• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 3 دی 1396
کد مطلب : 2077
+
-

تغییررویکردها اجتناب‌ناپذیراست

شهرنامه
تغییررویکردها اجتناب‌ناپذیراست

دکتر پیروز حناچی، معاون فنی و عمرانی شهرداری| بررسی کارنامه مدیریت شهری در دوره جدید، بیانگر نکات امیدوارکننده‌ای است که نشأت گرفته از نوع نگاه متفاوت به مقوله‌های اجتماعی است. در رویکرد کنونی، مسائل شهر با دید مبتنی بر هویت فرهنگی و ارزش‌های انسانی مورد بررسی قرارگرفته و چاره‌جویی برای بهبود سطح زندگی شهروندان، با تکیه برتجربه‌های موفق محققان علوم اجتماعی و متخصصان امور شهری صورت می‌پذیرد؛ ضمن اینکه سعی می‌شود در فرایند رفع دغدغه‌های پایتخت نشینان، نقطه‌نظرات آنان بیش از پیش مدنظر قرار گرفته و در تصمیم‌گیری‌ها نقش اساسی را ایفا کند.

از سوی دیگر به‌دنبال شفاف‌سازی‌های صورت گرفته و پرهیز از روش‌های غیراصولی، به‌نظر می‌رسد بستر حرکت به سوی اداره منطقی کلانشهر تهران با مسائل و مشکلات عدیده‌اش فراهم شده و درصورت تداوم این رویه، می‌توان امیدواربود شاخص‌های کیفی زندگی استاندارد در پایتخت ارتقا یابد. در حوزه فعالیت‌های عمرانی نیز انتظار عمومی، بروز و ظهور جلوه‌های دیگری از مقوله آبادانی و ساخت‌وسازهای شهری است. البته پروژه‌های اولویت‌داری که از قبل آغاز شده و پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌اند، قطعا باید هرچه سریع‌تر تکمیل و در اختیار شهروندان قرارگیرند تا ضمن رفع گره‌های ترافیکی موجود و تسهیل آمد و شد در شهر، کارگاه‌های عمرانی نیز سر و سامان بگیرند و زندگی روزمره مردم از معضل زمان‌بر شدن این قبیل طرح‌ها مصون بماند.

اما باید پذیرفت که عمران و آبادانی شهرها فقط در ساخت معابر سواره‌رو خلاصه نمی‌شود و از توانمندی‌های انکار‌ناپذیر معماران و مهندسان ایرانی می‌توان در زمینه‌های دیگری نیز استفاده کرد. امروزه در شهرهای موفق و مطرح دنیا به لحاظ اداره امور شهری، حیات معنادار و هدفمند شهروندان در سایه تأمین و تحقق ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی تبلور می‌یابد. این ارزش‌ها ریشه در هویت‌های تاریخی دارد و بازیابی آنها نتیجه‌ای جز بازگشت آرامش به زندگی مدرن شهری در بر نخواهد داشت.

 

در این راستا تهران امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند استفاده از عناصر خلاقیت و جذابیت در تبدیل فضاهای مرده و یا بکر شهری به فضاهای سرزنده اجتماعی است و برای نیل به این هدف مهم، افزایش تعاملات با مراکز علمی و پژوهشی الزامی به‌نظر می‌رسد؛ به‌طور مثال فضاهای تفرجگاهی اگر درست طراحی و اجرا شوند، به ثروتی بزرگ برای شهر تبدیل می‌شوند و شرایط زیست‌پذیری آن را بهبود می‌بخشند. در فرایند مطالعه و طراحی ساخت وسازهای شهری، توجه به اثربخشی پروژه‌ها و رضایتمندی ذی‌نفعان بسیار مهم و تعیین‌کننده بوده و به همین‌خاطر است که در گام نخست تعریف فعالیت‌های عمرانی، چرایی و ضرورت اجرای طرح‌های شهری اهمیت پیدا می‌کند.

از تمام آنچه عنوان شد می‌توان به این نتیجه رسید که تغییر رویکردها در اداره کلانشهرها، الزامی و به تعبیری اجتناب‌ناپذیراست. ساخت و سازهای شهری نیز از این قاعده مستثنی نیست و در کنار طرح‌های خوب به ثمر نشسته، باید سمت‌وسویی متفاوت به مقوله عمران شهری بخشید. به این ترتیب زندگی در شهر پرجمعیت و شلوغ تهران همانند آنچه در دیگر شهرهای مشابه جهان تجربه شد، دلپذیرتر خواهد شد و تغییر کاربری برخی اماکن و ایجاد مبلمان جدید در پایتخت، به جذابیت‌های سکونت در آن می‌افزاید

این خبر را به اشتراک بگذارید