‌شود و مدارس را مجبور می‌کند شهریه اضافه را برگردانند که در مورد یک مدرسه اتفاق افتاد. 

وی تصریح می‌کند: امسال برنامه‌ریزی بسیار دقیق بود. مدارس غیردولتی دوره دوم قبل از برگزاری آزمون تاریخ و ساعت به اداره کل آموزش و پرورش استان دادند که آزمون‌ها تداخل نداشته باشد و مردم استرس نگیرند. همچنین بعد از آن موظف بودند به مردم بگویند تا کی حق ثبت‌نام دارند تا حقشان ضایع نشود. 
این فرهنگی می‌افزاید: سال‌های قبل آموزش و پرورش به سمتی رفت که مردم شکایت کنند، در صورتی که این روش اشتباه است و حتماً نباید برخورد صورت گیرد بلکه نیاز است ریل‌گذاری درست باشد و به مردم اطلاع‌رسانی لازم انجام شود. 


چشم امید مردم به آموزش و پرورش

مدارس غیردولتی قانونی شهریه‌های غیرقانونی دریافت می‌کنند و اداره کل آموزش و پرورش استان هم از نظارت‌ها و پیگیری‌های مستمر خبر می‌دهد اما در آخر مردم باید به اجبار این پول‌ها را پرداخت کنند و به‌ ساز تخلفات این مدارس برقصند. خاص‌تر شدن بعضی مدارس و تخلفات پی‌درپی آن‌ها فقط به عمیق‌تر شدن فاصله طبقاتی و نابرابری در برخورداری از کیفیت آموزشی یکسان دامن می‌زند. حالا چشم‌ها به اداره کل آموزش و پرورش استان دوخته شده تا اتفاق‌های تلخ سال‌های گذشته دوباره تکرار نشود و این اداره با نظارت بیشتر و جدی‌تر از هرگونه زیاده‌خواهی و اخذ غیرقانونی شهریه توسط مدارس غیردولتی جلوگیری کند. ضمن این که نیاز است مدارس دولتی از لحاظ کیفیت و امکانات تقویت شوند تا رغبت خانواده‌ها به ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس دولتی بیشتر شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید