• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20290
+
-

به صرف فوتبال

کمتر از 24ساعت مانده به بازی ایران و اسپانیا کافه‌های شهر با رزروهای چندین هزار تومانی حال و هوای فوتبالی گرفته‌اند

گزارش
به صرف فوتبال

فهیمه طباطبایی | خبرنگار:

آغاز جام جهانی فوتبال و بازی‌های تیم ملی،  دوباره این ورزش جادویی را سرزبا‌ن‌ها انداخته. روزهایی که دنیا وقتش را با ساعت سرزمین تزارها تنظیم کرده و مردم،  حتی آنهایی که فوتبالی نیستند،  چشمشان به مستطیل‌ سبز است، بی‌اعتنا به مسائل، رنج‌ها و دغدغه‌ها که شعبده فوتبال حداقل برای مدتی،  می‌تواند غیبشان کند. جام‌جهانی،  بزرگ‌ترین فستیوال جهانی فوتبال و تجسم همه هیجان،  اضطراب و لذت نهفته در ذات این ورزش است. هیجان فوتبال این روزها در گوشه و کنار شهرها و محله‌های ما هم دیده می‌شود؛ خصوصا پس از برد تیم ملی ایران بر مراکش که باعث شده مردم پس از سال‌ها امیدوارتر بازی‌های تیم ملی در جام جهانی را تماشا ‌کنند. فوتبال بهانه دورهمی‌ هموطنان شده و هیجانش حتی به کسانی که معمولا تماشای مسابقات فوتبال را کار بیهوده‌ای می‌دانند هم سرایت کرده. دورهمی‌‌های فوتبالی علاوه بر خانه‌ها،  چند سالی است که در سینماها،  پارک‌ها و کافه‌ها هم رونق گرفته و خیلی‌ها برای تجربه هیجان تماشای جمعی فوتبال،  ترجیح می‌‌دهند مسابقات را در یکی از این اماکن در کنار دیگران تماشا کنند.

تماشای فوتبال در پارک‌ها یکی از راه‌هاست،  طرفداران این روش،  بیشتر خانواده‌ها هستند که قابلمه غذا و چای خود را بر می‌دارند و بدون هیچ هزینه‌ای با خانواده خود می‌روند در فضای باز تا هم از خنکای هوای شب استفاده کنند و هم با اقوام،  همسایه‌ها و همشهری‌های خود فوتبال را از روی پرده‌های سفید ویدئو پروژکتور تماشا کنند،  اما جوانان و نوجوانان بیشتر ترجیح می‌‌دهند که در جمع دوستان خود فوتبال را ببینند. به همین دلیل وقتی سایت سینما آزادی بلیت فوتبال ایران و اسپانیا را پیش فروش کرد کمتر از 10دقیقه تمام شد؛  آن هم با قیمت 20هزار تومان.

ورودی 320هزار تومانی برای تماشای یک بازی

اگرچه مسئولان نیروی انتظامی در ابتدا و چند هفته قبل از شروع جام جهانی اعلام کرده بودند که کافه‌ها امکان پخش فوتبال را ندارند،  اما بعد از مدت کوتاهی و به‌دلیل واکنش‌های مردمی در شبکه‌های مجازی مواضع خود را پس گرفتند و بدین‌ترتیب این روزها کافه‌ها به یکی از مهم‌ترین و پر‌شمار‌ترین پاتوق‌های فوتبال دوستان تبدیل شده است،  آنقدر که برای حضور و تماشای فوتبال در کافه‌های مطرح باید از یک هفته قبل از بازی‌های مهم همچون بازی امشب تیم ملی ایران با اسپانیا با پرداخت ورودی،  میز رزرو کرد. کافه قهوه‌خانه مردانه «ت» در پاسداران یکی از همین کافه‌هاست که هم غذاهای گرانی دارد و هم قلیان عربی‌اش پر‌خرج است،  با وجود این توانسته پاتوق تعداد زیادی از تماشاگران فوتبال شود. فضای کافه با روزهای عادی هیچ تفاوتی نکرده و فقط آویخته بودن 3پرچم ایران از سقف حال و هوای جام جهانی فوتبال را تداعی می‌کند. مسئول کافه می‌گوید برای بازی ایران-اسپانیا میز خالی ندارد و از 3روز پیش تمام ظرفیت پر شده است. او می‌گوید که قیمت هر میز 4نفره 320هزار تومان است که فقط شامل یک قلیان و یک قوری چایی است و بابت سفارش‌های دیگر هزینه دریافت می‌شود. مسئول کافه آنقدر سرش شلوغ است که حوصله جواب دادن به سؤال‌های من را ندارد و دائم به‌دنبال هماهنگ کردن کارهای کافه‌اش برای بازی مهم امشب تیم ملی است.

میزها از یک هفته قبل رزرو شده‌اند

کافه‌های مرکز شهر هم این روزها بازارشان سکه شده است و به‌خاطر تقاضای زیاد، ورودی گذاشته‌اند و قیمت منوهای خود را افزایش داده‌اند. کافه «د» در خیابان ویلا برای هر نفر 30هزار تومان ورودی تعیین کرده و درصورتی که بخواهی بعد از بازی هم میز را در اختیار داشته باشی هزینه جدا دریافت می‌کند. صندوقدار کافه می‌گوید استقبال خیلی خوب بوده و حتی غیراز بازی‌های ایران هم کافه شلوغ‌تر از روزهای عادی است. « حال و هوای کافه یه جورهایی فوتبالی شده،  ما خودمون هم این روزها بیشتر از کار لذت می‌بریم،  واقعا شور و خوشحالی زیادی بین مشتری‌هاست و خوب چی بهتر از این؟‌ای کاش همیشه بهانه‌ای برای بهتر بودن ما باشه و لبخند آدم‌ها رو بیشتر ببینیم و دور هم باشیم.»  او می‌‌گوید 30هزار تومان ورودی،  رقم کمی نسبت به کافه‌های دیگر است و فقط برای بازی ایران و فوتبال‌های حساس مثل آلمان- مکزیک یا برزیل- سوئیس گرفته می‌شود. « تقاضا خیلی زیاده،  ما هم کسی رو مجبور نمی‌کنیم که به اینجا بیاد، ولی قطعا کافه ما یه ویژگی‌هایی داره که مشتری‌هامون حاضرند این رقم رو بدن.»  اوضاع کافه‌های دیگر اطراف پل کریمخان و خیابان هفت‌‌تیر هم تفاوت چندانی نمی‌کند؛  به جز یکی دو تایشان،  بقیه برای بازی‌های ایران و بقیه تیم‌های پرطرفدار ورودی گذاشته‌اند و رزرو شده‌اند. کافه «ف» که از کافه‌های مطرح فوتبالی است،  دکوراسیونش را با پرچم کشورهای حاضر در جام جهانی و عکس از بازیکنان مطرح فوتبال دنیا تغییر داده است،  حتی بخشی را برای پیش‌بینی بازی‌ها درنظر گرفته و تلویزیون آن جدول به روز برنده‌ها تا آخرین بازی را نشان می‌دهد. منوی کافه نیز به نفع تماشاگران فوتبال تغییر پیدا کرده و تخمه،  چیپس،  پف فیل،  ماء الشعیر و... را اضافه کرده‌اند. رزرو بازی‌های ایران با قیمت 90هزار تومان برای هر صندلی تمام‌شده و ثبت‌نام برای بازی‌های یک چهارم و فینال شروع شده است. کل‌کل کارکنان و مشتری‌ها فضای سالن را پر کرده و ظاهرا کسی از این قیمت شاکی نیست. « کافه ما نه برای جام جهانی بلکه همیشه برای تماشای فوتبال فعالیت می‌کنه و مشتری خاص خودمون رو داریم. بالاخره این حق رو به ما بدین که هر 4سال یه بار بخوایم درآمد بهتری از روزهای عادی داشته باشیم و این چیز عجیبی نیست. تو کل دنیا این کار رو می‌کنن و کافه‌روها هم با این قیمت‌ها مشکلی ندارن.»

روشنفکران، تماشاچی فوتبال می‌شوند

بعضی از کافه‌های مخصوص روشنفکران و هنرمندان هم برای اینکه از قافله جام جهانی عقب نمانند،  تن به پخش بازی‌ها از طریق پرده‌های کوچک سینمایی در محوطه خود داده‌اند. کافه «ن» در خیابان کریمخان یکی از آنهاست. مسئول کافه می‌گوید از فوتبال چیز زیادی نمی‌داند ولی به‌خاطر تقاضای مشتری‌ها تمام بازی‌ها را پخش می‌کنند. « فوتبال به ذائقه عموم جوان‌ها می‌خورد مخصوصا از نوع جام جهانی‌اش،  چرا که نه؟ ما هم پخش می‌کنیم اما ورودی و رزرو و این برنامه‌ها را نداریم و تا آنجا که مشتری‌هایمان جا شوند می‌آیند و ما هم پذیرا هستیم. منو را هم تغییر ندادیم و فقط به بهانه فوتبال کمی میزها را به هم نزدیک کردیم تا تعداد بیشتری از افراد جا شوند.»

او می‌گوید که فوتبال باعث شده که افراد در قالب گروه‌های 5 تا 10نفری به کافه بیایند و فضا کلا شاد شاد است. « مشتری‌های ما بیشتر جوان‌های بین 19تا 35سال هستند؛  با شوخی و کل‌کل و خنده می‌آیند و با هیجان و شور و شادی می‌روند. این حال خوبشان را خریداریم،  حتی به این قیمت که ساعت کاری مان بیشتر شود و مجبور باشیم تا پاسی از شب در کافه بمانیم.»

پیش‌بینی دخترها دقیق‌تر است

بر سر در کافه « الف» عکس بزرگی از تیم ملی ایران زده شده و روی میزی بوق،  کلاه و پرچم‌های کاغذی چیده‌اند. تلویزیون بزرگ انتهای سالن روی شبکه ورزش است و تعداد کمی در حال خوردن غذا مشغول تماشای آن هستند. کارمندان کافه لباس‌های بازیکنان تیم‌های مختلف تن‌شان است و صندوقدار مثل کی‌روش کت و شلوار پوشیده است. در این کافه هم میزها از 2روز قبل رزرو شده و حتی اسامی افراد و شماره میزشان را برای بازی ایران و اسپانیا روی دیوار زده‌اند. « این کار رو کردیم که بحثی پیش نیاد،  هزینه ورودی هر نفر هم 20هزار تومان است و برای سفارش غذا یا قلیان هزینه جدا می‌گیریم.»  صندوقدار می‌گوید که تقریبا کافه هر شب شلوغ است و بیشتر هم گروه‌های دوستی می‌آیند؛ «‌دخترها هم زیاد میان،  اتفاقا بازیکن‌ها رو هم خوب می‌شناسن و پیش‌بینی‌های خوبی دارن.  فضای فوتبال در کل باعث شده بیشتر آدم‌ها با هم حرف بزنن و حتی میزهای مختلف هم با هم دوست میشن و بعد از بازی ایران و مراکش باید بودین و میدیدن که چقدر موقع خوشحالی همه یکی شده بودن.» پرچم‌های کوچک ایران که روی میزها جا خوش کرده‌اند با باد کولر و همزمان شدن با صدای موسیقی کافه به رقص در آمده‌اند. یکی از مسئولان کافه آهنگی را که جناب خان برای جام جهانی خوانده،  از تلویزیون پخش می‌کند. یکی از کارکنان خوزستانی کافه دم در ورودی با لباس نیمار و شکل و شمایل موی او با توپ چهل تکه روپایی می‌زند؛ رهگذران از او عکس می‌گیرند. در این شهر تا یک‌ماه همه‌‌چیز رنگ فوتبال دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید