• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 5 تیر 1397
کد مطلب : 21056
+
-

رشد 10میلیارد دلاری بازار سهام در 10روز

ارزش بازار سهام به 517 هزار میلیارد تومان رسید بازده بورس به 20 درصد رسید

بازارسهام
رشد 10میلیارد دلاری بازار سهام در 10روز

با رشد 2.8درصدی شاخص بورس تهران در مبادلات روز دوشنبه مقدار رشد بازار سهام در 10روز گذشته از مرز 10میلیارد دلار تجاوز‌کرد.

به گزارش همشهری، به‌دنبال رشدهای افراطی در بازار‌های طلا، ارز و مسکن این‌بار نوبت به بورس رسید و شاخص‌های بورس از 10روز پیش به پرواز درآمد. روند رو به رشد بازار سهام از سه‌شنبه 22خرداد شروع شد که طی آن در روز نخست شاخص بورس 254واحد افزایش یافت، اما یک روز بعد در روز چهارشنبه شاخص بورس تهران دست‌کم 2.8درصد رشد کرد که در تاریخ بازار سرمایه بی‌سابقه بود؛ به‌طوری‌که ارزش سهام شرکت‌های بورس در همان روز 13هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
این رویه رشد در طول 10روز گذشته ادامه پیدا کرد و شاخص بورس تهران و ارزش سهام شرکت‌های بورس به طرز بی‌سابقه‌ای رشد کرده است. در مبادلات دیروز هم شاخص کل بورس تهران با 3113واحد رشد معادل 2.8درصد افزایش یافت و برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه به 115هزارو 174واحد رسید؛ شاخص فرابورس هم در مبادلات دیروز 2.3درصد افزایش یافت و به‌طور معجزه آسایی به 1317واحد رسید. با این مقدار رشد ارزش کل بازار سهام به 517هزار میلیارد تومان رسید.

10میلیارد دلار رشد
داده‌های آماری نشان می‌دهد از 10روز پیش که روند صعودی شاخص کل بورس تهران آغاز شده است 78هزارو 600میلیارد تومان معادل 10میلیارد دلار به ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس اضافه شده است.
با این مقدار رشد اکنون ارزش کل بورس تهران به 443هزارو 300میلیارد تومان و ارزش کل شرکت‌های حاضر در فرابورس به 73هزارو 800میلیارد تومان رسیده است. این اطلاعات نشان می‌دهد هم‌اکنون مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس به 20درصدرسیده است زیرا شاخص بورس که بیانگر مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس است در این مدت از 96هزار واحد به 115هزارو 174واحد رسیده است. در این مدت همچنین شاخص فرابورس هم 18.6درصد رشد کرده است.
براساس آمار‌های موجود در این مدت شرکت‌هایی که محصولاتشان را صادر می‌کنند بیشترین نقش را در رشد ارزش بازار و صعود شاخص داشته‌اند زیرا درآمد این شرکت‌ها تحت‌تأثیر افزایش قیمت دلار با رشد مواجه می‌شود؛ به‌طور مثال در 10روز گذشته شرکت‌های حاضر در گروه معادن و فلزات، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها که بخش زیادی از محصولاتشان صادر می‌شود هزاران واحد شاخص بورس را بالا کشیده‌اند.

تأثیر رشد دلار
با وجود رشد 10روز گذشته بازار سهام آمارها نشان می‌دهد ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بازار سهام در 3سال گذشته با محاسبه نرخ برابری ریال در برابر دلار ده‌ها میلیارد دلار کاهش یافته و فقط از ابتدای سال قبل تا 10روز پیش این مقدار با 35میلیارد دلار کاهش روبه‌رو شده بود زیرا ارزش کل بورس تهران در فروردین پارسال 102میلیارد و 600میلیون دلار محاسبه می‌شد که این مقدار تا 22خرداد امسال با احتساب هر دلار 6300تومان به 68میلیارد دلار رسیده بود. به این ترتیب با توجه به رشد قیمت هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی به 8هزار تومان اکنون ارزش کل بازار سهام 64میلیارد دلار محاسبه می‌شود؛ یعنی با درنظر گرفتن ارزش جایگزینی شرکت‌ها چنانچه قرار باشد بازار سهام به جایگاه قبلی‌اش در یک سال گذشته بازگردد باید دست‌کم 40میلیارد دلار معادل 320هزار میلیارد تومان دیگر به ارزش سهام شرکت‌های بورس اضافه شود.
محاسبه ارزش کل بازار سهام با احتساب نرخ برابری ریال در برابر دلار نشان می‌دهد ارزش کل سهام شرکت‌ها تا چه میزان نسبت به نرخ‌های پایه در یک دوره زمانی تغییر کرده است، یعنی اینکه با رشد قیمت دلار، ارزش کل دارایی‌های موجود در بازار سهام تا چه میزان با افت مواجه می‌شود و برای جبران این عقب‌افتادگی یک نوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بازار سهام اتفاق می‌افتد و بار دیگر قیمت‌ها خود را با قیمت جدید دلار تطبیق می‌دهند.
 این رویه در 3دهه گذشته مدام در بازار سهام تکرار شده و در نزدیک‌ترین رویداد در سال1391 وقتی قیمت دلار افزایش یافت بازار سهام با یک وقفه زمانی کمتر از یک سال در سال1392 به این رویداد واکنش نشان داد و با صعود‌های انفجاری مواجه شد.
این ارقام به‌معنای این است که چنانچه سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های حاضر در بورس تهران و فرابورس به میزان 30درصد رشد کند، قیمت‌ها با احتساب قیمت دلار به همان سطوحی خواهد رسید که در فروردین96 قرار داشت. به بیان بهتر با فرض ثابت بودن قیمت هر دلار آمریکا چنانچه ارزش کل بازار سهام به 800هزار میلیارد تومان برسد بازار سهام نه فقط به لحاظ واقعی با رشد مواجه نشده است بلکه فقط به همان سطوح قبلی با نرخ پایه فروردین96 بازگشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید