• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 31 خرداد 1397
کد مطلب : 20433
+
-

فرصت خودنمایی والیبالیست‌ها

فرصت خودنمایی والیبالیست‌ها

نیلوفر حامدی
والیبالیست‌های ایرانی  در هفته پنجم لیگ ملت‌های والیبال با سه برد پیاپی هم نمی‌توانند به دور بعدی مسابقات صعود کنند؛اما این فرصتی است برای نشان دادن میزبانی ایران در لیگ ملت‌های والیبال که به صورت فشرده در حال برگزاری است. شاگردان کولاکوویچ در این هفته و در خانه خودشان به ترتیب به مصاف تیم‌های کره‌جنوبی، بلغارستان و آلمان خواهندرفت. امتیاز میزبانی، ساده‌تر بودن مسابقات نسبت به مسابقه‌های سخت قبلی، مقابل برزیل، صربستان و فرانسه، بازگشت برخی چهره‌های مصدوم و برگشت به ساعت بدنی همیشگی نکاتی است که باعث می‌شود کسب پیروزی در این سه مسابقه راحت‌تر از هفته‌های گذشته باشد. اما نکته مهم‌تر در این بین نحوه استفاده کولاکوویچ از بازیکنان جوانش است. 
   کره از 2008 تا حالا مقابل ایران نبرده
هفته پنجم برای ایران در مصاف با کره‌جنوبی آغاز می‌شود. تیم‌های ملی والیبال ایران و کره‌جنوبی تا کنون 32 بار در رقابت‌های مختلف به مصاف هم رفته‌اند که 11 مرتبه آن با پیروزی ایران به پایان رسیده است. نخستین رویارویی ایران و کره‌جنوبی در رقابت‌های انتخابی المپیک 1964 برگزار شد و با پیروزی سه بر صفر کره‌ای‌ها به پایان رسید. کره‌جنوبی در کنار ژاپن و چین، سال‌ها یکی از سه ضلع قدرت در والیبال آسیا بود و ایران نمی‌توانست حتی یک ست از این تیم بگیرد. در رقابت‌های انتخابی المپیک 2004 آتن، برای نخستین‌بار ایران توانست کره‌جنوبی را از پیش‌رو بردارد. در آن زمان پارک کی وون کره‌ای سرمربی ایران بود و پیمان اکبری مربی فعلی تیم ملی هم در آن مسابقات نقش کاپیتانی تیم را بر عهده داشت. از فینال جام کنفدراسیون آسیا 2008 که ایران با شکست کره‌جنوبی به قهرمانی رقابت‌ها دست یافت، دیگر این تیم نتوانسته است مقابل تیم اصلی ایران پیروز شود. فقط یک‌بار در رقابت‌های قهرمانی آسیا که ایران با تیم دوم وارد رقابت‌ها شده بود، کره‌جنوبی توانست این تیم را شکست دهد؛ در 7سال اخیر فاصله زیادی با روزهای درخشش‌اش دارد و در این تورنمنت هم تنها یک برد کسب کرده و 11 بار باخته و تنها 5 امتیاز دارد.
   ایران برنده آخرین مصاف با بلغارستان
دومین بازی ایران مقابل بلغارستان است. بلغارها اگرچه زمانی جزو قطب‌های والیبال دنیال محسوب می‌شدند اما حالا آنقدر با آن روزها فاصله دارند که رقیب جدی برای تیم‌های بزرگ دنیا محسوب نمی‌شوند. نگاهی ساده به تاریخچه این تیم نشان می‌دهد که همه نمره‌های بالای کارنامه والیبال این کشور، به قبل از سال2007 برمی‌گردد. آخرین مدال این کشور در جام‌جهانی2007 با یک نشان برنز کسب شد و تا به امروز بهتر از رتبه چهارمی همین تورنمنت لیگ ملت‌های والیبال کسب نکرده‌اند. نخستین بازی تیم‌های ایران و بلغارستان، در مسابقات قهرمانی جهان 1970 برگزار شد. بلغارستان که آن زمان تیم قدرتمندی محسوب می‌شد خیلی راحت ایران را شکست داد. آخرین مسابقات دو تیم هم در لیگ جهانی 2016 برگزار شد و نخستین و تنها پیروزی ایران مقابل بلغارستان در رقابت‌های رسمی را رقم زد. 
   4بازی و تنها یک پیروزی سهم ایران از آلمان
لیگ ملت‌های والیبال برای ایران با بازی مقابل آخرین رقیب اروپایی‌اش به پایان می‌رسد. کشوری که تا همین 10سال پیش جایگاه خاصی در والیبال دنیا نداشت اما با حضورآندره جیانی به عنوان سرمربی و همچنین توجه به والیبال پایه در کشورشان قدم‌های خوبی را برداشته است. ژرمن‌ها پنجمی المپیک2012 را هم در کارنامه خود دارند و در بازی‌های اروپایی2015 هم توانسته‌اند قهرمان شوند.تیم‌های ملی والیبال ایران و آلمان تا کنون چهار بار به مصاف هم رفته‌اند و ایران در یکی از آنها به پیروزی رسیده است. نخستین بازی تیم‌های ایران و آلمان، در مسابقات جام‌جهانی 1991 برگزار شد و با پیروزی سه بر صفر آلمانی‌ها به پایان رسید. تمام چهار مسابقه ایران و آلمان با همین نتیجه به پایان رسیده که فقط یکی از آنها به سود ایران بوده است. در لیگ جهانی 2013، آلمان که با هدایت ویتال هینن در مسیر پیشرفت قرار داشت به تهران سفر کرد. در مسابقه اول، ایران با سرمربیگری خولیو ولاسکو به پیروزی رسید اما آلمان برنده مسابقه دوم شد. آخرین رویارویی دو تیم هم در مرحله سوم مسابقات قهرمانی جهان 2014 بود. برنده آن مسابقه حساس به نیمه نهایی رقابت‌ها صعود کرد، آلمان برنده آن بازی و در نهایت صاحب مدال برنز شد و ایران در رده ششم ایستاد.

این خبر را به اشتراک بگذارید