• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 6 تیر 1397
کد مطلب : 21104
+
-

یزد؛ مجری طرح مشاوره ژنتیک در کشور



مینا شوهانی| یزد - خبرنگار:

با توجه به پیشرفت‎های اخیری که در علم ژنتیک روی داده است به میزان زیادی جلوی بروز معلولیت‎ها از طریق مشاوره ‏‏های ژنتیکی گرفته شده است. این خدمات مشاوره‎‎ای در استان معمولاً در 4 بخش قبل از ازدواج، پیش از بارداری، حین بارداری و نیز بارداری فرزند دوم در خانواده‌های دارای فرزند معلول انجام و به میزان زیادی مانع نازایی و سقط‌ ‏‏های مکرر، پیشگیری از عقب‌ماندگی ذهنی و ناشنوایی یا نابینایی بسیاری از نوزادان می‌شود. همشهری درباره اهمیت جایگاه آزمایش‎‎ها و مشاوره ‏‏های ژنتیک در استان و لزوم اجباری کردن آنها با «جلیل عفتی» مدیر کل بهزیستی استان، گفت‏‏ وگو کرده است.


در مورد پیشینه اجرای طرح مشاوره ژنتیک در استان توضیح دهید.

طرح مشاوره ژنتیک در استان از سال 93 با اجرای پایلوت آن در میبد آغاز شد که طی آن ضمن بررسی 202 زوج میبدی از سوی کارشناسان و مشاوران غربالگری 40 زوج برای انجام مشاوره‏‏های تخصصی و آزمایش‌های ژنتیک معرفی شدند. پس از اجرای این طرح در میبد، از سال 94 طرح مشاوره ژنتیک در مراکز مشاوره شهرستان‏‏های مهریز، اشکذر و بافق هم به اجرا درآمد که با زیر پوشش قرار گرفتن 1400 زوج، 200 زوج برای انجام آزمایش‏‏های تخصصی ژنتیک به پزشک ارجاع داده شدند. به دنبال اجرای موفق طرح مشاوره ژنتیک در شهرستان‏‏های مذکور و استقبال خوب مردم استان، این طرح از سال گذشته برای همه زوج‎‎های متقاضی ازدواج به صورت اجباری، اجرایی شده است.

زیرساخت‌های استان را برای اجرای بهتر و گسترده این طرح چگونه ارزیابی می‏‏ کنید؟

سالانه ۹ هزار ازدواج در استان صورت می‌گیرد که زیرساخت‌ها برای انجام مشاوره ژنتیک رایگان برای همه این زوج‌ها فراهم شده است. امیدواریم با اجرای این طرح جلو ناهنجاری‏‏های معلولیتی  ناشی از مسائل ژنتیک گرفته شود. از زمان اجباری شدن این طرح در استان تاکنون 5 هزار زوج یزدی در قالب 20 مرکز مشاوره اداره کل بهزیستی استان زیر پوشش مشاوره‌های ژنتیک قرار گرفته‏‏ اند.

میزان موفقیت اجرای این طرح را در 3 سال گذشته چگونه می‏‏بینید؟
تنها در این مدت بیش از هزار سقط درمانی جنین ‏‏های دچار معلولیت در استان از طریق انجام مشاوره‏‏های ژنتیکی اعمال شده و این آمارها  نشان‌دهنده موثر بودن این طرح در جلوگیری از تولد نوزادان معلول است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید