• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20338
+
-

تونل‌های وحشت در امتداد خط آهن

زیرگذرهای ریل تهران‌، اهواز ویژه معتادان و کارتن‌خواب‌هاست

تونل‌های وحشت در امتداد خط آهن

زینب زینال‌زاده| خبرنگار:

منطقه 17


ریل‌گذاری مسیر راه‌آهن تهران‌ـ اهواز در سال 1321 موجب شده راه‌های ارتباطی محله‌های زهتابی، وصفنارد و زمزم با سجاد و گلچین در تکه هفدهم پایتخت قطع شود. در همان سال‌ها مسئولان وقت پس از بررسی‌های بسیار برای حل این مشکل و ایجاد دسترسی‌های محلی به این نتیجه رسیدند که ساخت زیرگذر، بهترین گزینه است. بنابراین، دست به کار شدند و حد فاصل خیابان‌های متین و داود سلامت، 13تونل حفر کردند. ساکنان اطراف حریم ریل راه‌آهن تهران‌ـ اهواز سال‌های زیادی برای‌‌ تردد از این زیرگذرها استفاده می‌کردند تا اینکه در سایه توسعه شهرنشینی و با توجه به طراحی و موقعیت جغرافیایی که زیرگذرهای عابران پیاده داشتند، کاربری آنها تغییر کرد و به محل اختفای کارتن‌خواب‌ها، معتادان و خلافکاران تبدیل شد. اهالی محله‌های زمزم، وصفنارد و زهتابی از زیرگذرها با عنوان «تونل‌های وحشت» یاد می‌کنند و خواستار برقراری امنیت توسط سبزپوشان نیروی انتظامی هستند. 


مشخصات زیرگذرها

زیرگذرهای منطقه حدود 8 تا 10‌متر طول دارند 
عرض زیرگذرها از 4 تا 6‌ متر است. 
میانگین ارتفاع زیرگذرها حدود 2‌ متر است. 
زیرگذرها در فواصل 100 تا 300 متری از یکدیگر ساخته شده‌اند. 
تمامی زیرگذرها علاوه بر راه‌پله دارای رمپ هستند. 
در برخی از زیرگذرها مسیر گذر روشندلان وجود دارد. 


محله زهتابی؛ اتراق کارتن‌خواب‌ها

زهتابی از محله‌های قدیمی منطقه است که در امتداد مسیر ریل راه‌آهن تهران‌ـ اهواز قرار گرفته و ساکنان آن برای رفت‌وآمد به محله‌های زمزم، سجاد و گلچین از 4 زیرگذر عابرپیاده، که در این محله قرار دارد،‌ تردد می‌کنند. «حسین‌رضایی» شورایار محله که از ساکنان قدیمی زهتابی است. درباره مشکلات زیرگذرها می‌گوید: «طراحی زیرگذرها با شرایط کنونی محله تناسبی ندارد. سقف برخی از آنها کوتاه است و تعدادی هم عرض کمی دارند. البته در سال‌های اخیر مدیریت شهری منطقه برای از بین بردن مشکلاتی مانند تأمین روشنایی و ایجاد رمپ ویژه معلولان در زیرگذرها اقداماتی انجام داده است،

اما معضلات انتظامی همچنان وجود دارد.» به گفته او، تجمع کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر موجب شده امنیت زیرگذرها برای عبور و مرور عابران پیاده از بین برود: «زیرگذرها تنها راه ارتباطی محله زهتابی با سایر محله‌هاست، اما این روزها اتراق کارتن‌خواب‌ها و معتادان باعث شده این راه ارتباطی برای شهروندان به‌ویژه بانوان امن نباشد.» رضایی بر این باور است که مسئولان کلانتری 161 ابوذر با استقرار نیروهای گشت پیاده و موتورسوار می‌توانند این مشکل را حل و آمار جرائمی مانند سرقت و زورگیری را در معابر کاهش دهند. 


محله زمزم؛ تخریب روشنایی‌ها

وجود بورس کاشی و سرامیک در خیابان شهید غلامرضا رضایی سبب شهرت محله زمزم در بین پایتخت‌نشینان شده است. به گفته «راضیه وجدانی طباطبایی» مدیر محله زمرم، در این محله حدود 6 زیرگذر وجود دارد که اهالی زمزم برای رفت‌وآمد از آنها استفاده می‌کنند. نبود روشنایی کافی، این زیرگذرها را به معضل بزرگ و لاینحل محله تبدیل کرده‌است: «مدیران شهری برای رفع مشکل روشنایی زیرگذرها طرح‌های مختلفی اجرا کرده‌اند اما معتادان با تخریب آنها، زیرگذرها را برای خود امن و برای عابران ناامن می‌کنند.» به گفته او استعمال موادمخدر و جرائمی مانند سرقت، زورگیری و کیف‌قاپی ازجمله جرم‌هایی است که به طورمعمول در زیرگذرهای محله زمزم رخ می‌دهد و خانم‌ها بیش از دیگران در معرض این تهدیدها هستند. وجدانی می‌گوید: «نیروهای کلانتری 161 در کانکس بوستان کوثر مستقرند، اما حضورشان دردی را دوا نمی‌کند. برای رفع معضلات زیرگذرها نیاز به نیروهای گشتی است که مدام در حال گشتزنی باشند و با حضور مستمرشان امنیت زیرگذرها و عابران را تأمین کنند.»


محله وصفنارد؛ خلافکاران در زیرگذر

3 زیرگذر در محله وصفنارد وجود دارد که به گفته «توحید عباس پور» شورایار محله به جای عبور و مرور عابران پیاده به محل رفت‌وآمد خلافکاران و کارتن‌خواب‌ها تبدیل شده‌اند. او می‌گوید: «نبود روشنایی کافی در زیرگذرها، این معبرها را برای اراذل و اوباش، معتادان و کارتن‌خواب‌ها امن کرده است. البته مأموران شهرداری با بازدید مستمر از زیرگذرها مشکلات روشنایی را رفع می‌کنند، اما معتادان با هر ترفند و راهکاری آنها را از بین می‌برند و برای اعمال مجرمانه‌شان امن می‌کنند.» به گفته او، شهروندان برای عبور‌و مرور از زیرگذرها امنیت ندارند و‌‌ تردد آنها با ترس و لرز و حشت انجام می‌شود. عباس‌پور معتقد است: نیروهای انتظامی در برقراری امنیت زیرگذرها کوتاهی می‌کنند و اگر نیروهای گشت، مستمر و ثابت در این معابر مستقر باشند، اراذل و اوباش، معتادان و کارتن‌خواب‌ها نمی‌توانند مزاحمت ایجاد کنند. 




شهرداری به دنبال مطالبات اهالی

تأمین روشنایی، بهسازی و مناسب‌سازی زیرگذرها جزو وظایف شهرداری منطقه است که به گفته اهالی و شورایاران در سال‌های اخیر مدیران شهری به وظایفش عمل کرده‌اند و همچنان در تلاشند که راهکار مناسبی برای رفع معضل زیرگذرها بیابند. «امیر محسنی» شهردار منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری محله از کارهای انجام شده در امن‌سازی زیرگذرها برای عابران پیاده چنین می‌گوید: «13 زیرگذر عابرپیاده در منطقه وجود دارد که متأسفانه به محل بیتوته کارتن‌خواب‌ها و معتادان تبدیل شده است. در سال‌های اخیر طرح‌هایی در راستای بهسازی، مناسب‌سازی و تأمین روشنایی زیرگذرها انجام شده است، اما معتادان و کارتن‌خواب‌ها با استفاده از هر روش و ابزاری روشنایی‌ها را تخریب کرده‌اند تا این معبرها را برای حضور خودشان امن کنند.»

او از نصب پروژکتورهای جدید خبر می‌دهد و می‌گوید: «برای رفع این مشکل تیرک‌های 4 تا 6 متری در ورودی و خروجی همه زیرگذرها نصب شده است که شب‌ها با روشنایی پروژکتورها حدود 5‌ متر از داخل تونل‌ها و اطرافشان روشن می‌شود و با این اقدام تا حدود زیادی مشکل تاریکی زیرگذرها رفع شده است.» جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و معتادان هم طرح مشارکتی مدیریت شهری و مأموران نیروی انتظامی 161 بوده است که محسنی می‌گوید: «بارها با همکاری مسئولان کلانتری 161 ابوذر اقدام به جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و معتادان کردیم، اما به دلیل اینکه در قانون کشور این افراد مجرم نیستند و به‌عنوان فردی آسیب دیده نیاز به کمک و حمایت دارند، امکان برخورد با آنها وجود نداشته و ندارد. بنابراین، آنها پس از مدتی دوباره به زیرگذرها باز می‌گردند و به اعمال خلافشان ادامه می‌دهند.»

شهردار منطقه با بیان اینکه قرار است به زودی زیرگذر عابرپیاده به ماشین‌رو و عابررو تبدیل شود می‌گوید: «مسئولان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی درصدد توسعه خط جنوبی یعنی ریل راه‌آهن تهران‌ـ اهواز هستند. بنابراین، بهترین فرصت است تا طرح تبدیل این 5 زیرگذر را ارائه دهیم. البته در این باره صحبت‌هایی هم شده است و این طرح را در قالب مطالبات شهروندان مطرح کرده‌ایم و امیدواریم با موافقت مسئولان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی کارهای بازسازی و تعریض 5 زیرگذر هرچه سریع‌تر شروع شود.» به گفته شهردار منطقه با اجرایی شدن این طرح بخش عظیمی از مشکلات مربوط به زیرگذرها حل خواهد شد. 



رئیس کلانتری 161 ابوذر: 

روزی 3 بار از زیرگذرها سرکشی می‌کنم


حضور کمرنگ نیروهای انتظامی از نظر معتمدان محله مهم‌ترین عامل در تبدیل زیرگذرها به محل اختفا و اتراق کارتن‌خواب‌ها، معتادان و اراذل و اوباش است. بنابراین برای پیگیری این موضوع و اقداماتی که مأموران نیروی انتظامی در برقراری امنیت زیرگذرها انجام داده‌اند، نزد سرهنگ «اردشیر نادری» رئیس کلانتری 161 ابوذر رفتیم و با او گفت‌وگو کردیم. 
    
اهالی از نبود امنیت در زیرگذرهای ریل راه‌آهن تهران‌ـ اهواز شاکی هستند و اذعان می‌کنند نیروهای انتظامی در آن محل حضور ندارند. آیا این درست است؟

اهالی گمان می‌کنند مأموران باید مدام در برابر دیدگان آنها باشند، واگر نباشند یعنی مأموران حضور ندارند و در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کنند. چنین تصوری درست نیست و بنده با تکذیب حضور نداشتن مأموران کلانتری به جرئت و صراحت می‌گویم که مأموران ما به‌طور مستمر در محورهای منتهی به زیرگذرها حضور دارند و گشتزنی می‌کنند. 

 می‌پذیرید که زیرگذرها به محل تجمع کارتن‌خواب‌ها و معتادان و اراذل و اوباش تبدیل شده‌اند؟ 

این موضوع را نمی‌توان کتمان کرد اما بنده اطمینان می‌دهم که به هیچ خلافکاری اجازه جولان نمی‌دهیم و با هر فردی که امنیت مردم را به خطر بیندازد برخورد می‌کنیم. 

 برای جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و معتادان چه برنامه‌ای دارید؟ 

طرح پاکسازی زیرگذرها از حضور کارتن‌خواب‌ها و معتادان، به‌طور مستمر با مشارکت مدیران شهری منطقه انجام می‌شود اما به دلیل نبود یک جای مشخص برای اسکان آنها، همچنان شاهد حضورشان در زیرگذرها هستیم. 

 آیا برنامه ویژه‌ای برای برقراری امنیت در زیرگذرها دارید؟ 

زیرگذرها تنها راه ارتباطی شهروندان هستند و بدون شک باید برای رفت‌وآمد امن باشند. برای برقراری نظم و امنیت در این معابر 3 واحد گشت ویژه مستقر کردیم که شبانه‌روز مشغول گشتزنی و نظارت هستند. علاوه بر آن با وجود مشغله‌های کاری که دارم، شخصاً در طول روز، 3 بار به زیرگذرها سرکشی می‌کنم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید