• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 5 تیر 1397
کد مطلب : 21065
+
-

پلاستیک؛ قاتل پرندگان دریایی

پلاستیک؛ قاتل پرندگان دریایی

نتایج بررسی‌‌‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد پلاستیک‌‌های مصرف شده توسط انسان مهم‌ترین عامل کشته شدن پرندگان دریایی است.

به گزارش بی‌بی‌سی، یک تیم مستندساز در جریان تحقیقات خود برای ساخت فیلمی درباره تأثیر پلاستیک بر محیط‌زیست متوجه شدند که به‌خاطر این مسئله پرنده‌های دریایی در جزیره دورافتاده لرد هاوو از گرسنگی می‌میرند. معده‌های این پرندگان پر از پلاستیک بوده و هیچ جایی برای غذا وجود نداشت.
جنیفر لاورس، متخصص زیست شناسی می‌گوید: به این پرندگان هر چیزی که داده شود، می‌خورند. این چیزی است که به آنها اجازه می‌دهد که رشد کنند. او تأکید دارد: زمانی که پلاستیک در اقیانوس قرار می‌گیرد، چون آنها قادر به تشخیص پلاستیک از غیرپلاستیک نیستند هرچه که می‌بینند را می‌خورند. این مسئله باعث می‌شود که این پرنده‌ها دیگر با معده‌ای پر امکان تغذیه مناسب نداشته باشند. این محققان در تلاش برای شست‌وشوی معده این پرندگان هستند. لاورس می‌گوید: اگر مقدار پلاستیک خیلی زیاد نباشد، ما معده این پرندگان را شست‌وشو می‌دهیم؛ البته بدون اینکه به آنها آسیب برسد.
در یکی از موارد ۹۰ قطعه پلاستیک از معده یکی از جوجه‌ها بیرون کشیده شد. این تیم تحقیقاتی با استفاده از لوله‌ها، معده‌های این پرندگان را با آب دریا شست‌وشو می‌دهند و پلاستیک را بیرون می‌کشند. در جسد برخی از پرندگان ۲۰۰ تا ۲۵۰ قطعه پلاستیکی یافته شده است.

خطر سیاره پلاستیکی
اگر در دوران صفویان پلاستیک اختراع شده بود و مردم آن زمان مثل ما کیسه‌های پلاستیکی مصرف می‌کردند و آنها را در طبیعت می‌ریختند هنوز هم پس از ۴ قرن در گوشه و کنار می‌توانستید زباله‌های پلاستیکی آنها را ببینید! 
وضعیت زباله‌های پلاستیکی روی زمین بحرانی است. به همین‌خاطر امسال سازمان ملل شعار پایان آلودگی پلاستیکی را برای روز جهانی زمین پاک انتخاب کرده است تا شاید توجه مردم جهان به این ماجرا جلب شود. همین حالا حداقل ۵ تریلیون تکه پلاستیکی از بطری‌ها گرفته تا کیسه‌های پلاستیکی در اقیانوس‌های جهان شناور هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید