• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 4 دی 1396
کد مطلب : 2110
+
-

راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوین برای ساماندهی نیروهای مازاد شهرداری

گپ و گفت
راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوین برای ساماندهی نیروهای مازاد شهرداری

معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران عصر روز گذشته ضمن بازدید از روزنامه همشهری از تشکیل کمیته کارآفرینی و اشتغال به‌منظور راه‌اندازی کسب و کارهای نوین شهری و بررسی راهکارهای مقابله با سرریز نیروی انسانی در مجموعه مدیریت شهری خبر داد.

اینطور که ابراهیم شیخ گفت: مأموریت‌های نوینی در شهرداری تهران در قالب مدیریت یکپارچه شهری، گسترش حمل‌ونقل عمومی پاک و هوشمند، شهر هوشمند و مدیریت بحران تعریف می‌شود تا نیروهایی که تحت نیروهای مازاد تعریف می‌شوند پس از کارآفرینی و آموزش در این واحدها به‌کار گرفته شوند. وی با بیان اینکه زلزله اخیر تهران نشان داد ستاد مدیریت بحران شهر نیازمند تجهیز منابع انسانی است، افزود: «پس از بازدید از ستاد پیشگیری و مدیریت بحران، همزمان با شب یلدا، متوجه شدم که این بخش نیازمند توسعه منابع انسانی است؛ به همین منظور قرار است بسته منابع انسانی بخش مدیریت بحران تهیه شود تا پایتخت برای مواجهه با لحظه‌های بحرانی همچون زلزله آمادگی قابل‌قبولی پیدا کند.»

معاون شهردار تهران همچنین درخصوص جذب نیروی فراتر از نیاز در دوره گذشته مدیریت شهری تهران و برنامه‌هایی که برای ساماندهی این تعداد دارند، گفت: «حجم قابل‌توجهی از نیروی انسانی فراتر از نیازهای سازمان جذب شده‌اند. مطالعات ما در شهرداری منطقه‌یک نشان می‌دهد که برای انجام مأموریت‌های برنامه پنج‌ساله دوم توسعه شهر، نیازمند کمتر از 850نفر بوده‌اند اما هم‌اکنون 1300نفر نیرو دارند. یا اکنون در پست‌هایی از شهرداری 2تا 3نفر مشغول به‌کار هستند که هم هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و هم پیامدهای اجتماعی به‌دنبال دارد؛ بنابراین به‌دنبال ساماندهی نیروها هستیم که یکی از آنها به‌کارگیری افراد در پست‌های تخصصی مربوط به‌خودشان است.»

شیخ همچنین در پاسخ به اینکه آیا انتصابات مدیران از لحاظ تخصص و تحصیلات و انتصابات بانوان نسبت به دوره پیش بالاتر رفته است یا خیر هم اظهار داشت: «صلاحیت تخصصی، حرفه‌ای و پاکدستی، سرلوحه کاری در انتصابات مدیران بوده و آقای نجفی، شهردار تهران بر این منظور بسیار تأکید دارند. آمار 100انتصاب اولیه از همین منظر کاملا قابل دفاع است تا جایی که برای نخستین بار 40درصد مدیران رده عالی، متولد شهر تهران هستند. از طرف دیگر آمار 4.6درصدی مدیران دارای مدرک دکتری به بیش از 20درصد رسیده است و این یعنی تخصص‌گرایی و توجه به کیفیت افراد. به گفته معاون شهردار تهران، اگرچه نسبت به انتصاب افراد با طرز فکری و حزبی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی تاکنون نقدهایی صورت گرفته اما به جرأت می‌توان گفت که هیچ‌کس نمی‌تواند به تخصص و تحصیلات مدیرانی که به‌کار گرفته شده‌اند نقدی وارد کند و ایرادی بگیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید