• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 7 تیر 1397
کد مطلب : 21274
+
-

برداشت حداقلی از شاهراه ارتباطات

فعالیت اعضای شورای شهر تهران در شبکه‌های اجتماعی اندک است

شورا
برداشت حداقلی از شاهراه ارتباطات

مریم سمائی \خبر‌نگار


رسانه‌ها و فضاهای مجازی امروزه بزرگ‌ترین شاهراه ارتباطی میان شهروندان و مسئولان هستند؛ جایی که مردم بدون هیچ واسطه‌ای می‌توانند از دغدغه‌های خود بگویند و به گوش مسئولان برسانند. کل دنبال‌کنندگان صفحات مجازی تمامی اعضای شورای شهر،  حتی به نیمی از تعداد رأی آخرین نفر شورای شهر نمی‌رسد.
اردیبهشت سال  گذشته وقتی در کنار انتخابات سنگین ریاست‌جمهوری،  انتخابات شورای شهر برگزار شد،  کسی فکرش را هم نمی‌کرد که رأی نفر اول شورای شهر به اندازه رأی ریاست‌جمهوری و حتی بیشتر از رأی نفر اول انتخابات مجلس دهم باشد.

محسن هاشمی با بیش از یک میلیون و 700هزار رأی، نفر اول فهرست امید شد و  این در حالی است که محمد رضاعارف نفر اول انتخابات مجلس دهم یک میلیون و 500هزار رأی در تهران داشت. با نگاهی دقیق به میزان آرایی که مردم تهران به نمایندگانشان در شورای شهر دادند می‌توان دریافت که میزان رای آخرین نفری که به شورای شهر پایتخت راه یافته بیشتر از میزان رأی روسای پیشین این شوراست. همه این اتفاقات خوب نشان‌دهنده اعتمادی است که مردم در این دوره به نمایندگان پارلمان شهری داشتند و آنها را برای بهبود وضعیت شهر خود راهی بهشت کردند.
به‌طور حتم به‌دست آوردن این میزان رأی به اعضای شورای شهر قدرتی بخشیده که بدون مشارکت مردم هرگز نمی‌توانستند آن را به‌دست آورند اما نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که چرا ارتباط اعضای شورای شهر با مردم چندان توسعه نیافته  و با وجود گذشت چندین‌ماه از فعالیت، همچنان مسیر ارتباطی مناسبی با شهروندان ندارند.

شاید اگر اعضای شورای شهر در محیط‌های عمومی مثل مترو یا اتوبوس حضور یابند به غیراز چند نفر که چهره‌های شناخته شده‌ای هستند،  مابقی اعضا را مردم به خوبی نمی‌شناسند.
اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که رسانه‌ها هم نقش مهمی در شناساندن ایده‌ها و فعالیت‌های اعضای شورای شهر به مردم دارند و باید پل ارتباطی بین شهروندان و اعضای شورای شهر باشند،  اما فعالیت اجتماعی اعضای شورای شهر و حضور آنها در شبکه‌های اجتماعی را هم نمی‌توان نادیده گرفت.
در دنیای امروز ارتباطات مجازی گوی سبقت را از سایر شیوه‌ها ربوده‌است و هر روز جای خود را بیشتر در میان مردم باز می‌کند. هم‌اکنون مهم‌ترین فضای ارتباطی،  شبکه‌های اجتماعی هستند،  اما متأسفانه فعالیت اعضای شورای شهر در این شبکه‌ها چندان موفق  نیست؛ به‌عنوان مثال رئیس شورای شهر در صفحه اینستاگرامش تنها 82هزار نفر دنبال‌کننده دارد که این میزان مخاطب در توییتر کمتر از 2هزار و 500نفر است.

شاید هنوز برای قضاوت درباره عملکرد،  فعالیت و ارتباط نمایندگان پارلمان شهری با مردم زود باشد اما اگر ارتباط مؤثر بین شهروندان و نمایندگان آنها شکل بگیرد مردم بهتر می‌توانند درباره عملکرد کسانی که به بهترین شکل به آنها رأی دادند تا به بهترین شکل برایشان کار کنند قضاوت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید