• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 5 تیر 1397
کد مطلب : 20966
+
-

سند این کتابخانه‌ به نام همسایه‌هاست

یک اتفاق خوب و فرهنگی در محله آشتیانی

سند این کتابخانه‌ به نام همسایه‌هاست

حسن حسن‌زاده| خبرنگار:

منطقه 13


کتابخانه «باباطاهر» در شرقی‌ترین محله منطقه 13، سال‌ها به‌عنوان پاتوق اصلی کتابخوان‌ها و پشت کنکوری‌های این منطقه و حتی محله‌های اطراف آن مطرح بود. اکنون 5 سالی از شروع عملیات نوسازی این کتابخانه گذشته، اما هنوز خبری از پایان کار و بازگشایی دوباره این کتابخانه نیست. با این وجود کتابخوان‌های محله آشتیانی، دست روی دست نگذاشتند و با مشارکت یکدیگر، کتابخانه دیگری در همان حوالی راه‌اندازی کردند. کتابخانه‌ای که با اهدای کتاب توسط اهالی محله پا گرفته، اکنون به‌عنوان پاتوق تازه علاقه‌مندان به کتاب در محله‌های شرقی این منطقه مطرح شده و بازار بده و بستان کتاب در آن داغ است.  


 4 هزار جلد کتاب اهدایی اهالی محله

نشانی کتابخانه آشتیانی چندان از کتابخانه باباطاهر دور نیست. طبقه آخر ساختمان سرای محله آشتیانی، به دور از هیاهو و جنب‌وجوش دیگر طبقات آن، تبدیل به پاتوق کتابخوان‌ها شده است. 

بیش از 4 هزار جلد کتاب با موضوع‌های مختلف که همگی توسط اهالی محله اهدا شده تا در روزهای تعطیلی کتابخانه باباطاهر، علاقه‌مندان به کتاب، مکانی برای دورهمی داشته باشند. 
«لیلا خطیبی فرد» مدیر کتابخانه آشتیانی می‌گوید: ««سال1393 پس از تخریب و آغاز بازسازی تنها کتابخانه باباطاهر، تصمیم به راه‌اندازی این کتابخانه در ساختمان سرای محله گرفته شد. نخست اطلاعیه‌هایی در محله توزیع کردیم تا اهالی ما را در تأمین کتاب‌ها یاری کنند. نتیجه اما فراتر از حد انتظار ما بود. آنقدر که تا امروز نزدیک به 4 هزار جلد کتاب اهدایی داریم و هنوز این روند ادامه دارد.»

«فائزه صدری» یکی از اهالی محله آشتیانی و از اهدا‌کنندگان کتاب به این کتابخانه است. او از انگیزه‌هایش برای اهدای کتاب و تشویق همسایه‌ها به کتابخوانی می‌گوید: «وقتی کتابخانه باباطاهر برای بازسازی تعطیل و قرار شد کتابخانه سرای محله تأسیس شود، تصمیم گرفتم برای تکمیل کتابخانه محله تعدادی از کتاب‌هایم را اهدا کنم. در خانه نیز کتابخانه کوچکی دارم و بیشتر کتاب‌های روان‌شناسی، رمان و کتاب‌های کودک را مطالعه می‌کنم و به دوستان و همسایه‌ها هم کتاب قرض می‌دهم. اکنون هر وقت یا درباره کتاب و مطالعه گفت‌وگو می‌کنیم از اهمیت اهدای کتاب می‌گویم تا آنها هم کتاب‌هایی را که مطالعه کرده‌اند برای استفاده هم‌محله‌ای‌ها به کتابخانه اهدا کنند.»


احساس رضایت با موفقیت هر دانش‌آموز 

در میان کتاب‌های اهدایی اهالی به کتابخانه آشتیانی، کتاب‌های کمک آموزشی و به‌ویژه سی‌دی‌ها و نرم‌افزارهای کمک آموزشی تحصیلی هم دیده می‌شود که زمینه راه‌اندازی بخش دیگری را در این کتابخانه محلی فراهم کرده است. اکنون علاوه بر محیط آرام کتابخانه و وجود منبع مناسب کتاب‌های کمک آموزشی و درسی، حضور جالب توجه دانش‌آموزان و دانشجویان در کتابخانه دلیل دیگری نیز دارد. 

«خطیبی فرد» می‌گوید: «در آغاز راه‌اندازی کتابخانه، بخشی با عنوان سی‌دی‌های کمک آموزشی و درسی وجود نداشت. به تدریج که دانش‌آموزان و کنکوری‌ها برای مطالعه به کتابخانه می‌آمدند، با اهدای سی‌دی‌های آموزشی به کتابخانه سبب راه‌اندازی این بخش شدند. هنوز هم دانش‌آموزانی که به مقاطع تحصیلی بالاتر رفته یا وارد دانشگاه می‌شوند سی‌دی‌های کمک آموزشی خود را به کتابخانه اهدا می‌کنند و موجب غنی‌تر شدن این بخش می‌شوند.»

بر اساس آمار کتابخانه، بیش از 200 سی‌دی و 600 کتاب کمک آموزشی تحصیلی شامل دروس فیزیک، ریاضی، عربی و... در مقاطع مختلف تحصیلی توسط دانش‌آموزان و دانشجویان محله اهدا شده و اعضای دانش‌آموز و دانشجوی کتابخانه می‌توانند سی‌دی‌های مورد نظر خود را، به مدت 2 هفته، به امانت بگیرند. «شادی شاه وردی» یکی از همان دانشجویانی است که بیش از 100 جلد کتاب و 100 حلقه سی‌دی کمک آموزشی به کتابخانه محله اهدا کرده است.

او می‌گوید: «سال 1393 که این کتابخانه راه‌اندازی شد، تازه کنکور داده بودم. فراخوان کتابخانه برای اهدای کتاب موجب شد، همه کتاب‌ها و سی‌دی‌های کمک آموزشی‌ام را به کتابخانه اهدا کنم. وقتی برای کنکور آماده می‌شدم تک تک آن کتاب‌ها را با مشقت زیاد از کتاب‌فروشی‌های مختلف تهیه کرده و وقت زیادی برای پیدا کردن آنها گذاشته بودم. وقتی می‌بینم دانش‌آموزان و به‌ویژه کنکوری‌ها از کتاب‌های اهدایی من استفاده می‌کنند احساس رضایت می‌کنم. آنقدر که با موفقیت هر دانش‌آموز کنکوری که از این کتاب‌ها استفاده می‌کند، من نیز احساس بهتری پیدا می‌کنم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید