• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21532
+
-

پس از 7سال خلف وعده پیمانکار

خرمشهر 5روز دیگر سیراب می‌شود

وعده بهره‌برداری از فاز دوم طرح غدیر تا 15تیرماه و رساندن آب شیرین به خرمشهر و آبادان هنوز پابرجاست و آنگونه که از خبرها برمی‌آید گویا تلاش شبانه‌روزی برای اتمام خط لوله آبرسانی به این شهرها ادامه دارد. طرح آبرسانی غدیر از سال 1387آغاز شده و قرار بوده ظرف 3سال به بهره‌برداری برسد اما تأخیر 7ساله در بهره‌برداری از این طرح،  حالا با ورود آب شور دریا به رودخانه تأمین‌کننده آب آشامیدنی بوشهر و آبادان مصادف شده و جای هیچ اهمال یا تأخیر باقی نگذاشته است. به گزارش همشهری،  تأمین آب پایدار و باکیفیت برای مردم خوزستان پس از انجام طرح مطالعاتی در سال 1385در قالب طرح آبرسانی غدیر در دستور کار قرار گرفت. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا عملیات اجرایی آن را از دی‌ماه 1387آغاز کرد و همزمان وعده داد این طرح را سه ساله به بهره‌برداری می‌رساند. اما حالا با وجود آنکه 7سال از پایان زمان وعده داده شده می‌گذرد هنوز معضل کمبود آب شیرین در خرمشهر و آبادان حل نشده باقی مانده است.

اما در ادامه به‌دلیل اینکه طرح غدیر،  آب مورد نیاز خوزستان را از 2سد بزرگ کرخه و دز برداشت می‌کرد،  به 3 فاز تقسیم شد و با احداث تلمبه‌خانه،  انتقال موقت آب از کانالی که از سد حمیدیه آب می‌گرفت به آبادان و خرمشهر در اولویت قرار گرفت تا در آینده و پس از احداث 600کیلومتر لوله‌گذاری،  آب کرخه و دز مستقیم به آبادان و خرمشهر منتقل شود. بر این اساس در سوم خردادماه 1389آب کانال متصل به سد حمیدیه به خرمشهر رسید و 2روز بعد آبادان نیز از این آب بهره‌مند شد، اما هنوز تا اجرای کامل طرح غدیر و رساندن آب کرخه و دز به این 2 شهر راه زیادی باقی ماند و با وجود صرف اعتبار 950میلیارد تومانی تا اواخر سال 1395،  این طرح به بهره‌برداری نرسید.

براساس این گزارش،  در اسفندماه 95بود که حسن روحانی،  رئیس‌جمهور برای حل مسئله آب شرب و فاضلاب مردم استان خوزستان قول مساعد داد و در فروردین سال 96نیز اعتبارات لازم برای این کار اختصاص یافت؛ به‌گونه‌ای که در این سال 900میلیارد تومان اعتبار صرف ادامه طرح آبرسانی غدیر شد و به گفته مسئولان،  اینطور برنامه‌ریزی شده که فاز دوم طرح آبرسانی غدیر تا 15تیرماه یعنی 5روز دیگر به بهره‌برداری برسد و مشکل شوری آب در شهرهای خرمشهر و آبادان برطرف شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید