• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 30 خرداد 1397
کد مطلب : 20265
+
-

نه به واردات غیرضروری


دومین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای 3گانه مجریه، قضاییه و مجلس شورای اسلامی، صبح دیروز به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهور و با حضور رؤسای قوای مقننه و قضاییه تشکیل و مقرر شد قوای سه گانه برای حل مشکلات اقتصادی مردم همکاری کنند.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهور، در این نشست مسائل اصلی اقتصاد ایران به‌ویژه موضوع اشتغال، ایجاد امنیت و انگیزه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری و فعالیت بخش خصوصی، همچنین رفع برخی اشکالات در اجرای سیاست‌های اصل 44قانون اساسی در واگذاری واحدها، مسائل مربوط به نظام بانکی و شرایط اقتصادی پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اعضای شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی در این جلسه، بر ضرورت هماهنگی همه جانبه 3قوه و استفاده از همه ابزارهای در اختیار برای تصمیم‌گیری و حل مسائل اقتصادی کشور تأکید کردند. در این جلسه سران قوا با اشاره به اینکه دغدغه‌های مردم درباره شرایط فعلی بازار باید مورد توجه قرار گیرد مقرر کردند جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی به‌طور منظم تشکیل و مسائل مرتبطی که در سطح 3قوه است بررسی و در مورد آنها تصمیم‌گیری شود.

همچنین با توجه به تلاش و اعمال فشار آمریکا برای پمپاژ تبلیغات منفی به‌منظور ناامید کردن مردم نسبت به آینده کشور و نظام، مقرر شد ستادی با حضور نمایندگان 3قوه و با همکاری رسانه‌ها و صدا و سیما برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات تشکیل شود. مهم‌ترین وظیفه این ستاد اطلاع‌رسانی صحیح در مقابل حرکات تبلیغاتی منفی دشمن و رسانه‌های معاند علیه ایران است. شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی ضمن اطمینان دادن به مردم نسبت به تأمین کالاهای ضروری و نیز کالاهای مورد نیاز واحدهای تولیدی، مقرر کرد دستگاه‌های مسئول اقدامات فوری را در این زمینه انجام دهند. همچنین در این جلسه بر ضرورت انجام کارشناسی دقیق در ستاد اقتصادی دولت با همفکری صاحب‌نظران اقتصادی برای تشویق حرکت مردم به سمت فعالیت‌های اثرگذار اقتصادی مانند سرمایه‌گذاری در بورس و فعالیت‌های تولیدی تأکید شد. همچنین به سازمان برنامه و بودجه ماموریت داده شد طرح‌های نیمه تمام دولت را با شرایط آسان در اختیار بخش غیردولتی و به‌ویژه بخش خصوصی برای تکمیل و بهره‌برداری قرار دهد.



نشست هفتگی سران برای مقابله با آثار تحریم‌ها

معاون اول رئیس‌جمهور هم در پایان دومین نشست شورای‌عالی اقتصادی سران قوا گفت: شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای 3گانه به‌صورت هفتگی برای مقابله با پیامد‌های بازگشت تحریم‌ها جلسه تشکیل می‌دهد و از تمام ابزارهای قانونی و اختیارات محول شده از طرف مقام معظم رهبری برای پیشبرد مسائل اقتصادی کشور استفاده خواهد شد.

به گزارش صدا و سیما، اسحاق جهانگیری با بیان اینکه تمامی تصمیم‌های این شورا برای همه دستگاه‌ها لازم الاجراست افزود: ستادهای دیگری برای مقابله با تحریم‌ها تشکیل شده است و نقاط آسیب پذیر اقتصاد ایران از تحریم‌ها در این ستادها شناسایی و درباره آنها برنامه‌ریزی خواهد شد.

او تأکید کرد: هدف اصلی تحریم‌های آمریکا در مرحله نخست، کاهش فروش نفت ایران و هدف دوم ایجاد مانع در جابه جایی پول حاصل از فروش نفت و اخلال در تجارت کشور است بنابراین تمرکز اصلی برنامه‌ریزی‌ها بر این حوزه‌ها خواهد بود و درصورت نیاز به جلب حمایت بیشتر، موضوع در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای 3گانه مطرح خواهد شد و تصمیمات این شورا مورد حمایت مقام معظم رهبری است.جهانگیری با بیان اینکه مجموعه نظام اراده کرده است که اوضاع کشور را مدیریت کند تا به خوبی از این مرحله عبور کنیم افزود: دغدغه‌های مردم از بازار انتظاراتی به حق است که دولت بر تمامی آن اشراف دارد.



ایجاد ستاد تبلیغات

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تشکیل ستادی برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات در مقابله با هجمه تبلیغاتی رسانه‌های خارجی گفت: مقرر شد تا ارز مورد نیاز واردات کالاهای ضروری مردم و همچنین ارز مورد نیاز واردات مواداولیه واحدهای تولیدی با قیمت رسمی تأمین شود. به گفته او وزارتخانه‌های مربوط و ستاد اقتصاد مقاومتی فهرست این کالاها را منتشر خواهند کرد. او پیش‌بینی کرد این فهرست هفته آینده در ستاد تصویب و ابلاغ شود.

او با اشاره به برنامه دولت برای محدودکردن واردات کالاهایی که امکان تولید آن در داخل کشور وجود دارد یا در مقطع کنونی برای واردات آنها ضرورتی وجود ندارد، تأکید کرد: در شرایطی که آمریکایی‌ها علیه مردم ایران یک جنگ اقتصادی را آغاز کرده و قصد دارند دسترسی به منابع ارزی را محدود کنند، واردات کالاهای غیرضروری یا کالاهایی که توان تولید داخلی آنها وجود دارد با محدودیت مواجه خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید