• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20665
+
-

تورم نقطه به نقطه خردادماه دو رقمی شد

تورم نقطه به نقطه خردادماه دو رقمی شد

مرکز آمار ایران با اعلام اینکه شاخص بهای قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری و روستایی ایران در خردادماه امسال با 1.9درصد افزایش نسبت به اردیبهشت‌ماه به 116.2رسیده اعلام کرد نرخ تورم خردادماه امسال دوباره دورقمی شده و به 10.2درصد رسیده است.

به گزارش همشهری، این نهاد آماری می‌گوید: خانوارهای ایرانی به‌طور میانگین ١٠.٢ درصد بیشتر از خرداد ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به نرخ تورم 8.3درصدی اردیبهشت‌ماه 1.9درصد افزایش نشان می‌دهد. این میزان افزایش در نرخ تورم در یک‌ماه دست‌کم از فروردین‌ماه سال 92تاکنون بی‌سابقه بوده به‌نحوی که نرخ تورم 12‌ماه منتهی به خرداد‌ماه ١٣٩٧ به ٨,٢ درصد رسید که نسبت به اردیبهشت‌ماه فقط 2دهم درصد افزایش نشان می‌دهد.
شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» هم نسبت به‌ماه قبل ٤,٢ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ٠.٩ درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم 12‌ماه منتهی به خرداد‌ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به‌ترتیب ١٠,٥ و ٧.٣ درصد برآورد شده است. براساس اعلام مرکز آمار ایران، شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در خرداد‌ماه ١٣٩٧ به ١١٦,١ رسید که نسبت به‌ماه قبل ١.٧ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین درصد تغییر شاخص کل نسبت به‌ماه مشابه سال قبل ١٠.٢ درصد و نرخ تورم 12‌ماه منتهی به‌ماه جاری برای این دسته از خانوارها ٨,٢ درصد برآورد شده است.

نبض تورم در روستاها
تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی در خردادماه ١٣٩٧ به عدد ١١٧,١ رسید که نسبت به‌ماه قبل ٢.٧‌درصد افزایش نشان می‌دهد. به این ترتیب، درصد تغییر شاخص کل نسبت به‌ماه مشابه سال قبل ٩.٩ درصد و نرخ تورم 12ماه منتهی به‌ماه جاری برای این دسته از خانوارها ٧,٩ درصد برآورد شده است.

جزئیات تورم خردادماه
در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به‌ماه قبل مربوط به اقلام هندوانه، طالبی، خربزه، کیوی، انواع پرتقال، هویج‌فرنگی، انواع سیب، کرفس، خیار، گوجه‌فرنگی، کشمش پلویی، آب معدنی و گوشت قرمز است و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» انواع سیگار، تجهیزات رایانه، گوشی تلفن همراه، تبلت و اتومبیل سواری بیشترین افزایش قیمت را نسبت به‌ماه قبل داشته‌اند.


شاخص قیمت کالاها برحسب گروه‌های کالایی در خرداد 97









این خبر را به اشتراک بگذارید