• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20662
+
-

خطر بیخ گوش عباس‌آباد

محوطه جهانی عباس‌آباد بهشهر این بار با ساخت بازارچه دائمی تهدید شده است

ستاره حجتی
گرگان - خبرنگار

 طی یک سال گذشته حکایت‌های تلخ زیادی از محوطه جهانی عباس‌آّباد بهشهر مازندران و عرصه‌ای که در مجموعه باغ‌های صفوی ایران به ثبت جهانی رسیده است، شنیده می‌شود. خبرهایی تکان‌دهنده که اغلب با بی‌اعتنایی مسئولان مواجه می‌شود. این بار هم یکی از فعالان اجتماعی این شهر، از رخداد جدیدی خبر می‌دهد. بنیامین شریعتی اشرفی می‌گوید عباس‌آباد بهشهر با ساخت بازارچه دائمی مورد دخل و تصرف قرار می‌گیرد. گفت‌وگوی ما را با او در این باره بخوانید. 



این روزها چه خطری محوطه عباس‌آباد را تهدید می‌کند؟

باغ عباس‌آباد بهشهر در فهرست آثار جهانی و همراه با باغ‌های صفوی به ثبت جهانی رسیده است و بنابراین ساخت‌وساز و دخل در این منطقه باید بر اساس مقررات آثار ثبت شده در فهرست ملی و مقررات بین‌المللی باشد. همچنین هر اثری به ثبت جهانی می‌رسد نقشه راهی دارد که گام‌به‌گام برنامه‌های آن را مشخص کرده است.  

بنابراین هیچ توجیهی برای انجام فعالیت‌های مازاد بر این نقشه در یک محوطه یا مجموعه تاریخی ثبت‌شده وجود ندارد. با توجه به این موضوع، ساخت بازارچه دائمی در این محوطه خلاف ضوابط است. متاسفانه در بخشی از محوطه‌ جنگل که در گذشته به نهادهای دیگر واگذار شده، ساخت‌و‌سازهای زیادی اتفاق افتاده است. سال گذشته هم 2 مورد ساختمان جدید به آن اضافه شد و امسال هم برای ساخت بازارچه دائمی در آن برنامه‌ریزی شده است. 


واکنش مسئولان به این دست‌درازی‌ها چه بوده است؟ 

در کمال تاسف باید بگویم حساسیت بر آنچه در حوزه منابع ملی و میراث فرهنگی بهشهر رخ می‌دهد، بسیار اندک است.   منابع طبیعی و میراث ‌فرهنگی هم مکرر تقصیر را به گردن هم می‌اندازند، اما در نهایت مدیر این پایگاه جهانی باید پاسخگو باشد. 


معمولا وقتی اثری به ثبت جهانی می‌رسد در زندگی و معاش اهالی بومی منطقه تحول ایجاد می‌کند. محوطه تاریخی عباس‌آباد در بهشهر دارای چنین نقشی است؟ 

متاسفانه خیر. طی چند سال گذشته با نصب یک دکه از بازدیدکنندگان ورودی دریافت می‌شود. دکه‌های چای و قلیان و از این دست هم در منطقه ساخته شده، اما همه اتفاقات همین است.

کمتر کسی می‌داند بهشهر شهری از دوره صفوی با طیف وسیعی از جاذبه‌های تاریخی کهن از عهد دیرینه سنگی تا دوران قاجار است. به هر حال این منطقه باید به عنوان محوطه تاریخی و طبیعی در اقتصاد شهر ایفای نقش کند، اما با رعایت مقررات بین‌المللی و ملی.

این خبر را به اشتراک بگذارید