• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 7 تیر 1397
کد مطلب : 21254
+
-

گیاهخواران مشهور ایران

از گذشته تا کنون ستاره‌ها و چهره‌های سرشناس بسیاری بودند که رژیم گیاهخواری را به عنوان سبک غذایی خود انتخاب کردند و اغلب همین ستاره‌ها بودند که در طول سالیان انواع و اقسام رژیم‌ها را به مردم معرفی می‌کردند. بعضی از ستاره‌ها بنا به دلایلی همچون سلامتی، گیاهخواری را برگزیدند و برخی دیگر مسائل مربوط به حقوق حیوانات و محیط زیست را دلیل گیاهخواری خود عنوان کرده‌اند. در زیر تعدادی از چهره‌های سرشناس کشور را که به گیاهخواری روی آورده‌اند، معرفی می‌کنیم.

ابوعلی سینا
ابوعلی سینا معتقد بود دستگاه گوارشی انسان برای گوشتخواری ساخته نشده و در نتیجه خوردن گوشت می‌تواند به ما آسیب بزند. البته ابوعلی سینا تنها فیلسوف و پزشک ایرانی نیست که ما را از گوشت خواری نهی می‌کند. همچنین نجم الدین رازی در مرصادالعباد آورده: «از گوشت بسیار احتراز کنید» و نظریات خود را در این مورد شرح داده است.

صادق هدایت
هدایت در جوانی گیاه خوار شد و کتابی در فواید گیاه خواری نیز نوشت. او تا پایان عمر گیاه خوار باقی ماند. گفته شده که او همیشه از خوردن گوشت امتناع می‌کرد و در پاسخ درخواست دوستانش مبنی بر استفاده از گوشت پاسخ می‌داد: «من این لاشه ها و مردارهای رو به متلاشی شدن را نمی خورم!» هدایت اعتقاد داشت که گیاهخواری اولین گام به سوی راستی و درستی است. 

فرهاد آئیش و مائده طهماسبی 
برخلاف بسیاری از گیاهخواران دیگر که بر اساس فلسفه و یا دلیل خاصی به این سبک غذایی روی می‌آورند،‌ بوی بد غذای مانده موجب شده تا فرهاد آئیش و مائده طهماسبی گیاهخوار شوند. کباب کوبیده اضافه آمده از ناهار روزانه و جا ماندن آن در خودرو موجب ایجاد بوی نامطبوع و در نهایت دلزدگی آنان از غذاهای گوشتی شد. این اتفاق دو چهره مطرح سینما و تلویزیون کشورمان را به جمع گیاهخواران اضافه کرد.

محسن چاووشی 
خواننده محبوب و پرطرفدار کشورمان علاقه زیادی به فریاد زدن عادت‌ها، رفتارها و علایقش ندارد، اما در واقع او یکی از گیاهخواران پروپا قرص است. به گفته چاووشی گیاهخوار بودن موجب شده تا زندگی آرام و راحتی داشته باشد. او باور دارد خوردن گوشت حیوانی که در ترس و اضطراب و عصبیت کشته می‌شود، نمی‌تواند آدم را به آرامش برساند. 


شهره سلطانی
شهره سلطانی یکی از هنرمندانی است که از دوران کودکی به گیاهخواری گرایش داشته است. در حال حاضر او گیاهخوار حرفه‌ای است و به گفته خودش به قارچ علاقه زیادی دارد. به عقیده او سبزیجات و گیاهان بسیار خوشمزه‌تر و مفید‌تر از فراورده‌های گوشتی هستند و می‌توان با کمک آنها انواع غذاهای ایرانی و خارجی را پخت. بدون آنکه کمبود گوشت در این غذاها احساس شود.

جواد رضویان 
رضویان بازیگر پرآوازه و محبوب کشورمان یکی دیگر از چهره‌های سرشناسی است که این سبک غذایی را انتخاب کرده است. او در رعایت سبک غذایی‌اش بسیار حساس و دقیق است. او حتی زحمت طبخ غذاهای مخصوص گیاهخواری را هم به تیم آشپزی نمی‌دهد و از منزل غذا می‌آورد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید