• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 7 تیر 1397
کد مطلب : 21256
+
-

شوک بازارسیاه بلیت هواپیما به مسافران جام‌جهانی

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری: انجام پروازهای فوق‌العاده شرکت‌های هواپیمایی داخلی در مسیر مسکو- تهران ‌را پیگیری می‌کنیم

شوک بازارسیاه بلیت هواپیما به مسافران جام‌جهانی

علی ابراهیمی | خبرنگار

هجوم تقاضای 10هزار مسافر ایرانی جام‌جهانی برای بازگشت از مسکو به تهران، برای بلیت هواپیما  بازار سیاه ایجاد کرد.
بررسی‌های خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد ظرف 2روز گذشته نرخ بلیت پرواز شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای مسیر مسکو- تهران تا سه‌برابر افزایش یافته و قیمت بلیت پروازهای خارجی چندین برابر شده است.

بخت بالای ایران برای صعود از مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2018و تعلل مسافران در تهیه بلیت بازگشت به تهران، موجب شد پس از حذف تیم ملی از این رقابت‌ها، با هجوم تقاضا برای تهیه بلیت برگشت، قیمت‌ها چند برابر شده و مسافران ایرانی در فرودگاه مسکو سرگردان شوند. برخی مسافران متقاضی بازگشت با پروازهای داخلی و خارجی به ایران در تماس با خبرنگار همشهری از کمبود بلیت برگشت تا 3روز آینده و رشد قیمت‌ها به‌خصوص در پروازهای چند مسیره شرکت‌های خارجی خبر دادند. براساس این گزارش، نرخ بلیت برگشت شرکت‌های هواپیمایی داخلی مانند ماهان و ایران‌ایر از مسکو به تهران برای مسافرانی که قبلا بلیت خود را رزرو کرده‌اند 600تا 900هزار تومان بود که اکنون این نرخ برای پرواز در 2روز آینده به 2تا 6میلیون تومان افزایش یافته است. شرکت هواپیمایی ماهان از گذشته چند پرواز برنامه‌ای از تهران و مسکو را در اختیار داشته اما حالا بخش زیادی از ظرفیت بلیت‌های این شرکت به فروش رسیده است. ماهان برای روزهای پیش رو نیز پرواز ندارد اما دیروز (چهارشنبه )بلیت ظرفیت ‌محدود پروازهای باقیمانده این شرکت در کلاس اکونومی به 2میلیون و ۳۰۰هزار تومان، در کلاس بیزینس به ۳میلیون و ۵۰۰ هزار و حتی ۶میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت. اگرچه به گفته برخی مسافران قیمت پیش‌فروش بلیت بازگشت شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای پرواز مسکو به تهران برای 4تا 5روز آینده 600تا 700هزار تومان است.

نرخ نجومی پروازهای خارجی

بررسی قیمت بلیت‌های برگشت در پروازهای خارجی چندمسیره مسکو به تهران نیز حاکی از قیمت‌های نجومی بازگشت مسافران جام‌جهانی از طریق این پروازهاست. دریافت هزینه ارزی بلیت در ایرلاین‌های خارجی در کنار چند مسیره بودن اینگونه پروازها به مقصد نهایی تهران موجب شده مسافران از نرخ 15تا حتی 40میلیون تومانی این بلیت‌ها البته در کلاس‌های غیراکونومی خبر دهند.
قیمت پروازهای چند مسیره ترکیش ایرویز به مقصد مسکو- آنتالیا و آنتالیا- تهران بین 7تا مرز ۳۲ میلیون تومان رسیده است. همچنین پروازهای هواپیمایی امارات به مقصد مسکو - دوبی و دوبی- تهران برای بیزینس کلاس 40تا 45میلیون تومان برای مسافران برگشتی از مسابقات جام‌جهانی هزینه در بردارد.

نرخ بلیت تابع نظام عرضه و تقاضا

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری در مورد افزایش بی‌رویه قیمت بلیت پروازهای بازگشت مسکو به تهران شرکت‌های هواپیمایی داخلی گفت: با آزادسازی قیمت‌ها، تعیین نرخ بلیت هواپیما تابع نظام عرضه و تقاضا و کسب و کار بازار است اما نباید این نرخ‌ها نسبت به قیمت‌های متعارف سازمان هواپیمایی بسیار بالاتر باشد. رضا جعفرزاده تأکید کرد: تا‌کنون مدارک مستندی در زمینه رشد چندبرابری قیمت بلیت پروازهای برگشت شرکت‌های هواپیمایی داخلی از مسیر مسکو - تهران به این سازمان ارائه نشده است؛ اگرچه قبلا هم اعلام کرده‌ایم در مواردی که مسافران گمان می‌کنند تخلفی در قیمت بلیت صورت گرفته می‌توانند این موارد را به سامانه سازمان هواپیمایی کشوری منعکس کنند تا پیگیری شود و این جدا از بازرسی‌های متداول سازمان در این مورد است. به گفته او، درصورتی که دفاتر مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی داخلی رشد تقاضا برای بلیت برگشت مسکو به تهران را مشاهده کنند، حتما پروازهای فوق‌العاده انجام خواهند داد. با وجود این، سازمان هواپیمایی کشوری نیز با بررسی وضعیت و تعداد مسافران متقاضی بازگشت از مسکو به تهران برگزاری پروازهای فوق‌العاده در این مسیر را از طریق شرکت‌های هواپیمایی داخلی پیگیری خواهد کرد. جعفر‌زاده علت قیمت بالای بلیت‌های برگشت شرکت‌های هواپیمایی خارجی از مسکو به تهران را چندمسیره‌بودن و محاسبه ارزی قیمت بلیت این پروازها اعلام کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید