• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20895
+
-

جای خالی هنرستان موسیقی در یزد

در حال حاضر تنها موقعیت علاقه‌مندان به موسیقی در استان دانشگاه موسیقی شهرستان انار در استان کرمان است

گپ هنری
جای خالی هنرستان موسیقی در یزد




هیفاء پردل| خبرنگار -یزد :

یزد در سال‌های اخیر در حوزه هنر موسیقی گام‌های موثری برداشته و این در حالی است که یزدی‌ها از مخاطبان خوب هنر موسیقی هستند به‌طوری که به همان اندازه که یزد دارای تاریخ و تمدن کهنی است، هنر موسیقی نیز در آن دارای پیشینه تاریخی درخور توجهی است.
البته در این سال‏‏ها موسیقی یزد به سمت آموزش‌های آکادمیک رفته و در کل استان 25 آموزشگاه موسیقی در این حوزه فعالیت دارند که 19 آموزشگاه آن در شهر یزد فعالند.
این در حالی است که استقبال نسل جدید از آموزش‌های هنر موسیقی نیز روندی رو به رشد یافته است به‌طوری که اکنون خانواده‌های یزدی بیشتر کودکان خود را به سوی آموزش هنرهای موسیقی سوق می‏‏دهند و توجه جدی‎‎تری به این امر دارند.

یزد خوشبختانه دارای چند استودیوی حرفه‌ای و مجهز ‌‌در این حوزه است که از رو به رشد بودن زیرساخت‌های لازم در رابطه با هنر موسیقی در این شهر تاریخی نشان دارد.
‌در حوزه آموزش موسیقی فعالیت خوبی در استان جریان دارد ولی در صورت نبود نظارت مسئولان ممکن است این امر تاثیرات سوئی در این هنر ‌‌بگذارد.

همشهری در این باره با «علیرضا سهیلی» رئیس انجمن موسیقی استان که خود از آهنگسازان سرشناس یزدی و نوازندگان ساز نی است، گفت‏‏وگویی انجام داده است که در ادامه مشروح آن را می‏‏خوانید.

چگونه به این عرصه وارد شدید؟

من از سال 63 فعالیت هنری خود را با نقاشی در کلاس‌های آموزشی مرحوم «حسین لاری پور» و «حبیب‌الله آیت اللهی» آغاز کردم ولی در ادامه به سمت موسیقی تغییر گرایش دا‌دم و به ساز نی علاقه بسیاری پیدا کردم و بعدها نیز ‌آواز را از استاد «محمد موسوی» یاد گرفتم؛ سپس در اصفهان در محضر استاد «حسن کسایی» استاد نی کشور آموزش دیدم.

به عنوان مسئول انجمن موسیقی استان‌ در مورد فعالیت‎های این انجمن بگویید.

انجمن موسیقی یزد در سال 95 با حضور هنرمندان موسیقی استان شکل گرفت‌ و در همین مدت کوتاه فعالیت خود توانست‌ با برگزاری جلسات و نشست‌های ماهانه با اهالی موسیقی، این هنر را تا حد‌ی ساماندهی کند.
سیاست انجمن دوری از موازی‏کاری با موسسات برگزار‌کننده کنسرت‏‏های موسیقی و همچنین ارتقای حرکت‌های زیربنایی برای موسیقی استان است و در همین زمینه ‌‌با تاسیس شورای تخصصی موسیقی متشکل از تعدادی از فعالان و پیشکسوتان موسیقی استان و تعامل با معاونت هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌استان بر ‌آموزش در آموزشگاه‌ها و برگزاری کنسرت‌ها نظارت دارد.

به آموزشگاه‌های هنر موسیقی در استان اشاره کردید. در حال حاضر چند آموزشگاه در استان فعالیت دارند؟

‌‏‏اکنون در استان 25 آموزشگاه موسیقی فعالیت دارند که 19 آموزشگاه فقط در شهر یزد مشغول آموزش دادن به هنرمندان و جوانان علاقه‏‏مند به هنر موسیقی هستند و خوشبختانه ‌ استقبال از این هنر در استان رشد چشمگیری داشته است.

چقدر بر فعالیت ‌ آموزشگاه‏های موسیقی نظارت دارید؟

با توجه به گستردگی فعالیت‏‏های آموزشگاه‎‎های موسیقی در مورد آنها با حساسیت نظارت می‌کنیم تا علاوه بر بهبود کیفیت آموزش‏‏های ارائه شده، از تخریب فضای موسیقی استان جلوگیری شود.

البته در حوزه آموزش‎‎‌ موسیقی در استان نبود هنرستان موسیقی به‌شدت محسوس است که به نگاه جدی مسئولان استان به این حوزه نیاز‌ داریم.
در حال حاضر تنها موقعیت علاقه‌مندان به موسیقی در استان برای کسب آموزش‎‎های آکادمیک دانشگاه موسیقی شهرستان انار در استان کرمان است که علاوه بر مسافت نسبتاً اندک آن از یزد، از اساتید با سطح علمی ‌بالایی که اغلب از اساتید مطرح پایتخت هستند، بهره می‏‏گیرد.

استقبال جامعه یزدی را از هنر موسیقی چگونه می‌بینید؟

طبق تحقیقاتی که در یزد شده، هنر موسیقی در این شهر دارای سابقه 150 ساله است که از علاقه وافر مردم این استان به هنر و موسیقی از گذشته تاکنون نشان دارد.
همچنین استقبال خوب یزدی‌ها از کنسرت‌های موسیقی بر این واقعیت دلالت دارد که یزدی‌ها مخاطبان خوبی برای موسیقی کشورمان هستند.

ارزیابی شما از زیرساخت‌های موسیقی در استان چگونه است؟

با توجه به وجود چند استودیوی کاملاً حرفه‌ای و مجهز در یزد می‌توان گفت که امکانات و زیرساخت‌های بسیار خوبی در حوزه موسیقی استان وجود دارد.

مهم‌ترین آسیب‎‎های فضای موسیقی استان چیست؟

البته علاوه بر ظرفیت‌هایی که هنر موسیقی یزد دارد، آسیب‌هایی هم به این هنر وارد شده است که باید موشکافانه به آنها توجه کرد.
مهم‌ترین این آسیب‌ها که به بدنه هنر موسیقی صدمه زده‌‌، نگاه صرفاً تجاری به این هنر است که متاسفانه در استان روندی روبه‌رو رشد داشته ‌ و امروز بسیاری از هنرمندان جوان را تنها با این تفکر به سمت هنر موسیقی سوق می‎‎دهد.بعضی بزرگنمایی‌های کاذب در تبلیغات و اطلاع‏‏رسانی برای جذب مخاطبان به سوی خود و فعالیت مخرب افرادی که ارتباطی با این هنر ندارند، موسیقی فاخر استان را دچار تزلزل کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید