• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 2 تیر 1397
کد مطلب : 20619
+
-

چالش پویول در تهران!

چالش پویول در تهران!

همه چیز از یک عکس شروع شد؛ سلفی‌ای که کارلوس پویول، مدافع تیم ملی اسپانیا و باشگاه بارسلونا در تهران با دوستی ایرانی – اسپانیایی در ماشین انداخته بود. او قرار بود در ویژه برنامه‌ای که عادل فردوسی‌پور در شبکه سه روی آنتن می‌برد،حضور پیدا کند اما هر چه به آغاز بازی ایران و اسپانیا نزدیک می‌شدیم، اخبار تایید نشده‌ای از ممانعت حضور پویول در ساختمان تلویزیون و استودیو پخش برنامه منتشر می‌شد تا اینکه حتی عادل فردوسی‌پور نیز در آیتم اولیه حضور نیافت تا خبر قهر او ترند اول شبکه‌های اجتماعی شود. التهاب را می‌شد روی آنتن تلویزیون دید،جایی که هیجان و شادی در آستانه مسابقه حساس ایران و اسپانیا وجود نداشت،حتی زمانی که عادل فردوسی‌پور روی صندلی اجرا نشست ، به هیچ وجه سعی نکرد که چهره مغموم و ناراحت خود را تغییر دهد. ماجرا زمانی عجیب‌تر شد که پیش از این در شب بازی ایران و مراکش ،ساموئل اتوئو، بازیکن بازنشسته تیم ملی فوتبال کامرون برای کارشناسی بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل مراکش در برنامه شبکه سوم سیما حضور یافته بود. 
    مصوبه شورای ورزش صدا و سیما 
عادل فردوسی‌پور و تیمش یکی از ستاره‌های اصلی برنامه‌سازی و یکی از برندهای ورزشی در تلویزیون ایران هستند. به همین دلیل بر اساس پروتکل‌های نانوشته همواره در اولویت برنامه‌سازی در مناسبت‌های مختلف ورزشی قرار دارند؛ از برنامه 90 تا ویژه برنامه‌های اصلی پخش مسابقات ورزشی و فوتبال. در تشکیلات برنامه‌سازی صدا و سیما  گروه‌های ورزشی شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی ذیل سواری سیاست‌گذاری ورزش صدا وسیما قرار دارند که براساس جلساتی که برگزار می‌کند،خط مشی کلی آنها را ترسیم می‌کند. در ویژه‌برنامه جام‌جهانی 2018 شورای ورزش صدا و سیما مصوبه‌ای را پیش از استارت تولید برنامه‌های جام‌جهانی ،تصویب کرد که در برنامه‌های تلویزیونی به هیچ‌وجه نباید مهمانی خارجی به عنوان مفسر و کارشناس حضور داشته باشد. استدلال شورا این بود که نباید پولی از کشور برای مهمان خارجی خرج شود و به نوعی نباید ارز از ایران برای این کار خارج شود. این مساله ریشه در ماجراهای سال گذشته هنگام قرعه کشی جام‌جهانی 2018 روسیه دارد ؛ جایی که بعد از حضور لوییز فیگو در ویژه برنامه قرعه‌کشی جام‌جهانی انتقادات زیادی به این ماجرا مطرح شد. انتقادها بیشتر جنبه مالی داشت؛ عده‌ای معتقد بودند «با  وضعیت اقتصادی‌ای که در کشور وجود دارد، نیازی به این هزینه‌های میلیونی برای حضور کارشناسانی که نه ترجمه درستی از حرف‌های‌شان می‌شود و نه حرفی برای گفتن دارند، نیست و بهتر است این پول‌‌ها در جای درست‌تری خرج شود.» فردوسی‌پور آن زمان  در این مورد توضیحاتی ارائه داد و گفت که  این پول از بودجه صداوسیما و بیت‌المال نیست که نگران باشیم، اسپانسرها هزینه این حضور را تقبل کرده‌اند. به هرحال این مصوبه توسط علی‌اصغر پورمحمدی، رییس سابق شبکه سه و رییس همیشگی شورای ورزش ابلاغ شد؛کسی که گفته می‌شود از حامیان اصلی فردوسی‌پور در تلویزیون ایران است. 
    اسپانسر مشکل اصلی 
پیگیری‌های همشهری ورزشی نشان می‌دهد که اما این تنها مشکل اصلی ورود مهمان خارجی به برنامه عادل فردوسی‌پور نبود چه آنکه او با سیاست‌ورزی و چراغ خاموش حرکت کردن ،توانست ساموئل اتوئو را روی صندلی کارشناسی بازی ایران و مراکش بنشاند، مساله‌ای که باعث خشم گروهی از مدیران صدا و سیما شد. فردوسی‌پور می‌خواست با کارلوس پویول، مدافع تیم ملی اسپانیا و باشگاه بارسلونا نیز همین نقشه را اجرا کند،اما انتشار عکس سلفی دردسرساز به نوعی برنامه عادل را به هم زد. از سوی دیگر اما مهم‌ترین مساله، اختلاف مالی میان اسپانسر برنامه با مدیران بخش بازرگانی تلویزیون بود. عادل فردوسی‌پور مبلغ خوبی را بابت تهیه و تولید برنامه از اسپانسر مورد نظر گرفته است که شاید بیشترین دستمزد در نوع خودش در برنامه‌سازی تلویزیون ایران باشد. جدا از این مبلغ اسپانسر مبلغی را هم به  تلویزیون متعهد است،گویا چگونگی محاسبه دستمزد مهمانان خارجی توسط اسپانسر برنامه و کسر آن از  بخشی از تعهد مالی به صداوسیما مساله‌ساز اصلی بوده است.
   تلویزیون نیازی به توضیح نمی‌بیند
روز چهارشنبه ،روز سختی برای عادل فردوسی‌پور بود، او فکر می‌کرد می‌تواند با فضای عمومی که در اختیار دارد و همچنین جایگاهی که در تلویزیون دارد ، می‌تواند مدیران صدا و سیما را قانع کند. شاهدان می‌گویند که روز چهارشنبه او ساعت‌ها با علی اصغر پورمحمدی که امروز قائم‌مقام معاونت سیمای تلویزیون است بحث کرده و حتی جلسات مختلفی برگزار شده اما در نهایت مدیران بالادستی صدا و سیما حرف‌ها و استدلال‌های او را نپذیرفته‌اند. از نظر آنها ،فردوسی‌پور برخلاف مصوبه شورا و بدون در نظر گرفتن قرارداد مالی اسپانسر اقدام به دعوت مهمانان کرده است و به نوعی در این مساله می‌خواسته تلویزیون را جلوی کار انجام شده قرار دهد. با این حال تلویزیون عادت ندارد در مورد کارهایی که می‌کند به مخاطبان خود توضیح دهد و همین مساله باعث شده که شایعات مثل «ظاهر پویول دلیل اصلی نیامدن او به تلویزیون ایران است» در شبکه‌های اجتماعی نشر پیدا کند.  به هرحال کاپیتان اسبق اسپانیا تمام پولش را دریافت کرد و رفت و حاشیه‌های سفر نافرجامش در ایران باقی‌ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید