• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 6 تیر 1397
کد مطلب : 21106
+
-

داغ 30 ساله سردشت

با گذشت 3 دهه از بمباران شیمیایی سردشت هنوز این شهرستان مرزی با مشکلات عدیده ‌ای دست و پنجه نرم می‌کند

گزارش
داغ 30 ساله سردشت




فاطمه جعفرنژاد | ارومیه –خبرنگار:


«سردشت» در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۶ چهار  بار پیاپی در اوج جنگ تحمیلی توسط رژیم بعثی صدام  مورد هدف بمباران شیمیایی قرار گرفت. 
بر اثر این جنایت ضد بشری بلافاصله ۱۱۰ نفر از مردم مظلوم و بی دفاع این شهرستان مرزی به شهادت رسیدند و هزاران نفر از زنان، کودکان و مردان مظلوم این دیار دچار مصدومیت ناشی از گازهای شیمیایی و سمی شدند مصدومیتی که 3 دهه است نه تنها التیام نیافته بلکه هر سال سرباز می‌‌کند. 

در این فاجعه انسانی بنا بر اعلام رسانه‌‌ها 5 هزار نفر مصدوم شدند ولی آمار غیر رسمی با توجه به جمعیت ۱۳ هزار نفری سردشت، نشان از مصدومیت 10 هزار نفر می‌داد، مصدومانی که با گذشت سال‌ها هنوز هم از عوارض این گازهای سمی رنج می‌‌برند. 

رژیم بعث صدام در سردشت از گاز اعصاب و خردل استفاده کرده است، عوارض این گاز عفونت ریوی، پوست و چشم است، چشم التهاب پیدا می‌کند و کم سو می‌شود، پوست خارش می‌گیرد و ریه نیز آسیب دیده و موجب تنگی نفس می‌شود. 


گرامیداشت سالروز بمباران شیمیایی سردشت 

فرماندار سردشت در گفت و گو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: دولت توجه ویژه‌ای به شهرستان مرزی سردشت دارد و تاکنون اقدامات قابل توجهی در راستای حل مشکلات مصدومان، جانبازان شیمیایی و مردم مرزی سردشت برداشته شده است. 
«نژاد جهانی» با اشاره به برگزاری مراسم سالروز بمباران شیمیایی سردشت می‌گوید: حرکت از میدان سرچشمه سردشت به سمت مزار شهدا و سپس برگزاری مراسم سالروز گرامیداشت بمباران سردشت که با برنامه‌های متعدد فرهنگی ورزشی از جمله شب شعر، اجرای تئاتر و برپایی نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری از جمله مهم ترین برنامه‌ها هستند. 
وی با اشاره به حضور بیش از 5 هزار نفر در این مراسم می‌گوید: برنامه یادواره شهدای شیمیایی سردشت ساعت ۱۷ روز پنجشنبه (7تیر) در مسجد جامع شهر با حضور میهمانان داخلی و برون مرزی برگزار می‌شود. 
فرماندار سردشت با بیان این که هدف از اجرای برنامه‌‌های ۷ تیر و سالروز بمباران شیمیایی انعکاس پیام رسای صلح و دوستی مردم سردشت و ایران به جهان است، می‌‌افزاید: تعداد شهدای فاجعه انسانی بمباران شیمیایی سردشت ۱۱۸ شهید و 1250 جانباز است.  


مطالبات مردم

جهانی ایجاد زیرساخت‌های توسعه از جمله راه سازی را از دیگر مطالبات مردم منطقه دانسته و ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر اقدامات عمرانی و زیرساختی خوبی از جمله ایجاد مرز رسمی جدید در مرز کلیه سردشت، تسریع در روند گازرسانی، بهره‌برداری از سد و نیز تصفیه خانه سردشت انجام گرفته اما این اقدامات جوابگو نبوده باید توجه بیشتری صورت گیرد. وی با انتقاد از عقب ماندگی طرح‌های عمران شهری در سردشت می‌گوید: با توجه به نوع مصدومیت و وضعیت جانبازان و مصدومان شیمیایی سردشت باید فعالیت‌‌های عمران شهری از جمله آسفالت معابر و کوچه‌‌ها در دستور کار شهرداری سردشت قرار گیرد. 

اعطای خدمات یکسان 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران سردشت در گفت و گو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: مصدومان حادثه بمباران شیمیایی سردشت خدمات یکسانی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران دریافت می‌کنند. 
«مصطفی عمری» در ادامه می‌گوید: این خدمات عموما شامل تسهیلات مسکن، سهمیه دانشگاه، پرداخت شهریه دانشجویان فرزندان شاهد و جانبازان و تسهیل در خدمات درمان جانبازان و خانواده‌های ایثارگران است. 

وی ابراز می‌کند: کلیه خدمات درمانی از جمله ویزیت بیماران، آزمایشات و بستری و اعمال جراحی برای تمام بیماران شیمیایی در کلینیک خاتم الانبیا(ص) رایگان بوده و برای استفاده از سایر مراکز درمانی و بیمارستانی اگر هزینه ای توسط بیمار پرداخت شود می‌توانند با ارائه رسید تمام پرداختی‌های خود را از بنیاد شهید دریافت کنند. 
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران سردشت با اشاره به جامعه 10 هزار نفری ایثارگران سردشت، اذعان می‌کند: بنیاد شهید سردشت 850 شهید دارد که 118 نفر از این شهدا شیمیایی هستند و در حال حاضر 2 هزار و 250نفر جانباز تحت پوشش وجود دارد تقریبا هزار و 500 نفر آن‌ها جانباز شیمیایی هستند. 


تناقض در آمار مصدومان شیمیایی 

نایب رئیس انجمن دفاع از مصدومین شیمیایی سردشت در گفت و گو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: هنوز آمار دقیقی از تعداد مصدومین شیمیایی سردشت موجود نیست ولی با تلاش‌های انجمن دفاع از مصدومین شیمیایی سردشت که در سال 80 تاسیس شده توانستیم آمار 96 نفری مصدومان شناسایی شده را به بیش از یک هزار و 500 نفر افزایش دهیم. 

«صالح عزیزی پور اقدم» می‌گوید: با وجود اعلام آمار بیش از 8 هزار و 500 نفری مصدومان شیمیایی سردشت توسط سازمان ملل و نیز ارائه آمار 8 هزار و 24 نفری مصدومان توسط دکتر فروتن تنها پزشک معالج مصدومان در زمان بمباران، هنوز هم بعد از گذشت 31 سال شناسایی مصدومان به طور کامل صورت نگرفته و تنها نام هزار و 500 نفر به عنوان مصدوم شیمیایی سردشت ثبت شده است. 


مشکلات سردشت پابرجاست 

نائب رئیس انجمن دفاع از مصدومین شیمیایی سردشت اذعان می‌کند: با گذشت  3 دهه از بمباران شیمیایی سردشت هنوز این شهرستان مرزی با مشکلات عدیده ‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. 
«صالح عزیزی پور اقدم» ادامه می‌‌دهد: وعده‌‌های دولت‌ها مبنی بر حل مشکلات درمانی، بهداشتی، جانبازان و مصدومان شیمیایی سردشت در کنار زیرساخت‌های توسعه عمران و آبادانی این شهرستان مرزی رنگ واقعیت به خود نگرفته است. 
وی با بیان این که محرومیت از سر و روی این شهرستان مرزی می‌‌بارد می‌‌افزاید: هنوز با گذشت سه دهه عده‌ای از مصدومان شیمیایی سردشت موفق به تکمیل پرونده جانبازی نشده و همچنان در بروکراسی‌های پرو پیچ و خم اداری درگیر هستند. 
نایب رئیس انجمن دفاع از مصدومین شیمیایی سردشت با بیان این که تنها کلینیک مصدومان شیمیایی سردشت هدیه مقام معظم رهبری همچنان در گیر و دار مسائل پیچیده اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت بهداشت است می‌گوید: در جریان آخرین سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که سه سال قبل انجام شده و در سالروز مصدومان شیمیایی سردشت بود، مقرر شد بنیاد شهید ساختمان کلینیک را تخلیه کرده و این مرکز تجهیز شود که متاسفانه هیچ کدام از این وعده‌‌ها هنوز عملی نشده است. 
عزیزی پور اقدم می‌گوید: تجهیزات درمانی و امکاناتی همچون آمبولانس برای بیماران شیمیایی در سردشت بسیار محدود بوده و تعداد تخت‌های ویژه بستری که شامل CCU و ICU است بسیار کم و نیاز به توجه ویژه مسئولان بهداشتی درمانی استان دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید