• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 7 تیر 1397
کد مطلب : 21289
+
-

درخشش غیرمنتظره، افول ناگهانی

درخشش غیرمنتظره، افول ناگهانی

تکل امید ابراهیمی، بوسه سامان قدوس به توپ، گل مردودشده سعید عزت‌اللهی به اسپانیا، لایی وحید امیری به جرارد پیکه، مهار پنالتی کریستیانو توسط بیرانوند، پنالتی کریم انصاری‌فرد و فرصت‌سوزی فراموش‌نشدنی مهدی طارمی، به یاد ماندنی‌ترین قاب‌های تیم‌ملی در جام‌جهانی2018 بودند. تیم جنگجو و جذابی که بین‌المللی‌ترین ستاره‌هایش در حد و اندازه‌های خودشان ظاهر نشدند اما مهره‌هایی که انتظار چندانی برای درخشش‌شان وجود نداشت، توجه همه دنیا را به‌طرف خودشان جلب کردند. 
  چند بازیکن؟ 
کارلوس کی‌روش در جام‌جهانی 2018 روسیه در مجموع از 16بازیکن مختلف استفاده کرد. یک دروازه‌بان، 6مدافع، 8بازیکن میانی و تنها یک مهاجم نوک. در واقع به‌جز پست دروازه‌بان و مهاجم مرکزی، در همه پست‌های دیگر تغییراتی در ترکیب تیم‌ملی صورت گرفت. کارلوس کی‌روش برای هر مسابقه تیم در جام‌جهانی، یک ترکیب مجزا در نظر گرفته بود. این ترکیب‌ها البته درنهایت شباهت زیادی به هم داشتند اما در جزئیات با هم متفاوت بودند. درست مثل جام‌جهانی گذشته، این‌بار هم تعویض‌های سرمربی تیم‌ملی در هر مسابقه دیر انجام می‌شد. به‌نظر می‌رسید کی‌روش نگران مصدومیت احتمالی نفرات درون زمین است و به همین خاطر تا لحظات پایانی، دست به تعویض نمی‌زند. این مربی در جدال اول با مراکش، ناچار شد دو تعویض اجباری انجام بدهد و علیرضا جهانبخش و امید ابراهیمی را به‌دلیل آسیب‌دیدگی از زمین بیرون بکشد. 
  توریست‌ها
به‌جز علی قلی‌زاده که از ابتدا «نفر بیست‌و‌چهارم» تیم‌ملی بود و باید بازی‌ها را از روی سکو دنبال می‌کرد، کارلوس کی‌روش به 7بازیکن حاضر در اردو حتی یک دقیقه نیز بازی نداد. دو نفر از این 7بازیکن، دروازه‌بان‌های ذخیره ایران بودند. رشید مظاهری و امیر عابدزاده همان‌طور که انتظار می‌رفت، فرصت بازی در جام‌جهانی را به‌دست نیاوردند. کی‌روش به پرتجربه‌ترین‌های تیم‌اش نیز فرصت بازی نداد. پژمان منتظری در دیدار اول از روی نیمکت بلند شد تا به درون زمین برود اما سرمربی پرتغالی ناگهان قید این تصمیم را زد و مجید حسینی را به‌جای او به زمین فرستاد. به‌جز پژمان، اشکان دژاگه و رضا قوچان‌نژاد نیز بدون حضور در زمین جام‌جهانی را ترک کردند. مصدومیت اشکان آن‌قدر ادامه پیدا کرد که این بازیکن سرانجام به شرایط مسابقه نرسید و گوچی نیز نتوانست نظر کی‌روش را برای جانشینی سردار جلب کند. مهدی ترابی و محمدرضا خانزاده، دیگر توریست‌های ایران در روسیه به شمار می‌رفتند. 
  270  دقیقه‌ای‌ها 
سرمربی تیم‌ملی، 4بازیکن را در همه 270دقیقه سه مسابقه، در ترکیب تیم‌اش حفظ کرد و حاضر به تعویض کردن این مهره‌ها نشد. علیرضا بیرانوند در هر 3مسابقه گلر تیم‌ملی بود و با نمایش‌های خوب‌اش، 270دقیقه موفقیت‌آمیز را پشت‌سر گذاشت. رامین رضاییان نیز مدافع راست ثابت و بدون تغییر تیم به شمار می‌رفت. مرتضی پورعلی‌گنجی مثل همیشه باثبات در خط دفاعی ایران درخشید. شاید اگر داور دیدار با پرتغال شهامت اخراج رونالدو از زمین را داشت، یک لحظه مهم در زندگی ورزشی مرتضی خلق شده بود. نفر چهارم، سردار آزمون بود. بازیکنی که درخشش چندانی در جام نداشت اما حتی برای یک دقیقه از زمین مسابقه خارج نشد. 
  غیرتخصصی‌ها 
استفاده از ستاره‌های تیم‌ملی در پست‌های غیرتخصصی، نقشه مهم کی‌روش در جام‌جهانی2018 بود. نقشه‌ای که او از مدت‌ها قبل برای آن برنامه داشت و در دیدارهای تدارکاتی نیز چشمه‌هایی از آن را به نمایش گذاشته بود. «روزبه چشمی» به‌عنوان یک هافبک دفاعی، با جنگ و جدل جایگزین سیدجلال حسینی در قلب خط دفاع شد. روزبه به‌جز دقایق اول، در سایر دقایق دیدار با مراکش نسبتا خوب نشان داد اما سرانجام مصدوم شد و بعد از همان دیدار نخست، ادامه جام‌جهانی را از دست داد. احسان حاج‌صفی، پاس گل اول ایران در جام‌جهانی را صادر کرد اما در مجموع یک مدافع چپ مطمئن نشد و به همین خاطر بود که کی‌روش در دیدار با پرتغال او را از زمین خارج کرد. کریم انصاری‌فرد و مهدی طارمی اما در پست‌های جدیدشان به‌شدت دونده و جنگنده ظاهر شدند و بخش مهمی از بار تیم را به دوش کشیدند.
  دونده‌ترین 
خیلی‌ها انتظار نداشتند وحید امیری در ترکیب فیکس دیدار تیم‌ملی با مراکش قرار بگیرد اما میزان تلاش و دوندگی این بازیکن آن‌قدر زیاد بود که بعد از مسابقه با مراکش، که دیگر خارج شدن‌اش از ترکیب ثابت محال به نظر می‌رسید. امیری در جایگاه یکی از بازیکنان شاغل در لیگ‌برتر، از سطح کیفی لیگ دفاع کرد. او توانست در بازی اول بیشتر از 10کیلومتر بدود و به یک مهره کلیدی و اثرگذار برای تیم‌ملی تبدیل شود. خاص‌ترین لحظه او در تورنمنت اما در دقایق پایانی دیدار دوم با اسپانیا خلق شد. جایی که وحید به کمک تکنیک مثال‌زدنی‌اش، توپ را از بین پاهای پیکه عبور داد و با سانتر دیدنی‌اش، ایران را صاحب یک موقعیت گل جدی کرد. 
  ستاره غیرمنتظره
همه نگرانی‌های بزرگ و جدی برای خط دروازه تیم‌ملی، در همان دیدار اول برطرف شدند. علیرضا بیرانوند، ستاره غیرمنتظره تیم‌ملی در جام‌جهانی 2018 بود. بازیکنی که در لیگ انواع و اقسام گل‌های بد را دریافت کرد اما در تیم‌ملی، فراتر از حد انتظار نشان داد. مهار شوت سنگین و خطرناک زیاش در بازی اول و چند سیو عالی در مقابل اسپانیا، بخشی از عملکرد درخشان دروازه‌بانی بودند که توانست بهترین لحظه زندگی‌اش را با مهار پنالتی کریستیانو رونالدو پشت‌سر بگذارد. او اولین گلر تاریخ تیم‌ملی بود که در جام‌جهانی پنالتی گرفت و با تنها دو گل خورده در جام، موفق‌ترین دروازه‌بان ایرانی تاریخ این تورنمنت لقب گرفت.
  میلاد؛ یک کمدین 
عجیب‌ترین لحظه تیم‌ملی در جام‌جهانی، توسط میلاد محمدی خلق شد. او با حرکت باورنکردنی‌ و ناموفق‌اش برای پرتاب توپ در نبرد با لاروخا، برای چند روز سوژه اصلی شبکه‌های اجتماعی در سطح جهان بود. گروهی حتی از کمپانی‌های تولید بازی درخواست کردند حرکت خاص میلاد به بازی‌های کامپیوتری فوتبال اضافه شود!  او البته یک قاب منحصربه‌فرد دیگر در این تورنمنت داشت. لحظه دویدن با تمام وجود در مقابل پرتغالی‌ها. لحظه‌ای که ثابت کرد تنها چند دقیقه حضور در زمین، برای دیده‎شدن میلاد توسط مردم دنیا کافی خواهد بود! 
  آقای پدیده 
تیم‌ملی در جام‌جهانی 2018 صاحب یک پدیده تمام عیار بود. بازیکنی که به‌نظر می‌رسید قرار است از فهرست اولیه تیم خط بخورد اما در اردو ماندگار شد و در سومین بازی ملی‌اش، اسپانیایی‌ها را شگفت زده کرد. مجید حسینی در جام‌جهانی به اندازه‌ای خوب بود که حتی فرناندو هیه‌رو را نیز تحت‌تاثیر قرار دارد. او در 21سالگی، مثل مدافعان سی‌و‌چند ساله پخته فوتبال بازی می‌کرد و در جام‌جهانی بسیار کم‌اشتباه و کم‌نوسان بود. زوج مجید و مرتضی می‌توانند برای سال‌ها قلب دفاع تیم‌ملی را بیمه کنند.  
  تنها گلزن
تیم‌ملی در جام‌جهانی دو گل به‌ثمر رساند اما فقط یکی از این دو گل توسط بازیکنان تیم کی‌روش وارد دروازه حریف شد. «کریم انصاری‌فرد» تنها گلزن تیم‌ملی در جام‌جهانی 2018 روسیه است. بازیکنی که در دقایق آخر مسابقه با پرتغال با یک ضربه مهارنشدنی، پنالتی‌زدن را به کریستیانو رونالدو یاد داد. مهاجم المپیاکوس در مجموع جام‌جهانی خوبی را پشت‌سر گذاشت. او کاملا از دروازه دور شده بود اما با دوندگی و جنگندگی‌اش، کمک زیادی به تیم‌ملی کرد.
  کم فروغ ها
تصور می‌شد جام جهانی روسیه، زمانی برای درخشش ویژه علیرضا جهانبخش و سردار آزمون باشد اما هر دو بازیکن، به‌شدت کم‌فروغ بودند. سردار و علیرضا در روسیه نه گلی به ثمر رساندند و نه توانستند پاس گل بدهند. شاید حتی درخشش در یک مسابقه، برای انتقال آنها به یک تیم بزرگ کافی بود اما هیچ‌کدام در تورنمنت متقاعدکننده ظاهر نشدند. علیرضا با وجود نمایش‌های متوسط، همچنان از محبوبیت خاصی برخوردار است اما سردار با انتقاد جدی و مستقیم هواداران تیم‌ملی روبه‌رو شده و با پاسخ‌های اینستاگرامی‌اش، جنجال آفریده است. 
  سامان پشیمان است؟
سامان قدوس در جام‌جهانی فرصت زیادی برای نمایش استعدادهایش پیدا نکرد اما هر وقت به زمین آمد، برای تیم‌ملی مفید بود. خطایی که او در بازی اول با مراکش گرفت، درنهایت تبدیل به گل شد و فشاری که او روی خط دفاعی پرتغال آورد، به سود تیم‌ملی بود. قدوس حالا شاید از رد پیشنهاد سوئدی‌ها ناراضی باشد. چرا که با توجه به ضعف مارکوس برگ، او احتمالا در ترکیب جام‌جهانی سوئد فیکس می‌شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید