• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20642
+
-

سفر به روستای گل‌ها

دهیار شهابیه: به‌دلیل نداشتن برند، گل‌های محمدی این روستا به نام گل محلات در استان‌های دیگر به فروش می‌رسد

روستا
سفر به روستای گل‌ها




مریم جباری| اراک- خبرنگار:

کسانی که به خمین سفر کرده‌اند به‌خوبی می‌دانند که در 15کیلومتری این شهرستان روستایی قرار دارد که بوی گل‌های زیبای محمدی و عطر گلاب آن در فصل بهار و اوایل تابستان تا کیلومترها آن‌طرف‌تر به مشام می‌رسد. بدون شک روستای «گلدشت شهابیه» یکی از جاذبه‌های گردشگری استان در بخش روستاگردی است.  این روستا که در 80کیلومتری اراک واقع شده به دلیل فعالیت ساکنان آن در زمینه تولید گل محمدی و گل‌های شاخه‌بریده به روستای «گل‌ها» شهرت دارد. این روستا حدود یک قرن پیش به «امیریه» و سپس به «شهابیه» تغییر نام داد و هم‌اکنون به روستای «گلدشت شهابیه» معروف است. 


ضرورت ایجاد مجتمع گل و گیاه در شهابیه

دهیار گلدشت شهابیه درباره تغییر نام این روستا می‌گوید: نام‌گذاری روستای «امیریه» از سوی «امیرمفخم بختیاری» یکی از خوانین دوره قاجار و حکومت محمدعلی شاه انجام شد. همچنین این شخص قلعه‌ای را در این روستا بنا کرد که به ثبت ملی رسیده است.
«علیرضا زاهدی» افزود: بعدها فردی به نام «شهاب‌الدین خسروانی» این قلعه و املاک دیگر روستا را خریداری کرد که همین مساله باعث تغییر نام روستا از «امیریه» به «شهابیه» شد.

وی ادامه می‌دهد: جمعیت فعلی روستا حدود 2500 نفر است که بیشتر آنان در تولید گل‌ محمدی و گل‌های شاخه‌بریده فعالیت دارند. در واقع حدود 70 درصد فعالیت روستاییان ساکن شهابیه در حوزه گل‌های شاخه‌بریده است.
دهیار روستای شهابیه با اشاره به اینکه حدود 100 گلخانه در روستا ایجاد شده است، می‌افزاید: 30 درصد فعالیت‌ها در این گلخانه‌ها به صورت مکانیزه انجام می‌شود که این گلخانه‌ها زمینه اشتغال‌ را برای تعداد زیادی از مردم فراهم کرده‌اند. کیفیت گل‌های شاخه‌بریده تولیدی در این روستا از لحاظ تنوع و کیفیت از گل محلات (که قطب پرورش گل کشور محسوب می‌شود) بهتر است، اما متأسفانه این روستا به دلیل اینکه دارای برند نیست گل‌هایش به نام گل محلات به بازار تهران و اصفهان عرضه می‌شود.
وی می‌گوید: با توجه به این ظرفیت، ایجاد شهرک گل و گیاه در شهابیه باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد. باید فعالیت گلخانه‌ها در یک شهرک و مجتمع انجام شود و هر گلخانه به تنهایی اقدام به فروش گل نکند و همه با ثبت برند روستا، نام شهابیه را به مردم ایران بشناسانند.

دهیار شهابیه با اشاره به اهمیت ایجاد و توسعه گلستان گل محمدی در این روستا بیان می‌کند: هم‌اکنون بیش از 5 هزار بوته گل محمدی در روستا کشت می‌شود و گلاب‌گیری در برخی از گلستان‌های شهابیه صورت می‌گیرد. با توسعه گلستان گل محمدی، زمینه احداث صنایع تبدیلی و گلاب‌گیری در روستا فراهم خواهد شد که می‌توان از این ظرفیت‌ها به منظور تقویت گردشگری و به دنبال آن درآمدزایی استفاده کرد. تمامی امکانات در روستا وجود دارد و همین مساله باعث شده که شهابیه به روستایی مهاجرپذیر تبدیل شود. البته همین مهاجرپذیر بودن مشکلات بسیار زیادی را برای شهابیه به دلیل وارد شدن فرهنگ‌های مختلف به روستا ایجاد کرده است.

دهیار شهابیه اظهار می‌کند: علاوه بر ساکنان دائم روستا، در فصل بهار و تابستان نیز بر تعداد ساکنان روستا افزوده می‌شود. همچنین با توجه به وجود 6 کوره آجرپزی در روستا، در برخی از فصول نیز 60 تا 70 خانواده از استان کردستان و بجنورد برای فعالیت به این روستا می‌آیند.


اجرای طرح فاضلاب صنعتی در شهابیه    

بخشدار مرکزی خمین می‌گوید: روستای شهابیه با جمعیتی که دارد یکی از کلان‌روستاهای استان به شمار می‌رود. «محمدصادق نجاری» بیان می‌کند: اقدامات بسیار خوبی در این روستا در 4 سال گذشته انجام ‌شده و حدود 800هزار تا یک میلیارد تومان برای این اقدامات زیربنایی در روستا اعتبار صرف شده است. 

با اقدامات انجام‌شده و صرف اعتبار در روستا، نزدیک به 45 روستا آسفالت و پیاده‌روها نیز اصلاح شده که می‌توان گفت این اقدام در چند سال گذشته بی‌نظیر بوده و رضایتمندی اهالی را به همراه داشته است. بخشدار مرکزی خمین می‌افزاید: در زمینه احیای دشت گل محمدی در شهابیه، بخشداری اقدامات خوبی انجام داده و این روستا از نظر زیبایی، وجود پارک، جدول‌بندی و... در استان بی‌نظیر است. نجاری اظهار می‌کند: با توجه به ظرفیتی که روستا در زمینه تولید گل محمدی دارد، ایجاد واحدهای فراوری این محصول در شهابیه با همکاری بخش خصوصی محقق خواهد شد. خوشبختانه زیرساخت‌های لازم به این منظور در روستا فراهم است. ما نیز با سرمایه‌گذارانی که قصد ایجاد این واحدها را در شهابیه دارند، همکاری لازم را خواهیم 
داشت.

وی می‌گوید: خوشبختانه در زمینه آب آشامیدنی در شهابیه هیچ مشکلی وجود ندارد. آب این روستا از چاهی که در سال 95 حفر شده، به راحتی تامین می‌شود. این اقدام علاوه بر تأمین آب روستای شهابیه، به تأمین آب روستاهای اقماری نیز کمک می‌کند. در تمام کشور 56 روستا برای اجرای طرح فاضلاب صنعتی در نظر گرفته شده است. از این تعداد، در 16 روستای استان این طرح اجرا خواهد شد که شهابیه یکی از این روستاهاست و این طرح در روستا در حال اجراست.
وی می‌افزاید: خوشبختانه در تامین آب آشامیدنی و کشاورزی مردم مشکلی نداریم. با اقدامات انجام‌شده به جز دو روستای خمین که در برخی مواقع با تانکر آب‌رسانی می‌شوند، روستای دیگری با این مشکل روبه‌رو نیست. انتقال آب از سد کوچری به روستاها در حال انجام است و تا پایان امسال انتقال آب به 42 روستا به اتمام می‌رسد.

بخشدار مرکزی خمین اظهار می‌کند: با این حال در روستای شهابیه چند مشکل وجود دارد که نارضایتی مردم را به دنبال دارد. اولین مشکل، تقسیم غیرمنطقی و غیراصولی اراضی است. در واقع، روی زمین‌های مستعد کشاورزی، ویلاسازی صورت گرفته و همین مساله باعث خشک شدن روستا شده است. مشکل دیگر در زمینه واگذاری زمین از سوی ادارات به سرمایه‌گذاران است که سختی‌های این کار باعث فرار سرمایه‌گذاران از روستا شده است. دولت باید قوانین دست‌وپاگیر در این بخش را از پیش روی سرمایه‌گذاران بردارد و با این اقدام بسیاری از مشکلات از پیش رو برداشته خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :