• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21342
+
-

پشتیبانی مرجعیت از دولت

رئیس دفتر رئیس‌جمهور آخر هفته گذشته گزارشی از وضعیت کشور به قم برد

پشتیبانی مرجعیت از دولت

حسن روحانی تیرماه سال 92که رأی مردم را در انتخابات آن سال کسب کرد و ردای ریاست‌جمهوری به تن کرد، قم را به‌عنوان نخستین مقصدش انتخاب کرد؛ همو که خود را فرزند مجلس می‌دانست، از یک‌سو تربیت‌یافته حوزه بود و می‌دانست که باید پایه‌های روابط پرحاشیه‌ای را که دولت سابق با مرجعیت قم گذاشته بود به‌هم بریزد و پشتیبانی مرجعیت را برای خود و دولتش بخرد. او در سال 96 هم بعد از پیروزی در انتخابات عازم قم شد و این رفت‌وآمدها بین مقامات دولت روحانی و علمای قم قطع نشد. علمای قم در این فرصت گاه نقدهای خود را به دولتی‌ها منتقل کرده و مقامات دولت نیز گزارش وضعیت کشور را به بیوت علما رساندند. محمدجواد ظریف وزیر خارجه، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، ‌حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر وزیران دولت به اقتضای مسائلی که کشور درگیرش است هر کدام راهی قم شدند تا آن ارتباط دوسویه و محکمی که بین دولت و قم ایجاد شده بود را محکم‌تر کنند. پنجشنبه گذشته نیز محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور عازم قم شد تا در دیدار با آیات عظام نوری همدانی، مکارم شیرازی، سبحانی، علوی گرگانی و برخی دیگر از علما اعلام کند دولت متعلق به حوزه و روحانیت است چرا که در رأس آن یک روحانی حضور دارد. او در این دیدارها گزارشی از حملات به دولت، آسیبی که اختلافات در کشور به وضعیت مدیریتی کشور وارد کرده و همچنین فضای کشور بعد از خروج آمریکا از برجام ارائه داد. واعظی در این دیدارها عنوان کرد: بنا داریم که مسائل اختلافی را با تعامل و روشنگری حل کنیم.

او گفته است: هر کس نسبت به مسائل برداشت‌هایی دارد و بسیاری از افراد مطالب را نخوانده‌اند اما به‌گونه‌ای اظهارنظر می‌کنند که گویی نویسنده آن هستند، آمادگی داریم که درباره دغدغه‌ها و مطالب مراجع تقلید توضیحات را ارائه کنیم. واعظی به مراجع گفته است: ما باید بیشتر با مردم سخن بگوییم و حقایق را بیان کرده و شعار ندهیم.

همگی به دولت کمک کنند

آیت‌الله العظمی نوری همدانی در دیدار با محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور خواستار حل مشکلات اقتصادی کشور شد و گفت: مشکل معیشت و گرانی حتما باید حل شود و مسئولین محترم بر بازار اشراف داشته باشند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی این مرجع تقلید، وی گفت: قرارداد FATF مایه ننگ است، جلوی آن را بگیرید؛ گزارش می‌آید سند 2030در حال اجراست، مانع آن شوید. در مورد فضای مجازی که اصرار ما بر بومی‌سازی‌ مطلق آن است ولی باز عده‌ای دنبال مسائل دیگرند. وی ضمن ضروری دانستن وحدت و همدلی، هرگونه اختلاف را مایه سوءاستفاده دشمن بیان کرد که نباید اتفاق بیفتد و تأکید کرد که همگی باید به دولت کمک کنند تا مشکلات برطرف شود.

به گزارش سایت رسا، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دیدار علما توضیح داده بود با جنگ روانی که از خارج به داخل منتقل می‌شود مواجه هستیم و باید مرتب اطلاع‌رسانی کنیم؛ ما 4لایحه داریم که در دولت ما نبوده و در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد به مجلس فرستاده شده است. الان در مجلس ما خود را متعهد به لایحه‌ای که مربوط به‌کار خودمان است می‌دانیم ولی عده‌ای تبلیغ می‌کنند که این لوایح عضویت در FATF است.

واعظی ابراز داشت: بنده هفته گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کردم که باید حساب لوایح چهارگانه را از FATF جدا کنیم، ما بنای عضویت در FATF نداریم اما هر کشوری باید برای مبارزه با پولشویی برنامه داشته باشد.

امروز زمان تسویه حساب‌های شخصی گذشته است

آیت‌الله مکارم شیرازی شرایط امروز را یک امتحان تاریخی برای ملت ایران و دولت و نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: در این شرایط بسیار مهم است که دولت درباره عملکرد و اقدامات خود اطلاع‌رسانی گسترده، دقیق و به‌هنگام داشته باشد و آنچه را که مایه امیدآفرینی برای مردم است، با هنرمندی به آنها انتقال دهد و البته ضعف‌ها و نقص‌های احتمالی را نیز صادقانه بپذیرد.

به گزارش جماران، این مرجع تقلید در دیدار رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه نمی‌توان منکر شد که در همه‌جا و ازجمله دولت ضعف‌هایی وجود دارد، تصریح کرد: امروز زمان تسویه‌ حساب‌های شخصی و حل اختلافات انتخاباتی نیست و اگر هم دولت در جایی ضعف دارد، همه باید کمک کنیم تا این ضعف‌ها برطرف شود.

سخت‌ترین دوران ریاست‌جمهوری

آیت‌الله سبحانی نیز با اشاره به شرایط امروز کشور گفت: نکته بسیار مهم در وضعیت کنونی این است که با سوءاستفاده‌کنندگان از اوضاع امروز و مفسدان اقتصادی برخورد قانونی قاطع داشته باشیم. وی گفت: در وضعیت جدیدی که برای کشور پیش آمده است باید تلاش کنیم با حفظ وحدت مردم را بیش از پیش به آینده امیدوار کنیم که لازمه این مهم تأمین رضایت و مطالبات عامه مردم است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: به خوبی می‌دانم که آقای روحانی و همکارانشان در دولت یکی از سخت‌ترین دوران ریاست‌جمهوری در کشور را تجربه می‌کنند، اما یقیناً اگر با مفسدان اقتصادی قاطعانه مقابله کنند و اخبار آن را به اطلاع مردم برسانند، مردم به آینده امیدوار شده و قدردان دولت خواهند بود و جنگ روانی دشمن نیز هر قدر هم که شدید باشد، خنثی خواهد شد.

‌آیت‌الله علوی گرگانی نیز در دیدار رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: باید با تأمین مطالبات و نیازهای مردم رضایت آنها را حاصل کنیم تا به‌عنوان مهم‌ترین پشتوانه نظام و مهم‌ترین رکن وحدت، همچنان حامی و پشتوانه اصلی نظام باشند.

وی افزود: در وضعیت حاضر مهم‌ترین مسئله تقویت راه‌های انسجام و وحدت در داخل کشور است؛ به‌گونه‌ای که اختلاف و افتراقی ایجاد نشود تا دشمن بتواند از آن سوءاستفاده کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با علمای دیگر قم از جمله نماینده آیت‌الله سیستانی و همچنین آیت‌الله سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه(س) دیدار کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید