• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20661
+
-

درد کودکانه

خشکسالی 20 ساله شرق کشور درد بیماری‌های پوستی را به جان کودکان روستایی خراسان‌ جنوبی انداخته است

خراسان‌ جنوبی
درد کودکانه

فاطمه رجب‌زاده 
بیرجند - خبرنگار

 
آن‌ها را در اینستاگرامش پیدا کرده. وقتی چهره‌هایشان را می‌بیند دلش آرام نمی‌گیرد؛ چهره‌های کودکان زیبا را می‌بیند که چنگ خشکسالی بر پوست‌هایشان خراشی عمیق انداخته و او به عنوان یک پزشک احساس می‌کند مسئولیتی در قبال آنها دارد. شال و کلاه می‌کند و رهسپار روستاهای خراسان‌جنوبی می‌شود. 

روستاهای خشکسالی‌زده
سلیم کودکی اهل روستای ذکری خراسان‌ جنوبی است. پوست لطیف کودکانه‌ای باید می‌داشت، اما گونه‌هایش خشک است و شیارهایی نسبتا عمیق دارد. پوستش دورنگ شده و لب‌هایش خشک و ترک‌خورده است. مریم، دختری 9 تا 10 ساله، که معصومیت چشم‌هایش تو را تا عمق رنج روستاییان خراسان‌جنوبی می‌برد، پوستی دست‌کم 10 سال بزرگتر از سن خود دارد. خنده از لب‌هایش نمی‌افتد... 

دکتر ناصر عمادی از او می‌پرسد: چرا مراقب پوستت نیستی؟ نباید ساعت‌ها در این هوای گرم زیر نور خورشید بازی کنی. به او کرم می‌دهد و خودش هم برایش می‌گوید که چطور باید صورتش را آغشته به ضد آفتاب کند. دکتر، مریم را مامور مراقبت از دیگر بچه‌های روستا هم می‌کند و از او می‌خواهد از آن‌ها مواظبت کند و به کوچکترها هشدار دهد مبادا بدون کرم بیرون بیایند و بازی کنند.   دکتر عمادی درباره وضع بچه‌های دو روستای استان که توانسته آن‌ها را معاینه کند به همشهری می‌گوید: به دلیل خشکسالی و شدت گرمای هوا، پوست مردم این روستا به ویژه کودکانشان با آسیب‌های جدی مواجه شده است. خشکسالی آب را از آن‌ها گرفته و نمی‌توانند آن‌طور که باید به بهداشت پوست خود برسند. از سوی دیگر، وزش باد شدید در این منطقه موجب شده ماسه‌ریزه‌ها و ذره‌های خاک به شدت با پوست کودکان برخورد کند که به مروز زمان شیارهایی در آن به وجود آورده و سوزش و خارش، این آسیب را حادتر کرده است، بنابراین نیاز به مراقبت‌های پوستی جدی دارند و باید دوره‌های درمان آن‌ها ادامه پیدا کند.
قرار است او همین روزها دوباره به این روستاها سری بزند و اگر گزارشی از دیگر روستاها به دستش برسد، برای گذاردن مرهمی بر زخم محرومان این منطقه آماده است. 

 حمایت رسانه‌ای
زخم پوست کودکان روستاهای استان، دل خیلی‌ها را به درد می‌آورد؛ موجی از عکس‌ها و ویدئوها درباره این کودکان و برای رسیدگی به آنها در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. پرستو صالحی از هنرمندانی است که به این ماجرا واکنش نشان می‌دهد و از محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت می‌خواهد به داد این کودکان برسند.  جمعیت هلال احمر استان و خیران بی‌نام و نشان بسیاری هم به برخی روستاهای استان می‌آیند و برای کمک به روستاییان محروم خراسان ‌جنوبی آستین بالا می‌زنند. 

کاروان سلامت در راه است
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان ‌جنوبی از کمک‌ها به همشهری می‌گوید: تیمهای کاروان سلامت و نیکوکاری هلال احمر برای رسیدگی به این مشکل، 100 نفر از روستاییان را معاینه و برای درمان، دارو در اختیارشان قرار می‌دهند. این تیم‌ها 80 میلیون ریال کرم‌های مرطوب‌کننده، نرم‌کننده و ضدآفتاب و برخی دیگر از اقلام مورد نیاز روستاییان را بین آن‌ها توزیع می‌کنند. به گفته عبدالرحیم شهریاری، قرار است تیم 7 نفره‌ای از پزشکان داوطلب به زودی برای درمان پوست این کودکان به منطقه بیایند و مسیر درمان آن‌ها را تکمیل کنند.   با دستور استاندار، تیمی از مدیران مرتبط با موضوع به تعدادی از روستاهای استان از جمله «ذکری» و «گل‌نی» رفتند تا این مشکل را بررسی و اقدامات لازم را برای بهبود وضع ساکنان این مناطق انجام دهند. مدیر بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم که به این روستاها سفر کرده است، می‌گوید: مشکل پوستی برخی از این کودکان ناشی از کم آبی نیست، بلکه دچار یک بیماری ژنتیکی پوستی به نام اتوزومال مغلوب شده‌اند که شاید سندروم بلوم باشد. تجویز دکتر شایسته برای درمان بیماری این است که اهالی لباس بلند و کلاه بپوشند و از کرم ضد آفتاب استفاده کنند؛ هرچند بیماری درمان قطعی ندارد. هرچند این مسئول مشکل پوستی برخی ازروستاییان را ناشی از خشکسالی و کم آبی را نمی‌داند، اما نماینده بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: به دلیل کمبود آب متاسفانه امکان تامین بهداشت کامل و استحمام برای مردم برخی از روستاهای استان کمتر وجود ندارد. دیده‌ام روستاییانی را که پوست‌های خشک و ترک‌خورده‌ای دارند و بسیاری از این مشکلات به دلیل گرما و خشکی هوا برای آن‌ها ایجاد شده است.  حجت الاسلام سید محمد باقر عبادی ادامه می‌دهد: گزارش‌هایی که از مشکلات پوستی دو یا سه روستا منتشر شده تنها بخشی از عمق مساله است و اهالی به ویژه کودکان در بسیاری از روستاهای استان به دلیل کمبود آب با این مشکل مواجهند. غول 20 ساله خشکسالی، حالا دیگر پا بر صورت‌ها می‌گذارد و عطش، نفس‌ خراسان جنوبی را به شماره انداخته است. او ادامه‌ می‌دهد: تا آب نباشد و مشکل کمبود آب در خراسان جنوبی حل نشود، مشکلات مردم شدت می‌گیرد. در این شرایط حتی اگر تیم‌های پزشکی دیگری به استان بیایند، هرچند التیامی موقتی است، اما مشکل را ریشه‌کن نمی‌کند. از سوی دیگر، به سختی می‌توان برای نقاط محروم پزشک جذب کرد .




















 

این خبر را به اشتراک بگذارید