• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20688
+
-

بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام تهران در هرفصل

شهردار تهران: انسان‌ها بر شهر حق دارند و نباید این حق از آنان گرفته شود

شهردار
بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام تهران در هرفصل

حامد فوقانی | خبر‌نگار:

روز گذشته 5پروژه عمرانی نیمه‌‌تمام تهران، با حضور شهردار و رئیس و اعضای شورای شهر تهران به بهره‌برداری رسید. پروژه‌های تقاطع غیرهمسطح بزرگراه‌های امام علی(ع)، شهید صیاد شیرازی و ارتش، فاز نخست تونل ارتباطی خیابان آرش به بلوار اسفندیار و بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مقاوم‌سازی‌ و تغییر وضعیت پل کریمخان، کانال کمکی سرخه‌حصار (حدفاصل میدان بسیج تا پل دولت‌آباد) و بهسازی جاده دسترسی به مجتمع پسماند گود آبعلی، عناوین طرح‌هایی است که دیروز در اختیار شهروندان قرار گرفت.

شهردار تهران در آیین بهره‌برداری این پروژه از تمام کارگران، ناظران، مهندسان و همه افرادی که تلاش کردند تا این پروژه در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد، تشکر کرد و گفت: «یکی از مشکلات کل کشور و شهرداری‌ها، شروع پروژه‌های متعدد بدون توجه به منابع مالی است؛ پروژه‌هایی که باید در یک‌دوره زمانی یک یا دوساله تمام شوند اما به‌دلیل تعدد پروژه‌ها و توزیع محدود منابع بین آنها، امکان بهره‌برداری بموقع از آنها وجود ندارد. بنابراین یکی از اولویت‌ها این است که متناسب با منابع در اختیار، پروژه‌ها را شروع کنیم.» سیدمحمدعلی افشانی همچنین اعلام کرد: «تلاش می‌کنیم که در هر فصل و هر 3ماه یک‌بار برنامه‌های متعدد بهره‌برداری در شهرداری داشته باشیم و این آغازی است که در آینده بهتر از آن را شاهد خواهیم بود.»

 افشانی درباره پروژه‌های موجود هم گفت: «نخستین مورد این است که موارد با پیشرفت بالا در اولویت قرار دارند. دومین نیاز این است که همه پروژه‌ها باید یک پیوست مطالعات زیست‌محیطی داشته باشند و تمام نیازهای توسعه پایدار در شهر مورد مطالعه قرار بگیرند.» به گفته او انسان‌ها بر شهر حق دارند، حق دارند از نور و آفتاب استفاده کنند، حق دارند دید و منظر داشته باشند، حق دارند هوای سالم داشته باشند اما وقتی ساختمان‌هایی مثل دودکش یک مرتبه سربرمی‌آورند این حقوق از شهروندان گرفته می‌شود. او افزود: «به این نکته هم باید توجه شود که معنای توسعه پایدار، حذف همه پروژه‌های عمرانی نیست. بعضی چنین اعتقادی دارند؛ درحالی‌که در توسعه پایدار، باید پاسخگوی نیازهای امروز بدون فداکردن حقوق آیند‌گان باشیم و این تعریف توسعه پایدار است.»



کیفیت، رکن اصلی پروژه‌هاست

شهردار پایتخت در ادامه صحبت‌هایش بر ضرورت توجه به کیفیت پروژه‌ها هم تأکید کرد؛ «مسئله بعد، کیفیت اجرای پروژه‌هاست. به کرات دیده‌ایم که پروژه‌ای ساخته می‌شود و در کوتاه‌مدت بحث مرمت و بازسازی مطرح می‌شود که این موضوع به‌دلیل کیفیت پایین کار است. اگر کیفیت اجرا درست باشد، صرفه‌جویی فراوانی در منابع خواهیم داشت. بنابراین باید بالاترین توجه را به کیفیت داشته باشیم. صحت و سرعت باید در کنار هم باشند و به‌خصوص وقتی پای منافع مردم در  میان باشد، صحت پروژه‌ها مهم‌تر است.» به اعتقاد افشانی باید سیستم پایش و ارزیابی پروژه‌ها به‌صورت هوشمند انجام شود که درصد پیشرفت فیزیکی با هزینه‌کرد، مقایسه شود. او گفت: «سیستم هوشمند که حداقل ۱۶سال پیش در سازمانی که من مسئول آن بودم نصب شد، باید برای تک‌تک پروژه‌ها اجرا شود.» او در ادامه درباره ضرورت توجه به عابرین پیاده هم گفت: «بحث پیاده و استفاده از مسیر دوچرخه برای شهروندان یک ضرورت است و نباید از این مسئله مهم غافل شویم. من از تمام کسانی که در این کشور یک قدم برای توسعه برداشتند، به نوبه‌خود سپاسگزارم و منافع مردم را بر منافع خود ترجیح می‌دهم.»   

شروع پروژه‌های جدید برای رفع نیازها با مشارکت مردم

شهردار تهران در حاشیه افتتاح 5پروژه عمرانی در جمع خبرنگاران حاضر شد و ابتدا درباره این پروژه‌ها توضیحاتی ارائه کرد و سپس به چندین سؤال پاسخ داد. اینطور که سیدمحمدعلی افشانی گفته است پروژه‌هایی که به بهره‌برداری رسیدند در حوزه حمل‌ونقل هستند و همچنین دفع آب‌های سطحی و دسترسی به محل دفع پسماندهای شهری. او یکی از پروژه‌های دیگری را که افتتاح شد تونل آرش- اسفندیار اعلام کرد و افزود: «تونل آرش- اسفندیار حدود 640متر طول دارد و 8میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.» او درباره پروژه دفع آب‌های سطحی در منطقه سرخه‌حصار هم عنوان کرد: دلیل اجرای آن به نگرانی درباره شرایط حساس کانال‌های موجود باز‌می‌گشت که شاید نتوانند انتقال آب را انجام دهند. افشانی اضافه کرد: «غیر از اینها بهسازی پل کریمخان نیز به پایان رسید. با بهسازی این پل که یکی از پل‌های مهم چند ده‌ساله گذشته این شهر است، امروز این پل هم استحکام لازم را دارد.» او درباره اولویت‌های تیم مدیریت شهری نسبت به پروژه‌های نیمه‌تمام هم توضیح داد: «پروژه‌‌ها با توجه به درصد پیشرفت فیزیکی و همینطور با توجه به اهمیتی که در حل مشکلات مردم و در رفع نیازمندی‌های شهر دارند، اولویت‌بندی می‌شوند تا مشکلات مردم کاهش پیدا کند. هنر مدیریت این است که حتی در مواقعی که منابع محدود است با اولویت‌بندی و مشارکت کار را پیش ببرد.» شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درباره احتمال شروع پروژه‌های جدید در پایتخت هم توضیح داد: «امیدوارم در آینده با منابع شهر و با مشارکت مردم، پروژه‌های متعددی، هم شروع شوند و هم به پایان برسند. حتما پروژه‌هایی در بحث فضای سبز، بهبود حمل‌ونقل عمومی و همینطور در حوزه اجتماعی فرهنگی خواهیم داشت.»

این خبر را به اشتراک بگذارید