• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20817
+
-

برنامه‌ریزی مدیریت شهرداری منطقه 16 برای عبور از بحران کم‌آبی

چمنکاری تا اطلاع ثانوی ممنوع !

چمنکاری تا اطلاع ثانوی ممنوع !

رضا  نیک نام| خبرنگار:

منطقه 16


بحران کم‌آبی و چگونگی گذر از آن مقوله‌ای است که به نوعی ذهن آحاد جامعه را به خود مشغول کرده است و مردم و مسئولان تلاش می‌کنند ضمن صرفه‌جویی در مصرف این نعمت الهی و جلوگیری از هدر رفت آب، از روش‌ها و طرح‌های تازه دراصلاح الگوی مصرف و نگهداشت آب بهره‌برداری کنند. در شرایط کم‌آبی و خشکسالی یکی از موضوع‌های قابل بحث در مناطق مختلف شهر تهران، چگونگی آبیاری و نگهداشت فضای سبز و پوشش گیاهی است. مدیران مربوطه از یک‌سو باید فضای سبز محله‌ها را حفظ کنند و از سوی دیگر باید مراقب ذخایر زیرزمینی باشند و از مصرف بیهوده و غیر‌ضروری آن پرهیز کنند. «حمیدحسن‌نژاد» رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه16دراین باره تأکید می‌کند که از ماه‌ها قبل برای عبور از بحران کم‌آبی و خشکسالی و در کنار آن حفظ پوشش گیاهی شهر برنامه‌ریزی کرده‌ایم. نمونه آن ممنوعیت چمنکاری درگوشه و کنار محله‌هاست. همان‌طور که می‌دانید بیشترین میزان مصرف آب در حوزه فضای سبز تهران، مربوط به آبیاری چمنکاری‌ها می‌شود، بنابراین با حذف این‌گونه محوطه‌های سبز غیر‌ضروری می‌توان کمک زیادی به نگهداشت ذخایر زیرزمینی و منابع آبی کرد. 

«حمید حسن‌نژاد» رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه 16 درباره تفاوت شیوه مدرن و سنتی آبیاری توضیح می‌دهد: «با توجه به اهمیت مسئله خشکسالی و بحران کم‌آبی باید شیوه‌های مدرن را جایگزین روش‌های سنتی کنیم. مثلاً استفاده از‌گونه‌های گیاهی مقاوم در برابر خشکسالی و گیاهانی که آب کمتری برای حیات نیاز دارند، به جای‌گونه‌های گیاهی پرمصرف مثل چمن. از سوی دیگر باید آبیاری سنتی برچیده و آبیاری مدرن جایگزین فعالیت فضای سبز شود. البته آبیاری مدرن چند سالی است که در محله‌ها رواج پیدا کرده و درختان بیشتر خیابان‌ها و بوستان‌ها به این روش آبیاری می‌شود. روش مدرن، آبیاری تحت فشار است و به شیوه بارانی یا قطره‌ای انجام می‌شود. درحالی که در روش سنتی، آب فراوانی هدر می‌رود و از سوی دیگر فضای سبز به خوبی آبیاری نمی‌شود. البته در آبیاری مدرن مخزن‌هایی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی هم ساخته شده تا آب‌های جمع‌آوری شده را از طریق لوله و به‌صورت پرفشار برای آبیاری فضای سبز هدایت ‌کند.» 


درختان جایگزین چمن می شوند

به گفته رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه 16 انواع درختچه‌های مقاوم عبارتند از بربریس، شیرخشت، پیراکانتا و پامپاس‌گراس. این درختان 2 روز در میان نیاز به آبیاری دارند، اما پوشش‌های گیاهی مانند چمن و درختانی مانند چنار، تبریزی و صنوبر نیاز بیشتری به آبیاری دارند. در نتیجه پوشش گیاهی پرمصرف که نیاز به آب فراوان دارد باید جای خود را به کم‌مصرف‌ها بدهند. اکنون در زمان کاشت نهال تازه در منطقه به این نکته توجه داریم که‌گونه‌های مقاوم کاشته ‌شوند. حسن‌نژاد در ادامه توضیح می‌دهد: «گونه‌هایی مثل سنجد، توت، اقاقیا، لیلکی، داغداغان، زرشک و زیتون سبز از‌گونه‌های کم‌مصرف آب هستند. البته درخت داغداغان به دلیل پوشش تیغ‌دار سطح آن، بیشتر برای جنگلکاری‌های خارج از شهر استفاده می‌شود. نکته قابل توجه این است که درختان مقاوم هم از نظر پاکسازی هوا و ارزشمندی سطح سبز تفاوتی با بقیه‌گونه‌ها ندارند.»


اجرای فضای سبز عمودی در اداره‌ها

رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه16 درباره ایجاد فضاهای سبز عمودی توضیح می‌دهد: «در دیواره یک ساختمان می‌توان باکس‌هایی را برای کاشت نهال و نگهداری گیاه در نظر گرفت. قصد داریم این کار را برای ساختمان‌های اداری منطقه 16 انجام دهیم تا مردم با دیدن آن به انجام این کار تشویق شوند. اما نکته این است که شهر تهران آفتاب شدید و گل و گیاه به نگهداری دائمی نیاز دارد. از طرف دیگر باکس گیاهان نیز علاوه بر لوله‌کشی برای آبیاری باید در کنار دیوارهایی نصب شوند که مستحکم باشند. با این وجود ایجاد فضای سبز عمودی در محله و شهر مفید است و بام سبز هم می‌تواند جزو این‌گونه فضای سبز باشد. در بام سبز می‌توان فضای پشت‌بام را به یک پارک کوچک تبدیل کرد. این کار به شادابی خانه و پاکیزگی هوا کمک می‌کند. فراموش نکنیم که هر سطح سبزی به پاکسازی و تلطیف هوا کمک می‌کند.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید