• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 7 تیر 1397
کد مطلب : 21325
+
-

راه فروش نفت ایران باز می‌ماند؟

چند روز پس از نشست اعضای اوپک، حالا مقامات آمریکایی به تکاپو افتاده‌اند تا راه صادرات نفت ایران را ببندند. همزمان برخی کشورها ازجمله ژاپن و کره‌جنوبی که از خریداران اصلی نفت ایران هستند درصددند مقامات آمریکایی را راضی کنند که خرید نفت از ایران را از تحریم‌ها معاف کنند.

دیروز خبرگزاری رویترز از تصمیم واشنگتن برای تحت فشار قرار دادن شرکای خود برای قطع کامل واردات نفت از ایران خبر داد. به نوشته این خبرگزاری یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته است: قصد داریم جریان تأمین مالی ایران را قطع کنیم تا بر رفتار این کشور در منطقه کنترل داشته باشیم. به گفته او، آمریکا هفته آینده نمایندگانی به خاورمیانه اعزام می کند تا از کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس بخواهد از‌ ماه نوامبر خلأ حاصل از قطع صادرات نفت ایران را تأمین کنند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال معاف شدن برخی شرکت‌ها از تحریم‌های نفتی علیه ایران وجود دارد، گفت: تردید دارم که بگویم به‌طور کلی معافیتی وجود نخواهد داشت، اما هم‌اکنون پاسخ نه است. معافیتی نخواهیم داد. روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال هم در تحلیلی نوشت: آمریکا و کشورهای غربی برای جبران کسری نفت ناشی از تحریم ایران باید از ذخایر راهبردی خود استفاده کنند. آمریکا پس از خروج از برجام به خریداران اصلی نفت از ایران هشدار داد تا برای قطع کامل واردات‌شان از 13آبان‌ماه اقدام کنند.

دبیر اول کابینه ژاپن گفت: کشورش در حال بررسی تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده و در این‌باره با واشنگتن و تهران در حال گفت‌وگوست. به گزارش ایرنا، یوشیهید سوگا بدون اشاره به جزئیات گفت: ژاپن و آمریکا در حال گفت‌وگو درباره تحریم‌ها علیه ایران هستند. او افزود: توکیو در این‌باره با ایران نیز در ارتباط است. یک مقام دیگر دولت ژاپن اعلام کرده اگرچه شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور هنوز تصمیمی در این‌باره نگرفته، تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص را به انجام برخی مشورت‌های داخلی منوط کرده است. یکی از مقامات وزارت انرژی کره‌جنوبی نیز دیروز تأکید کرد: سئول هم برای معافیت از تحریم‌های واشنگتن در مورد خرید نفت، با ایران در حال مذاکره است. او که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفت: «ما در موقعیتی مشابه ژاپن و در حال مذاکره با ایالات متحده هستیم و به مذاکره خود ادامه خواهیم داد تا مجوز معافیت خرید نفت از ایران را دریافت کنیم.» «ایران سومین صادر‌کننده نفت در میان کشورهای عضو سازمان صادر‌کننده نفت (اوپک) است و ژاپن و کره‌جنوبی هم در کنار چین و هند، 4مشتری اصلی خرید نفت ایران هستند. خبر دیگر اینکه دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا فرستاده ویژه‌ای به توکیو و سئول اعزام کرده تا ژاپن و کره‌جنوبی را به قطع واردات نفت از ایران ترغیب کنند.


   مقابله با تحریم‌های نفتی

در داخل ایران دولت و مجلس برای مقابله با تحریم‌های نفتی ایران آماده می‌شوند. غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به نشست این کمیسیون با حضور وزیر نفت و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: با توجه به شرایط مالی کشور اگر به اصلاحیه بودجه نیاز باشد در این خصوص اقداماتی صورت می‌گیرد، همچنین مقرر شد درباره تحریم‌های جدید و آینده بین دولت و مجلس هماهنگی صورت گیرد. او گفت: ناگزیر باید به دولت کمک کنیم زیرا دولت تحت فشار است. باید سیاست‌های پولی و مالی تقویت شود تا دولت بیش از این آسیب نبیند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید