• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20235
+
-

احیای باغ های انجیر با سد بن لار

کارشناس حوزه آب: وجود باغ های متمرکز در منطقه زیودار و آبدهی کم مادیان رود، ساخت سد بن لار را توجیه پذیر کرده است

زراعت
احیای باغ های انجیر با سد بن لار





احمد مرادی| پلدختر- خبرنگار:

ایجاد سد مخزنی بن لار در منطقه زیودار در جنوب لرستان در حالی یکی از مطالبات مردم و باغداران این مناطق محسوب می‌شود که به رغم تاکیدات مسئولان استان و شهرستان این موضوع هنوز محقق نشده و باغداران همچنان با مخاطرات ناشی از کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

باغ های انجیر زیودار و بن لار که یکی از قطب‌های اصلی تولید انجیردر کشور محسوب می‌شوند در سال های اخیر در حالی به علت خشکسالی و کمبود بارش‌ها با کم آبی مواجه شده اند که ایجاد سد مخزنی در منطقه بن لار علاوه بر مهار آب در فصول خشکسالی و کم بارشی می‌توانست موثر واقع شود.
اگر آب «مادیان رود» که از منطقه زیودار می گذرد و باغ‌ها را سیراب می‌کند از طریق سد مهار شود، باغداران زیوداری دیگر دغدغه چندانی برای تامین آب مورد نیاز برای آبیاری باغ های خود نخواهند داشت و از سوی دیگر، مخاطرات ناشی از کم آبی کنترل خواهند شد.


آبدهی پایین مادیان رود،  بی آبی زیودار

یکی از باغداران منطقه بن لار در گفت و گو با همشهری اظهار می‌کند: به علت خشکسالی و کم آبی رودخانه مادیان رود در پایین‌ترین سطح آبدهی قرار گرفته و احتمال می‌رود در ماه آینده دیگر آبی برای آبیاری باغ‌ها وجود نداشته باشد.
«حشمت اسدی»می افزاید: با وجودی که امسال به نسبت سال های قبل بارندگی‌ها مناسب تر بوده است، اما خشکسالی های متوالی، رمق این رود را گرفته است و دیگر امیدی به تامین آب باغ‌ها از مادیان رود نیست. ازاین رو دولت باید با احداث سد مادیان رود، مشکل کم آبی را با مهار آب این رودخانه پشت سد مخزنی حل کند.
وی عنوان می‌کند: بیش از یک دهه بحث ایجاد سد مخزنی مادیان رود با وعده و وعیدهای فراوان مطرح است، اما متاسفانه در این خصوص کاری صورت نگرفته و حتی با وجود بازدیدهای مکرر مسئولان و کارشناسان، مطالعه‌ای نیز در این زمینه انجام نشده است.اسدی ادامه می‌دهد: حجم آب مادیان رود به اندازه‌ای است که اگر مهار شود به راحتی با جمع شدن پشت سد می‌تواند آب مورد نیاز همه باغ‌های بن لار و مناطق پایین دست نظیر زیودار را تامین و جاذبه خوبی نیز برای علاقه مندان به طبیعت در منطقه ایجاد کند.


ایجاد سد مخزنی بن لار توجیه دارد

از سوی دیگر، یک کارشناس حوزه آب و کشاورزی در این زمینه به همشهری می‌گوید: ایجاد سد مخزنی بن لار کاملا توجیه علمی دارد و این موضوع با توجه به وجود باغ های متمرکز در منطقه زیودار و وجود مادیان رود، قابلیت اجرایی دارد.
«مهدی جودکی» می‌افزاید: سدهای مخزنی زیادی در لرستان در حال اجرا هستند و یا به بهره برداری رسیده اند که شرایط شان مناسب و مطلوب تر از بن لار و چولهول نیست اما مجوز احداث گرفته و عملیات ساخت آن‌ها آغاز شده است، اما در مناطق مذکور با وجود ظرفیت بالای کشاورزی و باغداری ایجاد سد و مهار آب نادیده گرفته شده است.

وی بیان می‌کند: به علت بحران کم آبی با آغاز فصل برداشت ونیاز مبرم به آبیاری (هر3 روز یک بار) وافزایش شدت گرما به علت گرمسیری بودن منطقه پلدختر و پیک بهره برداری از آب رودخانه  هم اکنون هزار هکتار از باغ های انجیر مناطق بن لار و زیودار با بحران کم آبی مواجه شده اند و همین امر ایجاد سد را در این منطقه توجیه می‌کند.


تاثیر سد در توسعه گردشگری و اشتغال 

این کارشناس حوزه آب و کشاورزی با تاکید بر اهمیت اجرایی شدن سد بن لار می‌گوید: باغ های زیودار متمرکز هستند و در این منطقه معیشت و زندگی مردم مشتمل بر این فعالیت است که در صورت ایجاد سد ضمن اینکه وضعیت باغداری را ارتقا می‌دهد در توسعه گردشگری و اشتغال زایی بیشتر تاثیر گذار خواهد بود. 
وی بیان می‌کند: در حال حاضر دبی آب رودخانه کمتر از 200 لیتر در ثانیه است که با توجه به حجم بالای باغ های مناطق بن لار و زیودار جوابگوی تامین آب باغ های انجیر نیست، اما اگر آب در فصول پر آب از طریق سد مهار می‌شد الان با وضعیت بغرنج و تنش زای آبی مواجه نمی‌شدیم.


احیای باغ های انجیر بن لار 

نماینده پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: ایجاد سد مخزنی بن لار یکی از مطالبات و خواسته های دیرینه مردم منطقه زیودار است که باید به عنوان یک ضرورت در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای لرستان قرار گیرد.
«سید حمیدرضا کاظمی» در گفت و گو با همشهری می‌افزاید: تنها منبع درآمد روستاییان در زیودار فروش انجیر است وساکنان از این راه امرار معاش می کنند و خوشبختانه روستاهای این منطقه عمدتا اشتغال مولد داشته و اگر سدی در این منطقه احداث شود به طور قطع با توسعه باغ‌ها شاهد رونق اشتغال و اقتصاد در این منطقه خواهیم بود.
وی با بیان اینکه به طور جد پیگیر انجام مطالعات و اجرایی شدن سد بن لار هستم، عنوان می‌کند: استاندار لرستان نیز برای ایجاد سد مخزنی بن لار نظر مساعد دارد و مطالعات سد نیز در دستور کار قرار گرفته است.
نماینده پلدختر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: امیدواریم با پایان مطالعات با همت ومساعدت دولت و تامین اعتبار در قالب یک ردیف اعتباری هر چه سریع تر شاهد شروع عملیات اجرایی سد بن لار به منظور تامین آب باغ های انجیر زیودار و احیای تولید این محصول باغی استان باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید