• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20236
+
-

وام ۱۰۰میلیارد تومانی، درخواست جدید پیام رسان های داخلی

کارشناسان در گفت و گو با همشهری در واکنش به درخواست جدید وام از لزوم شفاف سازی فعالیت پیام رسان های داخلی گفته اند

وام ۱۰۰میلیارد تومانی، درخواست جدید پیام رسان های داخلی


روز گذشته خبری در فضای مجازی دست به دست گشت که در آن، مدیر پیام رسان سروش پیشنهاد دریافت وام 100 میلیارد تومانی را مطرح کرده بود. سیدمیثم سیدصالحی، مدیر یکی از چند پیا مرسان داخلی است که بعد از فیلترینگ تلگرام از حمای تهای گسترد های در زمینه زیرساخت های ارتباطی، وام 5میلیاردی و... بهره مند شدند و قرار بود کارشان را با رقابت و ارائه یک برنامه تجاری جلو ببرند. وی اکنون در گف توگو با تسنیم پیشنهاد کرده که پیا مرسا نهای داخلی با بیشتر از ۵ میلیون عضو وام ۵۰ تا ۱۰۰میلیاردتومانی دریافت کنند. اما چنین حمایتی باتزریق مداوم پول قرار است به کجا برسد؟


سیده‌حمیده زرآبادی، نماینده مجلس در واکنش به پیشنهاد دریافت وام 100میلیاردی به همشهری می‌گوید: «این درخواست درحالی مطرح می‌شود که معلوم نیست این وام قرار است برای چه حجم مخاطب و با چه منظوری ارائه شود. کسی درباره حمایت از تولیدات داخلی مخالفتی ندارد اما اگر قرار باشد، فضا شفاف نباشد و حمایت از روشی نادرست اجرا شود، نارضایتی ایجاد می‌کند.» او در این زمینه صنعت خودروسازی کشور را شاهد مثال آورده و می‌گوید: ‌«من همیشه گفته‌ام اگر حمایت از کالای داخلی به شیوه درست اجرا نشود، بعد از مدتی پروژه شکست می‌خورد. نمونه‌اش صنعت خودروسازی است که چون شیوه اجرای حمایت از آن صحیح و شفاف نبوده، ما هنوز بعد از این همه سال از طرف مصرف‌کننده نارضایتی داریم؛ درحالی‌که خودروساز همچنان وام و حمایت بیشتری طلب می‌کند.» علیرضا رحیمی، نماینده مجلس نیز در همین رابطه با اعلام اینکه شبکه‌های داخلی به‌اصطلاح رقیب تلگرام اشتهای 100میلیاردی به کمک دولتی پیدا کرده‌اند در توییترش نوشته: «شبکه‌هایی که توان فکری خلق ثروت نداشته و توان مالی اداره یک شبکه را ندارند از گردونه رقابت حذف می‌شوند.»



گزارش و آمار شفاف نداریم

این نماینده مجلس با اشاره به آمارهایی که پیش‌تر توسط وزارت ارتباطات منتشر شده، می‌گوید: «بنا بر این گزارش‌ها بین یک تا 5 میلیون کاربر از پیام‌رسان تلگرام خارج شده‌اند اما همین تعداد کاربر، لزوما به پیام‌رسان‌های داخلی وارد نشده‌اند. پیام‌رسان‌های داخلی نیز برای آمار دادن روی تعداد نصب‌هایشان تکیه می‌کنند؛ درحالی‌که ممکن است کاربر لزوما از برنامه استفاده نکند. این داده‌های جسته و گریخته و ناشفاف کاربرد ندارد.» پیش‌تر وزیر ارتباطات اعلام کرده بود مجموع نصب فعال پیام‌رسان‌های داخلی 10.5میلیون نفر است و در مجموع 25درصد کاربران پیام‌رسان‌های خارجی به پیام‌رسان داخلی رفته و 75درصد هنوز روی تلگرام هستند. سیدمیثم سیدصالحی، مدیر پیام‌رسان سروش  چندی پیش در گفت‌وگو با همشهری آمار این پیام‌رسان را اینطور اعلام کرده بود: «11.2میلیون نصب داریم که از این تعداد 8.5 میلیون نصب فعال وجود دارد و روزانه 6 میلیون کاربر فعال در سروش مشغول فعالیت هستند.» زرآبادی ارائه گزارش کارکرد پیام‌رسان‌ها را اولویت دانسته و می‌گوید: «وزارت ارتباطات و شورای‌عالی فضای مجازی باید قبل از هرکاری، گزارشی درباره میزان موفقیت پیام‌رسان‌ها بعد از اعطای وام 5میلیاردی منتشر کنند. در این گزارش باید مشخص شود پیام‌رسان‌ها چقدر جذب کاربر و رضایتمندی داشته‌اند و برای ادامه مسیر چه برنامه‌ای دارند. این گزارش‌ها نکته محرمانه‌ای ندارند که نیازی به مخفی کردن آن وجود داشته باشد؛ فقط قرار است موضوع را شفاف‌تر بررسی کنیم.»



مصوبه قانونی نداریم

مجتبی جوان‌بخت، مشاور جوان وزیر ارتباطات مدتی قبل در فضای مجازی به درخواست امکانات بیشتر به پیام‌رسان‌های داخلی به‌ویژه سروش تاخته و تأکید کرده بود: «موظف به تأمین زیرساخت‌‌های مورد تأیید در مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی هستیم، نه هر آنچه نیاز دارید. هیچ‌کسب‌ و کاری نباید منتظر تحویل هر آنچه خواسته است از سمت دولت باشد.» او روز گذشته در گفت‌وگو با همشهری در این‌باره گفت: «به‌نظر نمی‌رسد حرفی که بازگو شده با شیوه قانونی ارتباطی داشته باشد. اگر قرار باشد چنین وامی داده شود، باید اعتبار باشد و معلوم شود از چه محلی و با چه مجوزی این پول به آنها داده شود. هنوز هیچ‌کدام از آنها آماده نشده و چنین بحثی اصلا وجود ندارد. اگر قرار باشد وامی داده شود باید مصوبه قانونی وجود داشته باشد که چنین چیزی وجود ندارد.»


   سروش چه می‌گوید؟

تماس‌های همشهری برای گفت‌وگو با مدیر پیام‌رسان سروش روز گذشته به جایی نرسید  و روابط عمومی این پیام‌رسان در نهایت اعلام کرد فعلا تصمیم گرفته شده به این مسئله واکنش نشان داده نشود.  یک منبع آگاه  در سروش  هم اعلام کرده که گفت‌وگوی مدیر سروش درباره پیشنهاد وام 100میلیاردی تقطیع شده است. این منبع ادعا  می‌کند که مدیرعامل سروش در گفت‌وگوی ذکر شده ارز دیجیتال گرام که تلگرام ابداع کرده را مثال زده و گفته ، با پیاده‌سازی این روش می‌توان گردش مالی هنگفتی را به بازار داخلی وارد کرد. به گفته او  عدد 100میلیارد به‌صورت یک مطالبه درج شده؛ درصورتی‌که یک پیشنهاد بوده‌است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید