• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 4 دی 1396
کد مطلب : 2100
+
-

تعیین تکلیف 26 هزارممنوع‌المعامله

اژه‌ای در پاسخ به همشهری: دادگاهی نشدن احمدی‌نژاد حکمت دارد

قضایی
تعیین تکلیف 26 هزارممنوع‌المعامله

ابراهیم جلالیان| سخنگوی قوه قضاییه  از تعیین تکلیف‌ممنوع‌المعامله‌های کشور خبر داد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای که در نشست خبری خود با رسانه‌ها سخن می‌گفت، تأکید کرد: در دهه اول و دوم انقلاب تعدادی ممنوع‌الخروج و ممنوع‌المعامله شده بودند و مشخصات‌شان به‌دلیل تشابه اسمی مشکلاتی را ایجاد کرده بود که با همکاری سازمان ثبت اسناد از حدود 27هزار نفر، 26هزار و 359نفر تعیین تکلیف شدند. وی افزود: از این تعداد نزدیک به 500نفر باقی مانده‌اند که آنها هم باید تعیین تکلیف شوند. اژه‌ای آمارهای دیگری هم ازاقدامات قوه قضاییه داشت. او گفت: در آذر‌ماه 63نفر در زمینه تخلفاتی مربوط به جعل، کارچاق کنی و یا کارمند، وکیل و قاضی متخلف دستگیر شدند که از این تعداد 37نفر کارچاق کن، 8نفر وکیل، 3نفر قاضی و تعدادی کارمند و کارشناس هستند.

 

راه محاکمه احمدی‌نژاد باز است غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری دیروز خود همچنین گفت: اگر چه برخی مدعی‌اند که محمود احمدی‌نژاد از برخی روش‌ها برای دورزدن قانون استفاده می‌کند تا متهم نشود اما راه برای محاکمه احمدی‌نژاد توسط قوانین دیگر باز است. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ این سؤال همشهری مبنی بر اینکه برخی کارشناسان قضایی و برخی قضات بر این باورند که آقای احمدی‌نژاد برای اینکه مرتکب جرم نشر اکاذیب نشود اقدام به ضبط ویدئو می‌کند و برخی اتهامات را به‌صورت کنایی مطرح می‌کند و آن را مکتوب نمی‌کند، آیا با این تفسیر موافقید یا خیر؟ گفت: درست است که براساس موادی از قانون مجازات یکی از راه‌های ارتکاب جرم نشر اکاذیب، مکتوبات است اما براساس ماده697 قانون تعزیرات می‌توان احمدی‌نژاد را محاکمه کرد.

ماده697 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی در این زمینه می‌گوید: «هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آنها را منتشر کند که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت کند، جز در مواردی که موجب حد است، به یک‌ماه تا یک سال حبس و تا 74ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد.» احمدی‌نژاد در 2‌ماه اخیر در چندین فایل تصویری ادعاهایی را درخصوص ریاست دستگاه قضا مطرح کرده است.وی هفته گذشته هم به آیت‌الله آملی لاریجانی گفته بود پیشنهاد می‌کنم استعفا دهید.

محسنی اژه‌ای روز گذشته گفت: برخی بر این باورند که با جنجال می‌توانند جلوی رسیدگی‌های قضایی قوه قضاییه را  بگیرند اما مطمئن باشند که این سروصدا‌ها نمی‌تواند مانع کار ما شود. وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگر همشهری مبنی بر اینکه چرا پس احمدی‌نژاد محاکمه نمی‌شود هم گفت: در این خصوص حکمتی مدنظر است که روشن‌شدن آن زمان زیادی نمی‌برد. او با رد ادعای برخی مبنی بر ضرورت بردن چنین افرادی به پزشکی قانونی قبل از محاکمه هم گفت: البته شاید روزی نیاز باشد به پزشکی قانونی هم ارجاع داده شوند. او در واکنش به حکمیت بین‌احمدی‌نژاد و سران قوه‌قضاییه گفته است: اینجا حکمیت معنایی ندارد، آنها دروغ‌پراکنی کردند و تهمت زدند. وی در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سؤال دیگر همشهری مبنی بر اینکه گفته می‌شود نازنین زاغری یک پرونده دیگر هم در قوه قضاییه دارد گفت: «بله وی در یکی از پرونده‌هایش به 5 سال حبس محکوم شده است و یک پرونده دیگر هم دارد که هنوز به مرحله صدور حکم نرسیده است.»

اژه‌ای همچنین با اشاره به ادعاهای انگلیسی‌ها مبنی بر آزادی زودهنگام نازنین زاغری مجرم امنیتی از زندان‌های ایران هم گفت: در مورد زاغری و کمال فروغی ما تصمیمی نگرفته‌ایم. اوگفت:‌هیأت انگلیسی که اخیرا به تهران آمده بود هیچ صحبتی با قوه قضاییه نداشته است. وی در ادامه اما گفت: براساس قانون افرادی که مجازات‌شان کمتر از 10سال است پس از گذراندن یک‌سوم از مجازات خود طبق قانون و شرایط می‌توانند از آزادی مشروط استفاده کنند. درخصوص این دو زندانی گفتنی است که آنها مانند سایر زندانی‌ها هستند و اگر روزی مستحق تخفیف مجازات باشند این امر صورت می‌گیرد.معاون اول قوه قضاییه درباره انتقاد رئیس‌جمهور از شنود و استراق سمع شهروندان در همایش حقوق شهروندی و اینکه آیا دستگاه قضایی از شنودهای غیرمجاز اطلاع دارد یا خیر؟ هم گفت: بیشتر شنودها به درخواست دولت صورت می‌گیرد. وی افزود: من هیچ موردی را سراغ ندارم که به‌صورت غیرمجاز باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :