• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 2 تیر 1397
کد مطلب : 20601
+
-

بوی تند آلودگی در شهر

همشهری از برنامه‌های مدیریت شهری برای مقابله با گسترش بوی نامطبوع در شهر گزارش می‌دهد

گزارش
بوی تند آلودگی در شهر




امیر متقی | همدان- خبرنگار:

برخی مغازه‌داران و رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و این کار فضای شهر را برای شهروندان و مسافران غیر‌قابل تحمل می‌کند. این در حالی است که شهر گردشگری همدان مهیای پذیرایی از مسافران تابستانی و رویداد بین‌المللی 2018
 است.  عبور از برخی معابر شهر بدون استشمام بوی نامطبوع غیر‌ممکن است. 

درددل مردم

جعفر مقربی‌زاده شهروند همدانی می‌گوید: برخی مغازه‌داران اطراف میدان مرکزی شهر بهداشت عمومی را رعایت نمی‌کنند و هر گردشگری که به این شهر وارد می‌شود، با استشمام بوی بد اطراف این مغازه‌ها به خصوص اطراف آرامگاه و میدان امام(ره) دیگر به همدان نمی‌آید. وقتی رونق در بازار نباشد، مغازه‌داران هم کسب و کاری نخواهند داشت و این همه هزینه برای جذب گردشگر هدر می‌رود.
 متاسفانه حتی مغازه‌داران به کسب و کار خودشان هم بی‌توجهند و گردشگران را فراری می‌دهند. 

سلطنت محبی هم به همشهری می‌گوید: به خاطر بوی بد کود‌ در وسط میدان شهر نمی‌توان از این مسیر به راحتی عبور کرد. نمی‌دانم چرا شهرداری این کود‌ها را قبلا خشک نمی‌کند که این‌طور بوی بد در محیط ایجاد نکند.
 همدان اگر شهر گردشگری است، این چه وضعیت بدی است که در پیاده‌راه آن ایجاد کرده‌اند؟ هدف از ایجاد پیاده‌راه آرامش مردم شهر بود اما این‌طوری که آرامش را از مردم گرفته‌اند و نمی‌توان دمی از محیط پیاده‌راه استفاده کرد. 

منصور اخوان هم معتقد است: برخی رانندگان تاکسی با رعایت نکردن بهداشت شخصی گردشگران را فراری می‌دهند به خصوص که برخورد مناسبی با مسافران هم ندارند. آنها کولر تاکسی را در این هوای گرم به بهانه‌های مختلف روشن نمی‌کنند و حتی حاضر نیستند برای راحتی آنها شیشه‌بالا‌بر تاکسی را در اختیار مسافر قرار دهند.
 بوی مخازن زباله شهر و جوی‌های آب هم که دیگر برای هر کسی واضح است و شهرداری برای آن کاری اساسی انجام نداده است. 


شست‌وشوی جوی‌ها

مدیر خدمات شهری شهرداری همدان دراین‌باره به همشهری می‌گوید: بر اساس شرح وظایف محوله برای حفظ بهداشت و نظافت عمومی شهر تلاش می‌کنیم که یکی از آنها شست‌وشوی مداوم جوی‌های آب با‌ واترجت است تا پسابی را که اغلب شهروندان در آنها رها می‌کنند، مشکلی برای محیط عمومی ایجاد نکند. حتی مجرای جوی‌ها پوشیده را هم شست‌وشو می‌دهیم. اما برخی مرغ‌فروشان و توزیع‌کننده‌های مواد غذایی سریع‌پخت بهداشت عمومی معابر را رعایت نمی‌کنند. آنها بعد از شست‌وشوی مغازه، آب ناشی از آن را به آبراهه‌های مجاور رها می‌کنند که مواد غذایی موجود در این آب بر اثر گرما تخمیر می‌شود و بوی بدی را در محیط منتشر می‌کند. 

حسین خانجانی می‌افزاید: به مغازه‌هایی که بهداشت را رعایت نمی‌کنند، طبق بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، اخطار می‌دهیم. حتی آنها موظفند که برای نظافت مغازه مجرای اختصاصی منتهی به فاضلاب شهری داشته باشند. این روند را تا آنجا پیگیری کرده‌ایم که به پلمب برخی مغازه‌ها هم منجر شده است اما باز هم مغازه‌داران به روش‌های مختلف از توجه به بهداشت عمومی سر‌باز‌ می‌زنند. 
برخی بو‌های بد موجود در معابر ناشی از رها‌سازی پساب مرغ‌فروشان ابتدای خیابان بابا‌طاهر و شهدا و همچنین سیب‌زمینی‌فروشان دور آرامگاه بوعلی است. قاعدتا هیچ بوی بدی نباید از جوی‌های شهر ساطع شود، مگر اینکه شهروندان پساب خود را در این جوی‌ها رها کرده باشند. وی اظهار می‌کند: مخازن زباله شهر را هم در بازه ‌زمانی مشخصی شست‌وشو می‌کنیم که بوی ناشی از تخمیر و شیرابه در محیط شهری پراکنده نشود. اگر شهروندان مواردی از رها‌سازی پساب مغازه‌ای را در شهر شاهد هستند، با 137 تماس بگیرند و اطلاع دهند تا شهرداری برای رفع مشکل اقدام کند. 


خرید خودروی مخزن‌شور

به زودی یک دستگاه خودروی مخزن‌شور به امکانات سازمان پسماند شهرداری همدان اضافه می‌شود. 
حسین خانجانی مدیر خدمات شهری شهرداری همدان با بیان این مطلب به همشهری می‌گوید: این دستگاه توانایی شست‌وشوی درجای درون و بیرون هر مخزن زباله را دارد. این خودرو مجهز به امکانات کافی است و آب حاصل از شست‌وشو هم در محیط جاری نمی‌شود. این در حالی است که اکنون مجبوریم مخازن فعلی را با مخازن نظافت شده جایگزین و سپس مخازن کثیف را به خارج شهر منتقل و شست‌وشو کنیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید